Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu zo feb 25, 2018 12:45 am

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
Hugo
Bericht  Berichttitel: sulfiet blunder?  |  Geplaatst: zo okt 13, 2013 6:29 pm

Hallo ,
Ik heb net mijn rode druiven geperst.(na 4 dagen pulpgisting) Begin sg was 74 en het zuur 8.8-9.
De suiker voeg ik er in 2 of 3 etappes bij(opgelost in een halve liter water). Ik heb sulfiet tijdens de pulpfase toegevoegd.(1 gr/10 ltr.). Maar ook weer vandaag na het persen. Is dit een foutje(overdaad) of noodzaak?
Het ruikt nu al een klein beetje naar rotte eieren! En hoe kan ik het verhelpen als het een fout is?

Luc Volders
Bericht  Berichttitel: Re: sulfiet blunder?  |  Geplaatst: ma okt 14, 2013 6:17 am

Eigenlijk is dat wel een beetje veel sulfiet.

Alleen........

De geur van rotte eieren is niet iets dat normaal van sulfiet afkomt.
H2S (zo heet die geur) is meestal een gevolg van te weinig voeding.

Bijvoeden zou kunnen helpen.

Luc

Hugo
Bericht  Berichttitel: Re: sulfiet blunder?  |  Geplaatst: ma okt 14, 2013 9:31 am

Hallo Luc,

Ik ga het proberen. Maar ik heb gistvoedingszout en Vitamix van Brouwmeester. Welke kan ik het beste gebruiken?
Alvast bedankt!

Hans Vaessen
Bericht  Berichttitel: Re: sulfiet blunder?  |  Geplaatst: di nov 12, 2013 1:58 pm

Ik heb zelf vooral ervaring met witte wijn. Deed de eerste jaren ook een sulfiettoevoeging van ca 1 g/10 l op zowel de gekneusde druiven als na het persen. Had vervolgens alsmaar problemen met het op gang brengen van de gisting. Van alles geprobeerd met giststarters etc; het bleef allemaal erg moeizaam...

Sinds vorig jaar doen we geen sulfiet meer na de persing. Dus alléén de toevoeging op de gekneusde druiven (en pas na afloop van de gisting weer - bij overhevelen). De gisting komt nu steevast al na enkele uren op gang; zelfs zonder starter.

Heb je teveel sulfiet toegevoegd dan zou je dat door blootstelling aan zuurstof moeten kunnen verminderen. Overhevelen/overscheppen zou moeten kunnen helpen. Kan ook positief werken op de h2s geur (bockser??)

Hugo
Bericht  Berichttitel: Re: sulfiet blunder?  |  Geplaatst: di nov 12, 2013 3:33 pm

Bedankt voor de tip! Gaan we zeker doen de volgende keer. Ik schrijf alles op, want volgend jaar is het toch weer ff kijken hoe we het deden. Over ruim 2 wkn ga ik hem de eerste keer overhevelen(met sulfiet). Hij heeft dan 6wkn gestaan. Daarna wacht ik weer zo'n 6mnd, daarna naar omstandigheden. Maar anderhalf jaar staat hij toch wel. Afwachten. De vorige productie was helemaal niet verkeerd!! Gewoon een robuuste donkerrode wijn van de montepulciano druif!

Hans Vaessen
Bericht  Berichttitel: Re: sulfiet blunder?  |  Geplaatst: di nov 12, 2013 4:09 pm

Oh ja, alles opschrijven is erg belangrijk. Proberen wij ook zoveel mogelijk te doen.

Daarbij wel de tip: maak er een beetje een prozaïsch verhaal van. Alsof je het voor een ander schrijft/uitlegt.

Ik heb althans gemerkt dat de beknopte notities van de afgelopen jaren maar beperkt bruikbaar zijn. Vaak gaat het immers niet alleen om wat je precies wanneer gedaan hebt. Maar vooral 'waarom'.

Nog even over de geur: vermoedelijk heb je last van een "böckser"; één van de meest voorkomende fouten in rode wijn - met als kenmerk de 'rotte eieren' lucht.

Böckser kun je ondermeer bestrijden met koper. En dan bovendien echt minimale hoeveelheden. Gebruik je teveel dan help je de fruitigheid totaal om zeep. Het gaat echt om 'sporen' van koper.

Er is zelfs een prachtig trucje voor:

Mocht je wijn die geur nog enigszins hebben: doe wat in twee glazen. Doe in één van de glazen een stuiver (immers van koper). Draai het glas enige minuten rond en vergelijk de geur van beiden. Kan een verbluffend effect hebben (en je stuiver gaat er mooi van glimmen ;)).

Is het inderdaad een böckser dan kàn het zijn dat enkele malen overhevelen het probleem al oplost. Zoniet: dan moet er een miniscule hoeveelheid koper bij. Hoe je dat kunt doen lees je op http://wijnbouw.blogspot.nl/2012/05/lag ... in-de.html

Hugo
Bericht  Berichttitel: Re: sulfiet blunder?  |  Geplaatst: ma dec 02, 2013 10:12 pm

Nou, ik heb dus nu (na 6wkn.) mijn rode wijn de eerste keer overgeheveld. Maar wat een rotte eierenlucht door het huis! Mijn vrouw kwam binnen en vroeg of ik eieren gekookt en gepeld had! Ik heb de truc met de stuivers gedaan. En het is een flink stuk minder! Dus gaan we morgen een keer of 3 ?? overhevelen(flink plonzen dus!). En dan weer even kijken hoe hij is. Bij controle meting was het zuur 9 en het s.g 1000. Het zal dus waarschijnlijk, zoals Hans al schreef, böckser zijn.
Binnenkort meer nieuws!!

Hans Vaessen
Bericht  Berichttitel: Re: sulfiet blunder?  |  Geplaatst: di dec 03, 2013 10:56 am

Het goede nieuws is dat je mooi de proef op de som kon nemen met de stuiver-proef ;).

Mòcht je na overhevelen toch ook nog met koper aan de slag gaan: let er echt op dat het gaat om zeeeeeerrr minimale hoeveelheden. Gebruik je te veel dan zal niet alleen de böckser verdwijnen, maar ook alle fruit...

Succes met plonzen!

Frank
Bericht  Berichttitel: Re: sulfiet blunder?  |  Geplaatst: za nov 14, 2015 1:45 pm

De geur van rotte eieren is mij ook bekend. Ik vraag me echter af of die geur in een bepaalde mate niet normaal is tijdens het vinificatieproces.

Ik maak meestal rabarberwijn, gebruik daarbij bietensuiker (Tiense suiker), probeer zo hygienisch mogelijk te werken, wat betekent eerst alles reinigen met water en dan ontsmetten met een sapje van 1 liter water, 1 gr sulfiet (Kalium metabisulfiet) en 1 gr citroenzuur en dan, niet onbelangrijk, weer naspoelen met zuiver water. De most bestaat uit rabarbersap, gekookt water en eventueel ander fruitsap (rood fruit is een leuke combinatie), suiker, gistvoeding (ongeveer 15 gr per 25 liter) en dan natuurlijk ook sulfiet (1gr / 10 liter). Ik werk ook met een giststarter.

De gisting verloopt normaal : zeer hevig gedurende ongeveer 2 weken, daarna minder en meestal gedaan na een week of 4 à 5. T = 23°C tijdens de gisting, nadien verhuist het vat naar een plaats met 16°C of minder.

De eerste drie à vier dagen verlopen doorgaans zonder slechte geur, maar dan komt de geur van rotte eieren de kop op steken. Ik doe dan telkens twee dingen : overhevelen (2 à 3 keer) met veel geplens, en gistvoeding toevoegen. Na enkele dagen gaat de geur dan meestal weg.

De rabarberwijn die ik in 2014 gemaakt hebt is zeer lekker en zonder vieze geur, maar ook bij deze wijn is er een "rotte eieren-fase" geweest.

Vreemd.

Afdrukweergave