Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu zo mei 27, 2018 12:43 am

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
phili
Bericht  Berichttitel: zoete witte wijn  |  Geplaatst: vr apr 11, 2014 8:00 pm

ik heb 25 liter vlierbloesemwijn staan die uitgegist is het is een heerlijke droge wijn geworden.
Nu lust niet iedereen droge wijn en zou ik van die 25 liter een litertje of tien een zoete wijn van maken.
Het probleem is dat als ik er gewoon opgeloste suiker bijvoeg het risico loop dat hij opnieuw gaat gisten.
Hoe kan ik dit het beste oplossen?

magicjantje
Bericht  Berichttitel: Re: zoete witte wijn  |  Geplaatst: vr apr 11, 2014 10:34 pm

Voeg sorbitol toe.
Dat is een niet vergistbare zoetstof.
Dus wel zoetigheid maar geen aanslaande gisting. ( en gewoon via de brouwmarkt te bestellen)

phili
Bericht  Berichttitel: Re: zoete witte wijn  |  Geplaatst: za apr 12, 2014 7:40 pm

Sorbitol heb ik al eens eerder gebruikt en eerlijk gezegd vind ik het niet echt lekker in de wijn.
Ik heb nog een verpakking giststop staan maar ik heb dat nog nooit gebruikt en weet dus niet of dat een nasmaak aan de wijn geeft, ik zou het zonde vinden als het mń lekkere vlierbloesem zou verknallen.

rondo
Bericht  Berichttitel: Re: zoete witte wijn  |  Geplaatst: zo apr 13, 2014 5:24 pm

HALLO,
suiker bijvoegen en opwarmen tot 60graden
en onmiddelijk op fles doen .
groeties

phili
Bericht  Berichttitel: Re: zoete witte wijn  |  Geplaatst: zo apr 13, 2014 6:17 pm

Echt en dan heet in flessen doen gaat er dan geen smaak verloren?

Wientje
Bericht  Berichttitel: Re: zoete witte wijn  |  Geplaatst: ma jun 16, 2014 1:12 pm

Hoi Phili, Jij plukte toch ook van die wilde kersen? Heb een vraagje. Heb 10 liter kersensap gemaakt van de wilde kersen. Pulpgisten met enzymen en daarna door een doek gedaan. Nu is het sap nogal dik. Weet jij of er water bij moet en hoeveel. sg 1040 zuur 7. Het gist prima met veel schuim maar ik vind het nogal dik. Ben je ook al wezen plukken. Vorig jaar kon ik er zo bij nu trapje nodig gehad.

phili
Bericht  Berichttitel: Re: zoete witte wijn  |  Geplaatst: ma jun 16, 2014 7:25 pm

Hoi wientje

Heb het even nagekeken op de blog van Luc hij heeft daar een verwijzing staan voor kersenwijn maar volgens mij heeft hij er geen water bijgedaan en bij hem was het sg ook 1040 dus ja te dik is niet goed dus zou ik het ook verdunnen maar dan met een sap uit een pak misschien druivensap dan houd je de kleur en de smaak goed.
wel het sg opnieuw meten want daar zit ook suiker in, o ik draaf weer door dat zal je zelf ook wel weten he.

Maar 10 liter sap jee hoeveel kilo kersen heb je wel niet geplukt, ik ben nog niet geweest wist niet dat ze al rijp zijn, ga morgen kijken ai ai dadelijk zijn de vogels er mee weg zul je net zien. :evil:

Ik zit hier nu in de pruimen ze begonnen deze week te vallen dus moet die ook verwerken, heb je trouwens ook wat kersen op brandewijn
gezet, dat is zo lekker.

nou succes met je wijn he

Wientje
Bericht  Berichttitel: Re: zoete witte wijn  |  Geplaatst: do jun 19, 2014 1:28 pm

Phili,

Hoelang gist vlierbloesem ongeveer? Slot bubbelt niet meer, maar heb nog een sg van 1020. Is het recept van Luck droge wijn of gebruik jij je eigen recept? Gisteren naar Dreischor geweest, daar is een wijnmakerij. Ben je er wel eens geweest? Je kan ereen rondleiding krijgen voor €5,50. Leuk om te doen

phili
Bericht  Berichttitel: Re: zoete witte wijn  |  Geplaatst: do jun 19, 2014 7:35 pm

Hoi Wientje
De vlierbloesemwijn is inderdaad een droge witte wijn tenminste bij mij dan ik voeg 18 gram suiker per liter water toe.
Dat SG van 1020 is nog veel te hoog om te bottelen volgens mij dat moet dan beneden de 1000 zitten anders heb je rest suiker en als er nog nagisting optreed knallen je flessen.

Kan het zijn dat je niet voldoende gistvoeding hebt toegevoegd uiteindelijk zit er in bloesem helemaal geen voeding voor je gist dus misschien dat hij daarom gestopt is, je kunt ook op het beginscherm hier bij zoeken hierover iets vinden misschien.

Nee nog nooit in dreischor geweest misschien wel iets voor in de vakantie.

Nou de wilde kersen die ik weet zijn nog lang niet rijp dus jij hebt toch ander soort denk, pluk je die ook gewoon zo ergens in de vrije natuur?

hopelijk reageert er nog iemand op je vraag anders gewoon een nieuw topic opstarten hiervoor
succes

Wientje
Bericht  Berichttitel: Re: zoete witte wijn  |  Geplaatst: ma jun 23, 2014 10:12 am

Dacht vorige week nog een emmer te gaan plukken, maar er hing er bij geen een meer. De vogels hebben alles eraf gegeten. Vorig jaar kon ik enkele weken plukken maar dit jaar alles in een keer weg. Weet niet hoe ik een toppic kan starten

Wientje
Bericht  Berichttitel: Re: zoete witte wijn  |  Geplaatst: ma jun 23, 2014 10:14 am

18 gram suiker per liter water? Dan heb je toch maar 1% alcohol?

Wientje
Bericht  Berichttitel: Re: zoete witte wijn  |  Geplaatst: do jul 10, 2014 9:28 am

Hoi Phili,

Heb je ook kersen kunnen plukken en hoe gaat de gisting? Bij mij gist hij nog maar als ik proef is het al heerlijk. Weet niet of ik dat helemaal uit ga laten gisten ha ha.

phili
Bericht  Berichttitel: Re: zoete witte wijn  |  Geplaatst: za jul 12, 2014 4:21 pm

Hy wientje,
sorry door alle spam hier tijdje niet gekeken maar ja dat klopt 18 gram suiker per liter is 1% dus dan ga je kijken hoeveel % je je wijn wilt hebben dus als je 11 % wilt doe 11 maal 18 maal het aantal liters.

Nee helaas geen kersen meer gevonden de vogels waren sneller, ben nu op zoek naar lijsterbessen en zag toevallig al dat er al echt rijpe bramen waren dus ben al iedere dag aan het plukken en invriezen.

Ondertussen wel een wijn van pruimen opgezet.

verder druk in de tuin bezig, veel omgewaaid afgelopen week echt balen.

Gisteren een proefavond gehad en daar wat van mijn wijntjes neergezet en wat chutneys en sambal was leuk veel positieve reaxties gehad heb zitten glimmen hoor.

Wientje
Bericht  Berichttitel: Re: zoete witte wijn  |  Geplaatst: za jul 12, 2014 5:14 pm

Jammer dat er zoveel verwaait is in je tuin. duurd weer een jaar om opnieuw te beginnen. Hou je zelf een proefavond of worden die ergens georganiseerd? neem je dan gewoon wat pure sambal om meer smaak te krijgen? Bier smaakt inderdaad ook altijd beter bij pittig eten. Ga morgen kijken of de bramen hier ook al rijp zijn, wat is alles vroeg dit jaar. Hoe zie je of lijsterbessen rijp zijn? De rozenbottels krijgen ook al kleur maar zijn nog niet echt rood hier. Prettig weekend.

phili
Bericht  Berichttitel: Re: zoete witte wijn  |  Geplaatst: zo jul 13, 2014 7:36 pm

Hoi wientje

eigenlijk weet ik niet hoe je kan zien wanneer de lijsterbes rijp is, ik denk nu want als je niet snel bent zijn de vogels er mee weg.
dus daar ga ik dan maar van uit als die ze eten zal het wel goed zijn. :lol:
nee joh die wijnproeferij wasd gewoon in Bathś in het buurthuis daar hielden ze een proeverij avond, gewoon met veel hapjes en verschillende soorten bier en ik met mijn wijntjes enzo.
Dus eigenlijk geen goede combinatie bier en wijn maar die Bathsenaren kijken niet zo nauw en ik kan het weten want ik heb er ook gewoond.

De sambal smeerde ze op de franse kaas of het stokbrood :oops: , moet kunnen he
groetjes phili

Afdrukweergave