Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu vr feb 23, 2018 1:53 am

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
Luc Volders
Bericht  Berichttitel: Het is weer bijna zo ver: de vlier komt eraan !!!!  |  Geplaatst: ma mei 05, 2014 6:27 am

Zaterdag op pad geweest hier in de buurt en het is weer bijna zo ver.
De vlier begint te bloeien.

Ik ben al weer bezig een voorraad suiker in te slaan.

Vlierbloesem wijn is heel makkelijk te maken en werkelijk overheerlijk.

Hier vindt je het recept:
http://wijnmaker.blogspot.nl/2009/05/vl ... ine-2.html

Luc

Lancer
Bericht  Berichttitel: Re: Het is weer bijna zo ver: de vlier komt eraan !!!!  |  Geplaatst: di mei 06, 2014 2:42 pm

Toen ik vanochtend een rondje met de hond liep zag ik dat de Vlier bij mij in de buurt al was uitgebloeid :cry:

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Het is weer bijna zo ver: de vlier komt eraan !!!!  |  Geplaatst: di mei 06, 2014 6:40 pm

ha ja, ik zag hier en daar ook al een scherm open gaan, heerlijk de vaten staan al klaar

Hee Lancer weet je het zeker dat hij al uitgebloeid is, dat kan haast niet, ze beginnen nog maar hier.

Lancer
Bericht  Berichttitel: Re: Het is weer bijna zo ver: de vlier komt eraan !!!!  |  Geplaatst: di mei 06, 2014 8:11 pm

Hoi phili,

Vanavond kwam ik weer wat vlieren tegen die niet uitgebloeid waren. Misschien dat de ene struik wat sneller is dan de andere? Kijk jij nog nog naar specifieke kenmerken om een vlier te herkennen? Ik kijk naar het aantal blaadjes (5) en stampers (5) van een een bloesem. Het blad lijkt op een een fijne zaagtand....

Lancer

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Het is weer bijna zo ver: de vlier komt eraan !!!!  |  Geplaatst: wo mei 07, 2014 5:16 pm

Hoi Lance,

gelukkig dat je nog een boom gevonden hebt het scheelt ook of de boom gunstig [vrij] staat of met meerdere bij elkaar, dan gaat het wat langzamer.

Nee eigenlijk kijk ik niet naar de eigenschappen van de boom, ik heb de luxe dat ik hier een heel bos met alleen maar vlierbomen heb staan en op een ander plekje twee gigantische bomen waar ik zowel de bloesem als de bessen dadelijk kan plukken en dan nog zit hij tjokvol voor de vogeltjes.

Voor de smaak pluk ik ook nog van een boom die vlak aan de oosterschelde staat achter de dijk aan het water, en volgens mij heeft de zoute wind best wel invloed op de smaak denk ik tenminste.

Hoeveel wijn maak jij ervan?
Ik maak ieder jaar 50 liter, mmm heerlijk hoor

Wientje
Bericht  Berichttitel: Re: Het is weer bijna zo ver: de vlier komt eraan !!!!  |  Geplaatst: wo mei 07, 2014 6:41 pm

Stonden er op Tholen ook maar zoveel ha ha. Heb er al wel wat kunnen plukken voor 1 liter siroop maar het is meer ongeduld dan dat ze al bloeien.
Ben pas begonnen en wist niet dat zulke wijn bestond. Heb paardenbloemen geplukt en die staan te gisten. Bent u lid van het wijngilde uit Kapelle Luctor et fermento, of doet u ook alles uit boekjes en van internet?

Lancer
Bericht  Berichttitel: Re: Het is weer bijna zo ver: de vlier komt eraan !!!!  |  Geplaatst: wo mei 07, 2014 7:44 pm

@phili: ik denk dat ik met 10 liter begin aangezien dit de eerste keer is dat ik flierbloesemwijn ga maken. Ik heb geleerd van 25 liter appelcider die wel te drinken is maar waarvan eigenlijk 10 liter genoeg was.

Je hebt wel mazzel met zoveel vlieren bij elkaar. Ik probeer nog steeds een vlier te herkennen :roll: Mijn vader kwam vandaag met een zak vol met vlierbloesem langs maar ik weet niet 100% zeker of dit nou vlierbloesem is. Ik heb altijd begrepen dat je twee soorten hebt: een die zoet ruikt (de goede) en eentje die naar kattenpis ruikt (die je duidelijk niet moeten hebben).
Deze bloesem ruikt naar geen van beiden.... Ik heb een foto toegevoegd dus misschien kan iemand met vertellen of dit een flier is?

Bijlagen:
flier.jpg
flier.jpg [ 79.06 KiB | 7265 keer bekeken ]
slager
Bericht  Berichttitel: Re: Het is weer bijna zo ver: de vlier komt eraan !!!!  |  Geplaatst: wo mei 07, 2014 7:59 pm

als je googelt en vlierbloesem, of sambucus nigra intikt heb je afbeeldingen bij de vleet. Er is bijna geen vergissing mogelijk, temeer dat blad en hout een onmiskenbare geur hebben. Opletten dat je geen bergvlier plukt. Het blad is totaal anders en ook de geur ontbreekt. Het verbaast mij enorm zou 'uw' vlier al uitgebloeid zijn, maar ik kan geen struik bedenken waarmee je kan verwarren.

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Het is weer bijna zo ver: de vlier komt eraan !!!!  |  Geplaatst: do mei 08, 2014 6:16 pm

Hee lancer,

zo op de foto te zien is het wel vlier, maar net wat slager zegt het kan bijna niet missen, vlier heeft een unieke geur echt lekker, dat die van u niet geurt kan misschien komen dat hij nog niet rijp genoeg is,

Als je met een rijpen vlierbloesem over je arm wrijft moet je arm geel zien van de stuifmeel, dan is hij goed rijp, is de bloesem bruin aan het worden dan is hij te rijp en dat is ook weer niet goed.
Als ik vlierbloesem pluk zit ik helemaal onder de stuifmeel [ leuk voor mijn hooikoorts].

Je kunt al deze tips ook vinden op Luc Volders zijn blog hoor, daar heb ik het ook vandaan

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Het is weer bijna zo ver: de vlier komt eraan !!!!  |  Geplaatst: do mei 08, 2014 6:24 pm

hee wientje,

ha wat leuk eindelijk iemand uit zeeland, Tholen is niet zo ver van rilland he, maar het lijkt me sterk dat je op tholen niet net zoveel vlierbomen hebt staan als hier die dingen groeien overal, anders kom je hier maar plukken he.

Ik wilde eigenlijk wel lid worden van luctor et fermentor ik heb ze pas nog aan geschreven hierover uiteindelijk valt er altijd nog heel veel te leren en je kan daar dan ook al je wijn maak spullen kopen en van alles lenen, zoals een appelpers enzo.

Maar tot nu toe heb ik al mijn kennis van het blog van Luc Volders gehaald daar kun je echt alles vinden, echt een aanrader en nu is er nog iemand met een eigen blog bij gekomen, dus keus genoeg.

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Het is weer bijna zo ver: de vlier komt eraan !!!!  |  Geplaatst: do mei 08, 2014 6:26 pm

Hee wientje
Hier is de link naar Luc zijn blog
http://wijnmaker.blogspot.nl/2009/05/vl ... ine-2.html

slager
Bericht  Berichttitel: Re: Het is weer bijna zo ver: de vlier komt eraan !!!!  |  Geplaatst: do mei 08, 2014 7:31 pm

@lancer: 'uw' vlier zal waarschijnlijk lijsterbes zijn, deze is reeds uitgebloeid en heeft een gelijkend blad, maar de groeiwijze is meer opgaand en de geur is ook helemaal anders.

Lancer
Bericht  Berichttitel: Re: Het is weer bijna zo ver: de vlier komt eraan !!!!  |  Geplaatst: do mei 08, 2014 7:41 pm

Ik denk toch dat ik een vlier te pakken heb. De bloesem lijkt inderdaad heel veel op die van een lijsterbes, alleen heeft de lijsterbes veel meer stampers (als ik google mag geloven). Geur lijkt wel zoet, maar ik heb die geur niet eerder geroken. Maar goed, na alle bloesem van de schermen te hebben gehaald heb ik 1.3 liter bloesem over. Volgens Luc zijn blog is dat genoeg voor ruim 10 liter wijn. Gelukkig dat ik vandaag bij brouwmarkt nog een paar 10 liter gistflessen heb gekocht.

Wientje
Bericht  Berichttitel: Re: Het is weer bijna zo ver: de vlier komt eraan !!!!  |  Geplaatst: wo mei 14, 2014 8:30 am

Hoi Phili,

Sorry voor late reactie, maar had niet eerder tijd. Hier op het eiland staat zeker ook vlier. Gisteren geplukt staan nu in fles maar zie nog geen beweging. Wat ik ook ontdekt heb als je de bloempjes eraf wrijft met een bosje takjes tussen je handen dat ze dan bruin worden. Niet proberen dus. Had ik met bevroren bloesem ook al. Is dat een bekent iets en zou ik die nog kunnen gebruiken? De site van Luck kende ik al, inderdaad heel leerzaam. En Wijnhobby.nl. Die is van Geert Kruit. Daar kun je etiketten leren maken, alleen ik kan het niet voor elkaar krijgen. Wilde paardenbloemen wijn maken. Heb hem toen gevraagd om het als download bestandje te maken en zie zijn blog. Erg aardig van hem.Is dat ook de site die u bedoelde? Bedenk me nu dat ik hier eigenlijk niet moet zijn om te babbelen maar dat dit op de babbel pagina moet. :oops:

Wientje
Bericht  Berichttitel: Re: Het is weer bijna zo ver: de vlier komt eraan !!!!  |  Geplaatst: wo mei 14, 2014 8:38 am

Oh Phili, Heb je al zeekraal gesneden en kun je daar ook wijn van maken?

Afdrukweergave