Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu do nov 15, 2018 8:45 pm

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
Frederieke
Bericht  Berichttitel: Iemand ervaring met duindoorwijn?  |  Geplaatst: ma sep 01, 2014 12:17 am

Hoi, ik ben nieuw op dit forum, maar heel blij dat ik ben toegelaten want ik zit vol met vragen en met goede tips :)

Mijn eerste vraag is over duindoornwijn. Ik vind duindoorn heerlijk, maar ik twijfel of ik de moeite moet nemen om er een wijn van te maken. Het verse sap vind ik heerlijk als limonade, een beetje sinaasappelachtig. Maar voor wijn heeft hij misschien te weinig body, en ik vind banaan toevoegen geen goed idee qua smaak.

Ik vroeg me dus af of iemand al eens duindoornwijn heeft gemaakt, en hoe die is bevallen?

Frederieke
Bericht  Berichttitel: Re: Iemand ervaring met duindoorwijn?  |  Geplaatst: zo sep 14, 2014 6:07 pm

Ik ben hem maar gewoon gaan maken. Ik las op Amerikaanse fora dat het vet in het duindoornsap een probleem is, dus ik heb het sap gefilterd voor de gisting. En ik heb cacaopoeder toegevoegd voor meer smaak, ik hou erg van chocolade met sinaasappel samen. Het is wel lastig, cacaopoeder geeft dik schuim. De wijn zit nu al een week in de open gisting, ik ga hem over een week pas in de fles doen (8 liter in een 9,5 liter fles) en hoop ik maar dat er genoeg ruimte in de fles is. Het schuim is niet vet, ik denk dat het eiwit is want het lost op in water. Ik heb geen idee hoe dit gaat aflopen, dit is mijn eerste chocolade wijn. Ik lees bij Jack Keller dat de wijn lang op zijn sediment moet staan om het scherpe in de smaak kwijt te raken. Maar tot nu toe proef ik niets scherps in de wijn.

Afdrukweergave