Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu vr mei 25, 2018 3:59 pm

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
StevenV
Bericht  Berichttitel: densiteit  |  Geplaatst: wo aug 13, 2014 6:37 pm

na wat lezen over wijn maken kwam ik tegen dat bij een densiteit van 995 en 997 nog altijd een deel suiker aanwezig is. Bij welke densiteit is de wijn dan wel volledig uitgegist?
Ik wil namelijk een mousserende wijn maken zonder het risico dat er meer suiker in zit dan dat ik nog toevoegd. Want als er nog suiker in zit kan de druk mogelijks te groot worden.

Vorig jaar heb ik een appelwijn opgezet. Deze staat nu al 9 maanden op. Na toevoeging van wat eiwit om te klaren is hij nu eindelijk een stuk klaarder geworden. Zo zou ik hem nu bottelen. Ik heb de wijn nu geheveld om het bezinksel te verwijderen. De wijn heeft nu een densiteit van 995 en een alcohol gehalte van 18%. Aangezien het hoge alcohol gehalte zou ik een lagere densiteit verwachten. Nu zou ik graag weten hoeveel suiker er nog zou in zitten. Heeft er iemand hiervoor een formule om dit te berekenen of een ander hulp middel?

Een mousserende wijn hiervan maken zal niet meer lukken door het reeds hoge alcohol gehalte. Maar toch zou ik graag weten hoeveel suiker er nog mogelijks inzit.

mvg

scubapat
Bericht  Berichttitel: Re: densiteit  |  Geplaatst: wo aug 20, 2014 12:43 am

Hoi Steven,

Weet niet hoe je je metingen gedaan hebt, maar bepaalde zaken zijn wel van belang.

Een SG van 995 of 997 is prima mogelijk en duid op een droge wijn.

18% alcohol lijkt me echter haast onmogelijk...

Wil je met grote precisie het alcoholgehalte en ook de hoeveelheid restsuiker kennen, dan zul je een wijnweger moeten aanschaffen.

Let wel, een SG meter en/of wijnweger moet je ook ijken (eventuele foutmeting kan je dan corrigeren) en je moet onder precieze omstandigheden werken/meten. Geen pulp of andere vaste stoffen in je meetstaal, geen CO2 in je meetstaal, meten bij de juiste temp. enz...

Nu wat betreft schuimwijn: hiervoor gebruik je gistculturen die speciaal hiervoor gecultiveerd werden. Je gaat inderdaad een kleine hoeveelheid suiker toevoegen om de gisting opnieuw op gang te brengen. Deze gist kan hogere alcohol percentages aan maar heeft ook zijn limieten. Uiteindelijk zal de gisting stilvallen omwille van een te hoog alcoholpercentage.
Het probleem van ploffende flessen ontstaat vooral wanneer je wijn met een SG van bijv 1010 gaat gebruiken als basis voor schuimwijn en dan nog eens extra suiker toevoegen. Zolang de gist "alcoholtolerant" is zal die actief blijven, dit kan resulteren in te hoge druk en ploffende flessen.
Principieel kan er niet veel fout gaan mits je van een "droge" witte wijn start.

Maar: METEN IS WETEN!

Succes!

Afdrukweergave