Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu zo feb 25, 2018 8:41 pm

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
phili
Bericht  Berichttitel: Re: Het is weer bijna zo ver: de vlier komt eraan !!!!  |  Geplaatst: wo mei 14, 2014 8:17 pm

hoi wientje,

ik begrijp niet goed wat je bedoel met de bloesem met een takje tussen je handen wrijven, is dat om de bloesem eraf te halen? Dat kan dan veel simpeler hoor, je plukt de schermen met de bloesem en stop ze in een vuilniszak die knoop je dicht en laat dat zo 24 uur zitten daarna ga je als een wilde met die tak staan schudden en als je dan de zak open maakt zijn alle bloesempjes van de schermen gevallen dan hoef je alleen de kale schermen eruit te vissen.
Dat ze bruin worden is niet erg zolang ze nog lekker ruiken want als je ze in zou vriezen worden ze ook bruin.
Ik heb nog niet geplukt, de schermen hier zijn nog niet rijp genoeg ik den k komend weekend dat komt mooi uit dan zijn ze ook opgedroogd door de zon.

dat van die etiketten heb ik ook gelezen en idd het lijkt mij ook ingewikkeld maar als ik meer tijd heb ga ik het vast proberen.

Zeekralen haha nee hoor eigenlijk mag je die niet plukken zonder vergunning en er wordt hier veel controle gehouden op illegaal plukken dus het risico op een dikke bekeuring 150 euro is me dat niet waard.
Voor wijn lijkt het me niets ik denk dat het zout gehalte te veel is.

Ik houd het wel bij de appelwijn, perenwijn, wilde kersenwijn vlierbloesemwijn, vlierbessenwijn, bramenwijn, en merlotdruivenwijn, ik maak alleen wijn van hetgeen ik zo kan plukken op die manier heb je de minste kosten :roll:

Lancer
Bericht  Berichttitel: Re: Het is weer bijna zo ver: de vlier komt eraan !!!!  |  Geplaatst: do mei 15, 2014 10:55 am

Ik heb al zeker 2.5 liter vlierbloesem geplukt. Elke paar dagen maak ik een wandeling en pluk in de rijpe bloesem. Ik denk dat ik nu maar 25 liter vlierbloesemwijn ga maken :-) Van al het andere bloesem die ik nog ga plukken zal ik eens siroop proberen te maken naar het recept van Luc.

Luc Volders
Bericht  Berichttitel: Re: Het is weer bijna zo ver: de vlier komt eraan !!!!  |  Geplaatst: wo mei 21, 2014 6:06 am

Ik had even het idee dat mijn oogst dit jaar weer niet zou lukken.

Vorig jaar heb ik niets geoogst. We gingen op vakantie toen hij bloeide en ik geloof dat het slechtw eeer ook een deel daaraan bijdroeg.

Maar nu ben iki al een paar keer op pad geweest en raad eens wat:

Ton 1 gevuld met 20 liter vlierbloesem most
Ton 2 Gevuld met 20 liter vlierbloesem most
Ton 3 gisteren avond gemaakt: 25 liter.

jippie, in totaal 65 liter !!!

Vlierbloesem wijn is verrukkkellukk.

Luc

Wientje
Bericht  Berichttitel: Re: Het is weer bijna zo ver: de vlier komt eraan !!!!  |  Geplaatst: wo mei 21, 2014 9:26 am

Hoi Phili, Bedoelde inderdaad bloesem tussen je handen wrijven. Invriezen had ik ook geprobeerd. Alles bruin en weggegooid. Kan voor smaak wel niet uitmaken, maar het zicht wil ook wat toch? Heb denk ik ook wel te vroeg geplukt als ik het nu zie hangen. leerzaam voor volgend jaar.Groeien er bij jullie ook wilde kersen? Hier groeien ook wilde kersen, Gewone kersen, kleine rode en grotere gele. Maar afgelopen winter zijn ze sterk terug gesnoeid zodat ze dit jaar wel erg hoog hangen vrees ik. Als je van de zomer wilt komen plukken laat je het maar weten krijg je het adres.Heb paardenbloemen en klavers geplukt. Die staan te gisten. Ga ook nog rozen en rabarber proberen. Rabarber kun je in de wouwse plantage kopen, daar zit een kweker.Vorig jaar 35cent de kilo. Maar nu eerst een weekje naar Frankrijk op vakantie. Ben benieuwd wat daar in de supermarkt ligt voor wijn te maken. Wat zeekraal snijden betreft heb ik nog nooit iemand gezien om te controleren. Ga er zelf dikwijls om en er staat behoorlijk wat. Wijn maken was maar grapje, maar je weet maar niet. Wie verzint er Paardenbloemen vlierbessen etc. Had er nog nooit van gehoord.

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Het is weer bijna zo ver: de vlier komt eraan !!!!  |  Geplaatst: do mei 22, 2014 8:33 pm

sinds gisteren staat er 50 liter vlierbloesem in de ton te gisten hij gaat prima vraagje, doen jullie er tanine bij ?
Wientje, ik weet alleen de kleine rode wilde kersen, wist niet dat er ook nog andere soorten waren, weer wat geleerd enne ik hou het in gedachten hoor, mocht er hier niets zijn kom ik graag daar plukken.
Jammer dat ze snoeien he, ik had dat hier vorig jaar met de wilde pruimen kon er ieder jaar emmers van plukken tot plots alles weggesnoeid zonde hoor.
Dat je vlierbloesem bruin is uit de diepvries geeft niks hoor en dat zicht ach na 4 dagen zeef je ze er toch uit.

Lancer
Bericht  Berichttitel: Re: Het is weer bijna zo ver: de vlier komt eraan !!!!  |  Geplaatst: vr mei 23, 2014 1:54 pm

Ik maak vlierbloesem wijn voor het eerst, dus ik heb er geen tanine bij gedaan. Waarom zou je het willen toevoegen?

Ben nu bezig met mijn 2e emmer van 10 liter (most). Ik merk dat ik meer geduld moet hebben met het plukken van vlierbloesem. Nu zijn de bloesems veel groter en ruiken veel sterker dan ruim een week geleden. Ik denk dat ik zolang er bloesem is blijf plukken ook al heb ik geen gistflessen/emmers meer. Dan maar invriezen.

Luc Volders
Bericht  Berichttitel: Re: Het is weer bijna zo ver: de vlier komt eraan !!!!  |  Geplaatst: zo mei 25, 2014 8:16 pm

Hallo allemaal,

Ik doe er geen tannine bij. Het kan natuurlijk wel maar bedenk dat in de meeste witte wijn ook geen tannine zit.

Witte wijn wordt gemaakt door druiven te persen en alleen het sap te vergisten.

Bij rode wijn worden de druiven gekneusd en dan met de schillen en al een aantal dagen lang vergist.
Tijdens het gistingproces komt er dan alcohol vrij en daarin lossen de tannine's uit de schillen op.

Dat gebeurt dus niet bij de witte wijnen, die pulpgisten niet en daarom zit er ook geen (of heeeeeeeel weinig) tannine in.

Tannine toevoegen aan witte wijn kan natuurlijk wel, maar dat is een kwestie van persoonlijke smaak.
Wiite wijn in in mijn ogen een lekkere slobber, dus weinig alcohol (11%) en wat meer zuur (6 tot 7) waardoor hij lekker fris blijft.

Ik persoonlijk voeg daarom nooit tannine aan witte wijn toe.

Luc

Kruit
Bericht  Berichttitel: Re: Het is weer bijna zo ver: de vlier komt eraan !!!!  |  Geplaatst: ma mei 26, 2014 6:10 pm

Hallo,

In Groningen nu ook de vlier in bloei, heb al veel kunnen plukken en heb nu in de gistflessen:
20 liter puur vlierbloesem
10 liter vlierbloesem met groene thee, dit is een probeersel. Groene thee voegt wat tannine toe aan de wijn. Dus wel tannine maar weet nog niet wat dit gaat doen met de smaak.
Mvg,
Geert

patrick75
Bericht  Berichttitel: Re: Het is weer bijna zo ver: de vlier komt eraan !!!!  |  Geplaatst: wo mei 28, 2014 12:35 pm

Giststarter net gemaakt..... het feest kan morgen beginnen.
heb n DJ van 10 liter, maar heb voor 25 liter bloesem in de vriezer....

Ik denk er over om in mijn 5 lietr DJ als experiment met een andere vrucht te laten pulpgisten, om een bijzondere rosé te creëren.

Ik denk zelf aan framboos of, in overvloed verkrijgbaar in de bloesemtijd: aardbei, maar heb eerlijk gezegd geen idee. Iemand ervaring of suggesties?
Zou de smaak van vlierbloesem niet wegvallen?

Bearpaw
Bericht  Berichttitel: Re: Het is weer bijna zo ver: de vlier komt eraan !!!!  |  Geplaatst: do mei 29, 2014 11:59 pm

Hey patrick,

Aardbeien zelf hebben een niet al te krachtige smaak en zijn ook wat waterig, om eerlijk te zijn denk ik dat dit prima combineert met vlierbloesem. Ik zou er een licht zoete rose van maken want dan proef je zowel de vlier als de aardbeien beter.

Ikzelf ga zaterdag aan de slag met 2x5 liter met daarin appel-vlier en peer-vlier. Ben benieuwd of dat wat word...

Wientje
Bericht  Berichttitel: Re: Het is weer bijna zo ver: de vlier komt eraan !!!!  |  Geplaatst: do jun 19, 2014 1:18 pm

Hoi Luck,

Je schrijft dat je nooit geen tannine in witte wijn doet,maar in je recept om wijn van vlierbloesemsiroop te maken adviseer je er een kop sterke thee aan toe te voegen en dat tannine ook kan. Wat doet dat met de smaak? Waarom moet dit na de gisting plaatsvinden? Misschien domme vraag maar ik weet er weinig van.

Poecillia
Bericht  Berichttitel: Re: Het is weer bijna zo ver: de vlier komt eraan !!!!  |  Geplaatst: di jul 22, 2014 9:10 pm

Ik combineer vlierbloesem met rode bes. Je krijgt dan een rosé kleurige frisse wijn. Ik maak in het voorjaar vlierbloesemconcentraat. Als de rode bessen rijp zijn zet ik een wijn op waar ik het concentraat aan toe voeg. Dit jaar heb ik ook nog de toppen van de zomersnoei van een druif, rozijnen en bananen toegevoegd om het geheel wat meer body te geven. Ik gebruik 2,4 kg rode bes op ruim tien liter most. Zuurgraad is dan 7 gr/liter.

Afdrukweergave