Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu vr mei 25, 2018 3:57 pm

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
phili
Bericht  Berichttitel: Re: Fles met schroefdop hergebruiken  |  Geplaatst: vr maart 07, 2014 8:53 pm

nou misschien omdat een goede kurk eigenlijk best wel duur is?

slager
Bericht  Berichttitel: Re: Fles met schroefdop hergebruiken  |  Geplaatst: za maart 08, 2014 8:31 pm

@philli, wat is duur? Als je alle kosten meerekent, zonder de investeringen in gebruiksmateriaal, maar dus alle verbruiksmateriaal dan komt de kostprijs van 1l wijn op ongeveer 75cent per liter uitgezonderd de kostprijs van de vruchten. Wat heb je nu nog voor die prijs? Veel minerale waters kosten meer.

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Fles met schroefdop hergebruiken  |  Geplaatst: zo maart 09, 2014 7:58 pm

haha sorry maar ik ben een kraanwater drinker, maar je hebt wel gelijk hoor over die kostprijs, zelf gebruik ik ook schroefdop flessen, wel eenmalig en van iedere partij wijn doe ik een paar flessen onder kurk om te bewaren, uiteindelijk gaan er van iedere partij toch heel wat flessen in de loop van het jaar leeg dus vind ik een kurk niet echt nodig.
Laats een fles open gemaakt die ik twee jaar geleden met een schroefdop had gesloten om te kijken of er verschil optrad met kurk, het was een vlierbessenwijn hij was heerlijk zacht van smaak geworden dus ik denk dat het niet zoveel verschil maakt.
Ik doe wel een krimpfolie over de schroefdop, ziet er leuker uit he.

Frederieke
Bericht  Berichttitel: Re: Fles met schroefdop hergebruiken  |  Geplaatst: ma sep 01, 2014 4:30 pm

Ik heb een idee dat ik al heb uitgeprobeerd en dat ik straks bij het bottelen ga gebruiken.
Ik haal dat plastic dingetje uit de schroefdop en doe in plaats daarvan een klein hompje bijenwas erin. Dat smelt ik door de dop te verwarmen. Er ligt dan een laagje vloeibare bijenwas in de dop waar eerst dat plastic dingetje zat. Vervolgens leg ik de dop op een natte ondergrond zodat hij afkoelt. De was is dan niet meer vloeibaar maar nog wel zacht. Als je de dop nu aandraait, sluit de warme was zich om de flessenhals en hij zou hij luchtdicht moeten zijn. Bijenwas geeft nauwelijks geur of smaak af, het is enigszins elastisch, reageert niet met zuren, en volgens mij doet het er heel lang over om af te breken. Dus het lijkt mij een goede oplossing om schroefdoppen oneindig te hergebruiken.

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Fles met schroefdop hergebruiken  |  Geplaatst: ma sep 01, 2014 6:21 pm

wauw dat klinkt heel professioneel ik hoop voor je dat het werkt, maar bij het oneindig gebruiken van schroefdoppen heb ik een beetje mijn twijfels.
Zelf kom ik wel eens schroefdoppen tegen die als je ze aandraait doordraaien dus niet meer afsluiten, dit komt denk ik omdat de schroefdop niet zo heel stevig is dus je drukt hem toch een beetje in als je hem aandraait dus vandaar.

Frederieke
Bericht  Berichttitel: Re: Fles met schroefdop hergebruiken  |  Geplaatst: ma sep 01, 2014 8:56 pm

Ik vind het juist een heel simplistische oplossing, en daarom heb ik er ook vertrouwen in. Het lijkt op hoe de dop nu is samengesteld, maar dan gericht op hergebruik. Ik gebruik nu ook vaak warme bijenwas om dingen luchtdicht te maken. Op sommige flessen heb ik niet eens een waterslot, maar een slangetje dat ik met bijenwas laat aansluiten op de stop. Op 1 fles zit geen stop, maar een klomp bijenwas met een slangetje dat naar een glas water gaat.

Zelfs een doorklikkende dop hoeft geen probleem te zijn, zolang je maar niet meer aan de dop gaat draaien na het bottelen. Maar dat doe je normaal gesproken niet.

Afdrukweergave