Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu zo nov 18, 2018 5:14 am

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
Poecillia
Bericht  Berichttitel: Ontsappen bramen, vlierbes, appelbes  |  Geplaatst: za sep 20, 2014 10:14 am

Ik heb dit jaar een nieuwe aanpak geprobeerd voor het ontsappen van bramen, vlierbes en appelbes die me goed bevalt. De vruchten had ik opgeslagen in de vriezer en verliezen na het ontdooien al veel vocht. Onderin de ontdooi-emmer doe ik een sulfiet oplossing zodat het sap meteen beschermd wordt. Ik heb de bramen, vlierbes (na koken!) en appelbes daarna door een passeerzeef gehaald met een fijne stand. Daarmee wordt al heel veel sap onttrokken. De resterende pulp deed ik in een grote schone emmer, waaraan ik pectoenzymen toevoegde. Na het meten van het sap bleek dit te zuur en moest ik water toevoegen. Dit water heb ik met de pulp gemengd en nog een dag laten staan. Dit mengsel heb ik vervolgens gezeefd waarbij aan de donkere kleur te zien was dat er nog heel veel sap onttrokken werd.

Omdat ik redelijk grof zeef zitten er nog wel fijnere vruchtendelen in de most, maar de grovere delen en pitten zijn eruit. Dit lijkt me positief voor de smaak. Ik heb het idee dat ik met deze methode meer sap onttrek. Verder hoop ik zo het moeizame zeven van de most na volledige pulpgisting te vergemakkelijken.

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Ontsappen bramen, vlierbes, appelbes  |  Geplaatst: zo sep 21, 2014 7:17 pm

Hoi,

dat scheelt heel wat werk ja, ik heb dat nog niet geprobeerd omdat ik bang was dat er met de passeviet veel pitjes stuk gaan en dat het dan bitter wordt ofzo, maar dat gaat dus wel goed dan?
Omdat je vlierbessen toch moet koken ontsap ik ze in de sappan die kon ik in de kringloopwinkel voor 2,50 euro kopen dat was echt een gouden vondst.

Poecillia
Bericht  Berichttitel: Re: Ontsappen bramen, vlierbes, appelbes  |  Geplaatst: vr sep 26, 2014 6:23 pm

Pitten blijven bij mijn aldi passeerzeef heel. Er zit geen pit in de most. Inmiddels zit de most in de fles.

Afdrukweergave