Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu di feb 19, 2019 6:23 pm

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
Luc Volders
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: wo feb 11, 2009 8:55 pm

Jammer genoeg is er hier geen Lidl echt in de buurt.
Ik moet er een heel eind voor omrijden.

Heel misschien heb ik daar zaterdag wat tijd voor.........

Aldi is makkelijker.......

Luc

ikke
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: wo apr 28, 2010 7:24 am

Om even door te gaan op de eerste berichten uit dit topic. Ik zit binnenkort daadwerkelijk in een gebied waar de situatie van toepassing is die luc beschrijft. Wijnmaakspullen zijn daar niet beschikbaar, maar fruit is er in overvloed, en bakkersgist zal daar ook wel aan te komen zijn. dus k vroeg me af wat zijn de eigenschappen van bakkersgist die voor de wijnmaker interessant zijn. Ik ben vooral geïnteresseerd in het alcoholpercentage dat je met bakkersgist kunt bereiken.

scubapat
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: wo apr 28, 2010 11:26 am

Je kan natuurlijk ook een aantal zakjes droge wijngist meenemen. Dan maak je terplaatse één of meerdere starters klaar. Die kan je relatief lang bewaren en door toevoeging van suiker haal je de gistcellen dan uit hun winterslaap. Gebruik dan enkel de helft van je giststarter, voeg bij de andere helft weer wat vloeistof en suiker. De gistpopulatie zal dan terug aangroeien. Zo kan je toch wel een paar jaar verder.

Of je zoekt een brave ziel die je regelmatig wat droge gist wil verzenden vanuit België. :wink:

Brenda
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: wo apr 28, 2010 11:44 am

Wordt met bakkersgist de zakjes gist van de bakafdeling in de supermarkt bedoeld?

Ik ben ook wel nieuwschierig naar het alcoholpercentage dat bakkersgist kan halen. Weet iemand dit?

Luc Volders
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: wo apr 28, 2010 7:30 pm

Uiteraard weet ik dat wel, dat wil zeggen voor de bakkersgist die ik tot nu toe gebruikt heb.

Ik gebruikte een aantal keren de gist van Dr. Oetker.
Deze haalde 11% moeiteloos.

Een collega op mijn werk die ik voor het wijnmaken heb enthousiast gemaakt schoot een keer uit met de suiker en haalde 14% !!!!

Nu kan ik niet zeggen dat de 14% altijd gehaald zal worden, maar 11% heb ik herhaaldelijk gehaald.

Dus voor het maken van een witte wijn met 11% of een rode wijn met 12% kun je zonder meer bakkersgist gebruiken.

Ik heb een compleet verhaal klaar liggen voor te publiceren op mijn web-log waarin alle aspecten van de verschillen tussen wijngist en bakkersgist naar voren komen. Alleen, wanneer ga ik het publiceren, er komen steeds weer andere dingen naar boven.....
Dus geduld.

Maar tot die tijd kan ik wel zeggen dat je, als je de normale wijnmakers methoden hanteerd, je zonder meer met succes bakkersgist kunt gebruiken.

Luc

ikke
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: do apr 29, 2010 7:20 am

bedankt voor de antwoorden.

Natuurlijk is het mogelijk om dingen te laten opsturen of uit Nederland mee te nemen. Maar ik ben vaak nogal impulsief en experimenterend aangelegd. Daarom werk ik vaak het liefst met simpele basisproducten die makkelijk overal verkrijgbaar zijn.

De reden dat ik grote interesse heb in het alcoholpercentage is omdat ik geen liefhebber ben van te zoete wijnen, maar wel vaak voor een redelijk alcoholpercentage ga. Ik wil dus niet te veel suiker toevoegen.

Luc ik hoop dat je je artikel snel kunt plaatsen, aangezien ik binnen een week hoop te kunnen vertrekken :)

Brenda
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: do apr 29, 2010 7:22 am

Inderdaad bedankt voor je antwoorden Luc. Ik ga binnenkort zeker eens het e.e.a. uitproberen.

SPIKE
Bericht  Berichttitel: Re: Voor onze luc volders BAKKERSGIST  |  Geplaatst: zo sep 23, 2018 6:02 pm

HALLO, Waarom is er geen verandering meer op Lus zij blog? leeft die man nog wel?

Herman
Bericht  Berichttitel: Re: Voor onze luc volders BAKKERSGIST  |  Geplaatst: vr dec 14, 2018 9:29 am

Luc is een paar jaar geleden begonnen met elektronica en het zelf bouwen van een 3-D printer, dus denk dat het wijn maken op de achtergrond geraakt is. Is al heel lang geleden dat ik er nog iets van gehoord heb. Ikzelf ben ook al een paar jaar gestopt met wijn maken, ben sinds 2012 begonnen met bier brouwen, dus sporadisch nog eens kijken hier of er nog posts zijn, niet veel beweging meer hier buiten x-aantal jaar geleden, spijtig... :-(

Herman
Bericht  Berichttitel: Re: Voor onze luc volders BAKKERSGIST  |  Geplaatst: di jan 15, 2019 8:55 pm

Misschien voor de mensen die Luc "via via" willen contacteren, zijn vrouw Els heeft een website ivm haar kunstwerken, dus wie wil kan haar waarschijnlijk wel eens contacteren op volgende website:

http://elsmulder.weebly.com/

Luc heb ik al een paar jaar niet meer gehoord, misschien is hij niet meer actief op gebied van wijn maken e.d...?

Afdrukweergave