Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu zo feb 25, 2018 12:45 am

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
solidminds
Bericht  Berichttitel: Mandarijn wijn ruikt naar paardenstal  |  Geplaatst: di okt 25, 2016 8:52 am

Goedemorgen,

Ik ben pas sinds dit jaar voor het eerst bezig met het maken van wijn. Het leek me erg leuk om te doen en ik heb nu al de nodige DJ´s staan.
In een van de DJ´s zit een ´mandarijn wijn´ in wording. De ruikt nu echter een beetje naar paardenstal/riool lucht. Wat is dit en wat kan ik er mee?

De wijn heb ik gemaakt van 5 kilo clementine mandarijnen, samen met een handvol blanke rozijnen en twee bananen. Deze hebben een week in fermenteer emmer gezeten waarna ik de erge prut eraf heb gefilterd met een neteldoek en de most in de DJ heb gedaan.
Verder nog een beetje suikersiroop erbij (water+suiker+citroenzuur gekookt) en deze na afkoelen erbij gedaan in de DJ. Na 10 dagen hield de most op met gisten. Het waterslot stond gelijk en de wijn begon al een beetje te klaren. Erg snel in vergelijking met mijn andere wijnen.
Ik heb de wijn gisteren overgeheveld en toe leek er niks aan de hand, tot gisteravond, toen rook ik dat de wijn ineens niet lekker rook.
Ter aan vulling, ik heb er verder nog geen sulfiet oid bij gedaan.

Hopelijk kan iemand met vertellen wat dit is. Alvast bedankt.

solidminds
Bericht  Berichttitel: Re: Mandarijn wijn ruikt naar paardenstal  |  Geplaatst: wo okt 26, 2016 8:46 am

Een beetje gistvoeding er in en de geur is al een stuk minder. Dat las ik ergens anders op het forum, en het lijkt nog te werken ook.
Wil dit dan zeggen dat de gist alle voeding uit de most heeft opgegeten? Is dit dan wel goed voor de wijn? En gaat de wijn geen rare smaak krijgen van de gistvoeding?

Herman
Bericht  Berichttitel: Re: Mandarijn wijn ruikt naar paardenstal  |  Geplaatst: zo maart 26, 2017 1:31 pm

De gist hydrateren (30' in gekookt afgekoeld water weken van ong. 32°C.) en dan de most beluchten (met beluchtingssteentje en luchtpompje) voor een uur of 4 à 6 kan ook helpen, én na een dag of 3 gistvoeding toevoegen. ook geen te hoge gistingstemperatuur aanhouden (<20°C.) in het begin.

trekbaar
Bericht  Berichttitel: Re: Mandarijn wijn ruikt naar paardenstal  |  Geplaatst: wo jul 19, 2017 8:26 am

Meerdere keren overhevelen kan ook helpen.

Afdrukweergave