Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu do nov 15, 2018 8:27 pm

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
Misha
Bericht  Berichttitel: Troebele most door stoomsapextractor...  |  Geplaatst: wo sep 21, 2016 2:04 pm

Inmiddels aan mijn 3e jaar probeersels aangekomen.
Nu maar eens de stoomextractor gebruikt voor mijn witte druiven. Resultaat best Ok, maar de most is melkachtig van kleur.

Ik heb :
Sap gemaakt -> gezeefd -> laten koelen -> pecto toegevoegd, 24 uur gewacht -> gist toegevoegd en vanavond (3 dagen later) gaat de suiker en voedingszout erbij en achter het slot.

Maar het is nog steeds melkachtig troebel, dat heb ik niet eerder gehad en ik vermoed dat dat door de extractor komt.

Is hier nog iets aan te doen ? Of is het jammer maar helaas ?

Groet,

lukvdv
Bericht  Berichttitel: Re: Troebele most door stoomsapextractor...  |  Geplaatst: di okt 18, 2016 11:38 am

Hoi MIsha,
niet panikeren, het klaren kan eigenlijk op bijna elk gewenst moment. Een voorklaring levert eigenlijk wel mooiere wijnen op. Als je enkel het troebele weg wil krijgen moet je even checken welke techniek je juist nodig hebt. brouwland heeft verschillende producten voor het klaren. Een vrij standaard methode is de bentoniet met eventueel mostgelatine erbij.
Googel er eens op. VOOR het bottelen wel even klaren. Als het vooral van de gisting is helpt een dagje onder de 4°C ook enorm. Probeer het eens met een glaasje of proefbuisje in de koelkast voor een paar dagen, dan weet je al een stuk meer.
Succes!

Afdrukweergave