Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu vr feb 23, 2018 1:52 am

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
patrick75
Bericht  Berichttitel: Fles met schroefdop hergebruiken  |  Geplaatst: zo aug 25, 2013 9:14 pm

Ben wat lege flessen aan het verzamelen.
Vele supermarkt wijnen zijn tegenwoordig met schroefdop.
Nu knal ik daar een kurk in, maar kan ik ook de schroefdoppen ervan bewaren, en de flessen dus met de eigen schroefdop hergebruiken??

defan
Bericht  Berichttitel: Re: Fles met schroefdop hergebruiken  |  Geplaatst: zo aug 25, 2013 9:37 pm

ik heb de flessen met hun schroefdop reeds enkele keren herbruikt , maar ik weet eerlijk gezegd ook niet hoe dikwijls je dit kan herhalen.
nieuwe doppen zijn blijkbaar nergens te koop
deze flessen gebruiken met een kurk, lijkt me nogal riskant omdat de flessenhals wss. door de schroefdraad niet berekent is op de kracht die een kurk erop zal uitoefenen

Bois-Achat
Bericht  Berichttitel: Re: Fles met schroefdop hergebruiken  |  Geplaatst: ma aug 26, 2013 11:57 am

Nieuwe schroefdoppen zijn wel degelijk te koop (inclusief het apparaat om deze goed aan te brengen). Kijk maar eens op http://www.brouwmarkt.nl/schroefdoppen- ... 8_324.html (en nee, ik heb geen aandelen :) ).

Groetjes,

Theo.

defan
Bericht  Berichttitel: Re: Fles met schroefdop hergebruiken  |  Geplaatst: ma aug 26, 2013 12:47 pm

en welke heb je dan nodig op een gewone wijnfles ?
die van brouwland (Belgie) zijn in ieder geval te groot (die zijn voor martini flessen e.d. bedoeld)

Bois-Achat
Bericht  Berichttitel: Re: Fles met schroefdop hergebruiken  |  Geplaatst: ma aug 26, 2013 1:29 pm

Brouwland heeft geen directe links naar de betreffende pagina's, dus je zal zelf via Kroonkurken / Pilferproof naar de gewenste draaidop moeten gaan. Ik kom daar zowel doppen van 28 als van 31,5mm tegen. Even de maat van je eigen flessen opmeten om te kijken of de kleinere versie wel past.

Groetjes,

Theo.

defan
Bericht  Berichttitel: Re: Fles met schroefdop hergebruiken  |  Geplaatst: ma aug 26, 2013 2:00 pm

Theo,

Heb je ze zelf al gebruikt ? want je zou wel eens gelijk kunnen hebben ,zelf heb ik de 31,5mm liggen voor m'n 2liter-flessen en die zijn net te groot op 0,75 cl flessen.
bij mijn laatste bezoek aan de winkel van Brouwland (2 weken terug) vertelden ze me echter dat ze geen schroefdoppen hadden die passen op gewone wijnflessen ?

vr.groeten

Bois-Achat
Bericht  Berichttitel: Re: Fles met schroefdop hergebruiken  |  Geplaatst: ma aug 26, 2013 3:15 pm

Helaas nee, ik heb zelf nog nooit schroefdoppen gebruikt (ook nog geen flessen met schroefdopdraad trouwens). Aan de hand van je opmerking dat de hals van een schroefdopfles zou kunnen barsten als er een kurk in wordt geperst, heb ik de hals van beide soorten flessen eens met elkaar vergeleken. Beide flessen hebben een even brede rand om de hals steviger te maken (en dus bestand tegen de druk van de kurk). Het enige verschil is dat deze verdikking bij een schroefdopfles iets lager zit om daar boven ruimte te hebben voor de schroefdraad.

Als ik van het weekend wat tijd vrij kan maken zal ik eens verschillende schroefdraadfles voorzien van water en er dan kurken in aanbrengen. Hierna deze flessen buiten in de zon zetten (hopen dat deze goed schijnt) om de druk in de fles iets te verhogen en vervolgens het resultaat afwachten. Ik zal voor de zekerheid wel iets om de hals van de fles aanbrengen om eventuele glassplinters niet door de gehele tuin heen te krijgen (we hebben een hond).

Ik hou je op de hoogte van het resultaat, maar ik heb goede hoop op het slagen van deze test.

Groetjes,

Theo.

patrick75
Bericht  Berichttitel: Re: Fles met schroefdop hergebruiken  |  Geplaatst: ma aug 26, 2013 7:28 pm

Mijn opnieuw gistende pruimenwijn zat in gewone, en schroefflessen, maar beiden voorzien van een kurk.
In beide gevallen is de kurk uit verschillende flessen geklapt, niet de fles.
Dus daar ben ik niet zo bang voor.

Vraag me meer af of er niet te veel zuurstof bij de wijn komt als de oude schroefdoppen hergebruikt worden...

Bois-Achat
Bericht  Berichttitel: Re: Fles met schroefdop hergebruiken  |  Geplaatst: ma aug 26, 2013 8:09 pm

Dat is inderdaad een ander verhaal. Je moet de wijn vullen tot een niveau van 1 cm onder de onderkant van de kurk. De hoogte (lengte) van een kurk is 38mm zeg voor het gemak maar 4 cm. Vanaf de bovenkant van de fles is er dus 5cm lucht boven de wijn voordat de kurk erop wordt gedaan. Zodra de kurk er in wordt geperst wordt de lucht onder gecomprimeerd tot 1/5 van zijn volume. De druk onder de kurk is dus 5 atmosfeer waardoor de kans dat de kurk er weer uit wordt geschoten behoorlijk groot is.

Je zou tijdens het kurken een stukje vislijn in de fles kunnen hangen waardoor de lucht langs dit vislijntje kan ontsnappen waardoor de druk onder de kurk aanmerkelijk minder wordt. Na enige tijd (paar minuten) kan de vislijn voorzichtig worden verwijderd. Zorg er hierbij voor dat er geen gleuf in de kurk achter blijft, anders kan je wijn gaan oxideren.

Je kan er ook voor kiezen om het niveau van de wijn in de fles iets lager te houden, bijvoorbeeld 2cm onder de kurk. In totaal staat er dan 6cm lucht boven de wijn voordat deze gekurkt wordt. Na het aanbrengen van de kurk is er dan door de gecomprimeerde lucht een druk van 3 atmosfeer aanwezig waardoor de kans op een spontane ontkurking al bijna gehalveerd is.

Groetjes,

Theo.

Bois-Achat
Bericht  Berichttitel: Re: Fles met schroefdop hergebruiken  |  Geplaatst: ma aug 26, 2013 8:14 pm

Als je reeds gebruikte schroefdoppen gebruikt dan hangt het goed afsluiten af van het goed intact zijn van de (kunststof) rand in de schroefdop die op de hals van de fles aansluit. Als deze beschadigd is of niet meer veerkrachtig genoeg is, dan is er inderdaad kans op een lekkage waardoor oxidatie kan ontstaan.

Als je iedere keer een nieuwe schroefdop gebruikt (net zoals je iedere keer een nieuwe kurk aan zou brengen) dan is de kans hierop te verwaarlozen. Hoe vaak je een schroefdop kan / wilt gebruiken is een persoonlijke keuze waarbij een afweging moet worden gemaakt tussen het risico (en de kosten van de bedorven wijn) en de kosten van een nieuwe schroefdop.

Groetjes,

Theo.

Luc Volders
Bericht  Berichttitel: Re: Fles met schroefdop hergebruiken  |  Geplaatst: di aug 27, 2013 6:06 am

Ik hergebruik flessen met een schroefdop 1 keer, daarna vertrouw ik de schroefdop niet meer.

Als je een kurk in een fles die gemaakt is voor een schroefdop perst dan kan de hals breken met
alle gevolgen van dien.
Flessen die voor schroefdop zijn gemaakt, hebben een veel dunnere hals en zijn niet op
de enorme kracht gebouwd die nodig is om een kurk erin te persen.

Wees voorzichtig.

Luc

wilwi
Bericht  Berichttitel: Re: Fles met schroefdop hergebruiken  |  Geplaatst: di sep 24, 2013 8:58 am

Ik verzamel momenteel champagneflessen of cavaflessen en ga die afsluiten met een kroonkurk.
De flessen zijn zeer dik en dus wel bestand tegen enige druk in geval van nood.

henkg
Bericht  Berichttitel: Re: Fles met schroefdop hergebruiken  |  Geplaatst: di jan 28, 2014 6:48 am

Ik heb dit topic met interesse doorgenomen.

En toch maar schroefdopflessen gebotteld met 38 mm kurk, 2 cm luchtruimte ipv 1 cm.

Nu gebotteld:
- 5x schroefdop, met kurk
- 5x gewoon, met kurk
- 8x champagne, met kroonkurk 29 mm
- 8x bierflesje 30 cl, met kroonkurk 26 mm (bierflesjes zijn handig om de rijping te testen)

Voor het kroonkurken had ik al een tafelmodel, met zowel 26 als 29 mm koppen.
Het kurken van de schroefdopflessen ging probleemloos (met zo'n rood tafel/vloermodel)
Over een tijdje meld ik hier de verschillen in de tijd.

Kruit
Bericht  Berichttitel: Re: Fles met schroefdop hergebruiken  |  Geplaatst: di maart 04, 2014 9:40 pm

Flessen gemaakt voor schroefdop zijn aan de binnenkant hals niet recht maar lopen enigszins uit.
Een kurk die er in geperst is moet met de kurkentrekker dus door een vernauwing worden getrokken waardoor de kurk ook kan scheuren of de fles kan knappen.

slager
Bericht  Berichttitel: Re: Fles met schroefdop hergebruiken  |  Geplaatst: do maart 06, 2014 9:05 pm

Ik begrijp eigenlijk de discussie niet, waarom niet kiezen voor de traditionele flessen met kurk? Met een beetje netwerken bij een restaurant of taverne kan je in een korte tijd heel wat identieke flessen verzamelen. De uitbaters zijn meestal blij dat ze ervan af zijn.

Afdrukweergave