Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu vr mei 25, 2018 3:58 pm

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
Cyril-Cobrahm
Bericht  Berichttitel: Hoe vaak poeders toevoegen?  |  Geplaatst: vr okt 24, 2014 1:09 pm

Hallo allen,

Als ik mijn fruitvocht in de gistfles stop dan voeg ik verschillende poeders toe volgens de tekst op het potje; wijnsteenzuur, citroenzuur, gistvoedingzout etc.
Als de gisting stopt in de gistfles dan hevel ik dit af en gaat het terug de gistfles in.
Hier voeg ik dan gist en suiker aan toe om meer alcohol te winnen, maar moet ik die poeders nu weer toevoegen????

Hoop dat jullie mij kunnen adviseren.

Grt,
CC

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Hoe vaak poeders toevoegen?  |  Geplaatst: za okt 25, 2014 6:53 pm

Hoi,
misschien moet je even op deze http://www.wijnmaker.blogspot.com/ website kijken van Luc volders.
Daar staat alles uitgelegd over wijn maken en hoe je het beste sap van je vruchten kan krijgen, echt een goede site heel leerzaam

Cyril-Cobrahm
Bericht  Berichttitel: Re: Hoe vaak poeders toevoegen?  |  Geplaatst: wo okt 29, 2014 6:50 pm

Ja die site ken ik.
Vindt hem alleen erg onduidelijk als ik snel wat wil opzoeken.

Heb de site gepoogd Door te spitten maar heb antwoord op mijn vraag hier boven niet kunnen vinden

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Hoe vaak poeders toevoegen?  |  Geplaatst: za nov 01, 2014 8:47 pm

Hoi,
de reden dat ik je die site opgaf is eigenlijk omdat er alles op staat.
Je schreef dat je de poeders er volgens de etiketten toevoeg maar als je wijn wilt maken komt er meer voor kijken.
Nu ben ik ook geen ervaren wijnmaker maar je moet bij het begin beginnen nl.:
Je begint met het meten van je fruitsap hier heb je een hydrometer met een hoge meetbuis nodig dit om je suikergehalte te meten.
Verder heb je nog een meetsetje met blauwloog nodig om je zuurgehalte te meten zodat je precies weet of en hoeveel zuur[poeder] je er eventueel bij moet voegen.
Dan begrijp ik je volgorde van gist toevoegen niet goed normaal doe je als je sap hebt gewonnen uit vruchten het sap na meteingen in een gistfles en dan gaat de gist[starter] enz. erin.
Op het moment dat alle ingrediënten erin zitten wordt er alcohol gevormd en na verloop van tijd kun je overhevelen en dan hoeven er geen toevoegingen meer bij.
Maar ik raad je toch aan om luc zijn site goed te bekijken of eventueel een andere op te zoeken zodat je alles goed kan opzoeken want ik heb het nu heel sumier vvernoemd nu hoor echt alles staat daar duidelijk uitgelegd.
groetjes en succes met je wijn maken

Poecillia
Bericht  Berichttitel: Re: Hoe vaak poeders toevoegen?  |  Geplaatst: wo apr 15, 2015 4:30 pm

Poeders toevoegen :-) Ik zie mezelf liever als wijnmaker dan als apotheker.

Afdrukweergave