Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu zo feb 25, 2018 12:30 am

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
Cévé
Bericht  Berichttitel: suiker berekening  |  Geplaatst: wo jun 03, 2015 5:53 pm

Ik probeer m'n kennis wat bij te schaven, en pluis hiervoor de weblog van Luc Volders uit, die een schat aan informatie bevat.
Op zeker ogenblik, kom ik op de pagina over gele kornoeljes ( http://wijnmaker.blogspot.be/2013/09/ge ... -wine.html )
en daar valt mijn oog op deze merkwaardige hersenkronkel.
Ofwel begrijp ik het (nog) niet, ofwel klopt hier inderdaad iets niet. Ik vrees voor het eerste,... :oops: maar toch

LV heeft voor ruim 2 à 3 liter aan vruchten.
SG = 1040 , dwz 79 gram suiker per liter
vervolgens, voegt hij daar 6 liter WATER aan toe om ongeveer 8 Liter wijn te maken
en dan komt het :

citaat :
Zoals gezegd had ik 4,5 kilo aan kornoeljes en schatte dat daar 2 tot 3 liter sap vanaf zou komen. Daarnaast had ik 6 liter water toegevoegd. Mijn most zou dus ongeveer 8 liter in volume zijn.

Ik had dus 8 liter most waarin per liter 79 gram suiker aanwezig was. Dat is in totaal 8 x 79 = 632 gram suiker.

einde citaat
voor het berekenen van het aantal gram suiker gaat LV dus simpelweg het TOTALE volume (zijnde 8 L) vermenigvuldigen met de hoeveelheid suiker in het sap ... ????
enkele vragen ...
1/ klopt die redenering wel, want volgens mij is de hoeveelheid suiker helemaal niet verhoogd,
2/ indien ja, hoe heeft of hoe smaakt die wijn nu ? zoet of superdroog ??? :o
of is hier sprake van een wonderbaarlijke vermenigvuldiging ( water in wijn veranderen ... is de nieuwe messias onder ons :lol: )

ik heb de blog afgespeurd naar enige rechtzetting of een discussie of wat dan ook maar niets gevonden , mocht dit wel het geval zijn, laat dan gerust iets weten ...

Ger
Bericht  Berichttitel: Re: suiker berekening  |  Geplaatst: di jun 16, 2015 6:13 pm

Hoi,
zoals ik lees in het stuk op de blog heeft Luc de meting verricht nadat hij het water had toegevoegd en dus in totaal 8 liter sap had.
Dus vrucht en water samen .

Groet Ger

Afdrukweergave