Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu wo aug 22, 2018 3:11 am

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
walnoot
Bericht  Berichttitel: Zuurgehalte verlagen met neerslagkalk  |  Geplaatst: di jul 31, 2018 1:22 pm

Ik ben een beginnende wijnmaker. Voorgaande jaren heb ik wel cider gemaakt van appels, maar vanwege de nogal overvloedige oogst ben ik dit jaar begonnen met het maken van vruchtenwijn.

Ik heb momenteel vruchtenwijn van rode aalbessen opstaan. Omdat ik laat was met plukken en de besjes al overrijp waren, heb ik voor de zekerheid geen pulpvergisting gedaan maar de bessen versapt in de stoomextractor. Dit leverde ongeveer 3 liter sap op, waaraan ik ongeveer 2,5 liter water heb toegevoegd. Ondanks de toevoeging van het water was het zuurgehalte nog steeds 12 g/l.

Ik wilde het zuurgehalte terugbrengen 6 g/l, maar de wijn niet nog meer verdunnen met water. Daarom heb ik na de eerste keer hevelen neerslagkalk (calciumcarbonaat) toegevoegd. Voor de toevoeging was het zuurgehalte onveranderd, 12 g/l. Maar met mijn domme hoofd heb ik per ongeluk veel te veel toegevoegd, namelijk 39 gram op 5 liter wijn (het was laat...). De verpakking vermeldt dat 6,5 g per 10 l most een daling van 1 g/l, dus 39 g per 5 l geeft daling van 12 g/l. Oeps! Twee keer te veel toegevoegd, want het had 19,5 g moeten zijn. Ik was bang dat de neerslagkalk al mijn zuren zou neerslaan en daardoor naar zeep (omdat al het zuur weg zou zijn) en krijt (vanwege het teveel aan kalk) zou gaan smaken.

Daarnaast heb ik domweg de kalk bovenop de wijn gegooid, waardoor het onstuimig de fles uit bruiste. Dat weet ik nu ook voor een volgende keer...

Om te kijken wat voor schade ik had aangericht, gooide ik het niet meteen door de gootsteen maar heb ik de wijn twee dagen later opnieuw geheveld, gemeten en geproefd. En tot mijn verbazing viel het erg mee! Het zuurgehalte was 8 g/l, in plaats van de gevreesde 0 g/l. De neerslagkalk gaf dus veel minder afname van zuur dan verwacht. 8 g/l is zelfs nog aan de hoge kant.

Het alcoholpercentage is 12%. De kleur is rosé en nog troebel, de geur is fruitig en smaak is fris en fruitig, zonder een spoor van krijtsmaak door overmatige kalktoevoeging. Al best lekker eigenlijk. De schade van de vergissing valt dus gelukkig erg mee.

Weet iemand waarom het zuurgehalte veel minder dan verwacht is gedaald door de overmatige kalktoevoeging? Bevatten aalbessen bijvoorbeeld zuren die niet worden neergeslagen door calciumcarbonaat?

Afdrukweergave