Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu wo aug 22, 2018 6:03 am

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
Poecillia
Bericht  Berichttitel: Bramen zijn vroeg dit jaar  |  Geplaatst: vr jul 25, 2014 10:16 am

Ik heb de eerste bramen al kunnen oogsten dit jaar. Ze zijn ongelooflijk vroeg, andere jaren pluk ik ze pas eind augustus-begin september. Zowel de tamme braam als de wilde braam is nu al rijp. Ik wil dit jaar een combinatiewijn maken van bramen, vlierbes en appelbes. De bramen en appelbes rijpen al, de vlierbes is wat later, ik zal de vruchten dus eerst moeten invriezen.

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Bramen zijn vroeg dit jaar  |  Geplaatst: vr jul 25, 2014 7:46 pm

ja idd ze zijn super vroeg dit jaar en heel veel, ben ook al aan het plukken.
Ik heb al een paar keer wijn van bramen gemaakt maar ik vind wel dat de wijn ontzettend lang blijft gisten.
Meestal combineer ik de bramen met de vlierbessen, erg lekker.

Wientje
Bericht  Berichttitel: Re: Bramen zijn vroeg dit jaar  |  Geplaatst: do jul 31, 2014 8:29 am

Ja de braam is rijp en er is er veel van.Heb al heel wat ingevroren. De vlierbes echter is minimaal. Kleine schermen en de vogels eten er volop van. Pikken de zwarte uit de schermen die nog niet rijp zijn. De schermen zijn ook klein dit jaar. Is dat bij jullie anders?

Poecillia
Bericht  Berichttitel: Re: Bramen zijn vroeg dit jaar  |  Geplaatst: za aug 09, 2014 1:42 pm

Ik wil de bramen ook graag combineren met vlier. Andere jaren zijn bramen en vlier ongeveer gelijktijdig rijp, maar de vlier is nu veel later dan de braam. Vlierbessen zijn nog groen hier (provincie Groningen), ik moet dus nog even geduld hebben. Ik heb inmiddels wel wat appelbes kunnen oogsten. Daar hebben de vogels ook al flink in huis gehouden. Ik heb veel minder dan vorig jaar.

Ik heb trouwens net de bramenwijn van vorig jaar geheveld. Pure bramenwijn mist toch wat tannine en karakter vind ik. Ik heb daarom aan tien liter bramenwijn vier liter pure (en praktisch ondrinkbare) vlierwijn toegevoegd die ik geruild heb. De combi is al veel beter qua smaak maar nog niet 100% helder.

Wientje
Bericht  Berichttitel: Re: Bramen zijn vroeg dit jaar  |  Geplaatst: do aug 14, 2014 6:30 pm

Kun je tanine later nog toevoegen, of moet dat gelijk met de gisting? Heb het in een potje staan

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Bramen zijn vroeg dit jaar  |  Geplaatst: do aug 14, 2014 8:28 pm

gisteren al vlierebessen geplukt, ze zijn hier al rijp, veel vroeger dan vorig jaar.
Wel heel vreemd de schermen rijpen heel onregelmatig erzijn schermen die al helemaal verdroogd zijn en schermen die nog groen zijn en schermen die al perfect rijp zijn en dat aan een boom en idd al veel vogelvraat en kleine bessen.
Je kunt het beste bomen zoeken die onder aan een dijkje aan een watertje staan die hebben mooi gevulde bessen.

patrick75
Bericht  Berichttitel: Re: Bramen zijn vroeg dit jaar  |  Geplaatst: do aug 14, 2014 8:39 pm

Ik heb 800 gram vlier... is dat genoeg om samen met 2kg bramen 5ltr wijn te maken (heb geen grotere vaten leeg)

De bramen op mijn plekje zijn overigens niet vroeger dan vorig jaar, eerder n week later... Vorig jaar had ik al geplukt, nu was t nog niet veel

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Bramen zijn vroeg dit jaar  |  Geplaatst: di aug 19, 2014 8:19 pm

hoi,
sorry wat laat, maar ik gebruik 3kg. vlier/braam voor 10 liter lichte wijn en 4 kg per 10 liter voor een zware wijn

Poecillia
Bericht  Berichttitel: Re: Bramen zijn vroeg dit jaar  |  Geplaatst: za aug 23, 2014 10:16 am

Ik maak altijd wijn van puur sap. Als het te sterk wordt zoals bij vlier voeg ik andere vruchten zoals appel of pruim toe.

Poecillia
Bericht  Berichttitel: Re: Bramen zijn vroeg dit jaar  |  Geplaatst: wo apr 15, 2015 4:27 pm

Grappig dat ik dit onderwerp nu weer zie. De bramenwijn heb ik net gebotteld. Het is een licht zoete wijn geworden, heerlijk fruitig met een primeurachtig karakter. De combinatie van braam, vlierbes en appelbes bevalt me uitstekend.

Poecillia
Bericht  Berichttitel: Re: Bramen zijn vroeg dit jaar  |  Geplaatst: zo aug 16, 2015 7:52 am

Ik ben al weer bramen aan het plukken voor dit jaar. De bramen vries ik eerst in totdat ik genoeg heb om te verwerken.

Verder ook net een emmer appelbes door de sapcentrifuge gehaald. Het is een flinke klus, maar wel heel effectief. Ik pers de pulp daarna nog eens met een kaasdoek uit, waardoor ik bijna droge pulp over hou. Het sap doe ik in een PET fles en vries ik in.

Afdrukweergave