Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu do nov 15, 2018 8:25 pm

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
Harry Collignon
Bericht  Berichttitel: Waarom wil mijn bramensap niet gisten  |  Geplaatst: ma sep 15, 2014 3:44 pm

Ik ben vorige week gestart met mijn bramenwijn. Ik had ruim twee kilo en na twee dagen pulpgisting met 4 ltr. water en 2 theelepels pecto enzymen heb ik alles gezeefd en in de gistfles gedaan samen met 1,5 kg in heet water opgelostte suiker, 1 1/2 theelepels gistvoeding en 1 theelepel cultuurgist. Helaas kwam de gisting niet op gang.
Ik dacht dat de oorzaak misschien was dat er te veel ruimte boven de vloeistof was en daarom heb ik alles overgeheveld in wat kleinere flessen. Ook toen kwam de gisting niet op gang. Daarna nogmaals een beetje gist toegevoegd, maar weer niks.
Wat kan ik nu nog doen?

patrick75
Bericht  Berichttitel: Re: Waarom wil mijn bramensap niet gisten  |  Geplaatst: di sep 16, 2014 12:30 pm

heb je geen giststarter gebruikt?
Ik zou er in ieder geval alsnog een maken en er zsm bijgieten voor de boel bederft.

Herman
Bericht  Berichttitel: Re: Waarom wil mijn bramensap niet gisten  |  Geplaatst: do sep 18, 2014 9:01 am

Misschien was uw suikeroplossing nog te heet en heeft de (toegevoegde) gist hierdoor de geest gegeven? Of was de oorspronkelijke gist onvoldoende in aantal?
Hoe ik het tegenwoordig doe:
Ik heb op 4 dagen tijd meer dan 1 cm gist opgekweekt met een magneetroerder in een erlenmeyer van 2 liter, heb hem daarna 2 dagen in de frigo geplaatst om te bezinken (zie link v/d foto die ik daarnet nam onderaan dit berichtje), het sap (of de wort bij bierbrouwers) gaat er nu afgegoten worden en terug vers sap/wort erop. Beginnen met een zakje gehydrateerde gist en 100 ml sap + druppeltje olijfolie, (geeft hetzelfde effect als beluchten met bruissteentje), daarna opschalen tot 500 ml, dan 1 liter en koelen zodat de gist neerslaat, dan bovenste gedeelte afgieten tot enkel de gist overblijft en 1,5 liter sap (of wort) erop, en terug 2 dagen op roerder. Zo heb je mega veel gistcellen, voldoende om makkelijk 50 à 100 liter te vergisten zonder gestokte gisting te krijgen. Veel mensen vergeten dat een goed gistmanagement zeer belangrijk is, het is niet gewoon een zakje bovenop wat sap strooien, in de meeste gevallen komt dit wel goed, doch om zeker te zijn van een goede en ver doorgaande gisting kweek je hem best op tot een veelvoud of meer ervan. Ook temperatuur gecontroleerde gisting heeft veel voordelen, in het begin wil de temperatuur wel eens de hoogte in schieten waardoor je te snel vergist en heel wat fruitigheid/smaak verliest. Ook de klaring van uw wijn gaat een stuk makkelijker door hem bvb 2 à 3 weken op 3°C. te zetten, zo bezinkt de gist en andere deeltjes sneller. Je kan die opgekweekte gist nog (tot wel 6) maanden bewaren in de frigo met steriel gekookt en afgekoeld water erboven in een afgesloten fles, enkel een dag voor de vergisting er terug wat sap opgieten zodat hij weer uit "slaapstand" is gekomen. Succes verzekerd... ;-)
Hieronder het resultaat van 4 dagen "roeren" en opschalen:
http://www.chateau-ifach.be/bierbrouwen/gistkweek_magneetroerder.jpg
Een magneetroerder kan je al met een paar simpele dingen maken, zie deze link:
http://www.experimenten.nl/magneetroerder.html
Ik heb mijn roerder gekocht bij:
http://www.brouwmaatje.nl/c-2441924/magneetroerder-en-magneetroervlo/

Grtz, Herman.

Poecillia
Bericht  Berichttitel: Re: Waarom wil mijn bramensap niet gisten  |  Geplaatst: za sep 20, 2014 9:56 am

Ik heb dit in het verleden ook regelmatig gehad. Ik heb daarna twee dingen veranderd in mijn aanpak en het is daarna niet meer voor gekomen:
- Ik voeg de gistvoeding pas toe op de derde dag van de gisting, dit conform instructie van leverancier van de gisten die ik gebruik
- Ik voeg bij de start aan de most een tablet vitamine B50 toe. Deze tabletten lossen moeilijk op in water, daarom rasp ik deze tabletten in een keukenrasp

Frederieke
Bericht  Berichttitel: Re: Waarom wil mijn bramensap niet gisten  |  Geplaatst: vr sep 26, 2014 4:15 pm

Harry, je hebt geen twee dagen pulpgisting gehad, maar twee dagen inwerktijd van de pecto-enzymen als ik het goed lees. Dat is een beetje zonde, om de pulp niet mee te laten gisten, maar dat is nu al te laat.

Ik denk dat het probleem is, zoals anderen al schrijven, dat je geen giststarter hebt gemaakt, en ook dat je de gist niet hebt laten voorweken in water. Als de gist dan ook nog een beetje oud is, kan het zijn dat er weinig leven meer in zat en dan kan het lang duren voordat je iets van de gisting merkt, of komt hij helemaal niet op gang. Door het overgieten is er in ieder geval wel wat meer zuurstof bij de wijn gekomen, dat helpt bij het groeien van de kolonie. Misschien is de gisting nu alsnog op gang gekomen. Maar dan nog heb je misschien maar een kleine kolonie en zal de gisting misschien traag verlopen of voortijdig stoppen.

Afdrukweergave