Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu di feb 19, 2019 6:32 pm

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
SPIKE
Bericht  Berichttitel: bidons en emmers  |  Geplaatst: do jul 12, 2018 10:15 am

Beste,

Ik maak wijn voor mezelf en zocht naar vaten of bidons.

Nu heb ik deze gratis mogen afhalen bij reinigingszaak van serres.

Maar ik zou graag weten of de bidons waar reduclean in is geweest of de emmers van krijtkalk mogen gebruikt worden voor wijn in te maken?

Er staat wel dat het biologisch afbreekbaar is.

Maar toch graag zekerheid.

Mvg,

walnoot
Bericht  Berichttitel: Re: bidons en emmers  |  Geplaatst: di jul 31, 2018 12:48 pm

Ik zou het niet doen, en alleen materiaal gebruiken dat voedingsmiddelen heeft bevat zoals mayonaise (bij de snackbar) of banketbakkersroom (bij de bakker). Dan weet je het zeker.

Om te controleren of het plastic voedselveilig is, kun je ook de recyclingcode opzoeken. Dat is een driehoek van pijlen met een nummer:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Over het algemeen zijn de nummers 1, 2, 4 en 5 voedselveilig. Het beste schijnt nummer 2 te zijn, high-density-polyetheen. Hiervan zijn alle emmers gemaakt die voedingsmiddelen bevatten.

walnoot
Bericht  Berichttitel: Re: bidons en emmers  |  Geplaatst: di jul 31, 2018 12:56 pm

Ik zie dat in mijn vorige post de afbeeldingen niet worden weergegeven. Deze afbeeldingen zijn te zien op de wikipedia-pagina over de recyclingcode.

SPIKE
Bericht  Berichttitel: Re: bidons en emmers  |  Geplaatst: di jul 31, 2018 1:50 pm

er staat hd hp op dus nt 2 is dat dan veilig?

walnoot
Bericht  Berichttitel: Re: bidons en emmers  |  Geplaatst: di jul 31, 2018 2:27 pm

Ik heb geen idee wat "hd hp" betekent. Het plastic van de verpakking is voedselveilig als je "PE-HD" of "HD-PE" bedoelt en er staat het volgende symbool op:
Afbeelding.
Dit symbool zal waarschijnlijk in het plastic van de verpakking zelf gestanst staan, en niet op het etiket van het produkt in de verpakking.

In jouw emmers/bidons heeft een schoonmaakmiddel of kalk gezeten, en geen voedingsmiddel. Ook al is dit misschien biologisch afbreekbaar of niet giftig, je weet niet zeker of ze dat in voedselveilige (en dus duurderde) verpakkingen hebben gedaan. Waarschijnlijk niet.

SPIKE
Bericht  Berichttitel: Re: bidons en emmers  |  Geplaatst: di jul 31, 2018 2:42 pm

Ja ,dus best niet voor wijn maken gebruiken?

SPIKE
Bericht  Berichttitel: vlierbessen  |  Geplaatst: vr aug 17, 2018 3:38 pm

Hallo,

Vraagje over vlierbessen, ik heb er al veel in de vriezer zitten maar er hangen er nog veel op de boom.

Ik heb nu voor het eerst er wijn van gemaakt, 3 weken geleden en wil wachten tot dat ik er kan van proeven om te zien of ik hem lekker vind en het klopt wat ze ervan zeggen.

Ik dacht er aan om gewoon de bessen te pulp gisten, dan kun je achteraf toch nog altijd suiker bij doen ALS JE ER WIJN WILT VAN MAKEN,

Maar hoe lang kun je die pulpgisting bewaren?

SPIKE
Bericht  Berichttitel: BOTTELEN IN PEP LESSEN MAG DAT?  |  Geplaatst: wo sep 19, 2018 11:37 pm

Mag dat voor de smaak in pepflessen? VOOR EIGEN GEBRUIK ZOU DT GEMAKKELIJK ZIJN EN MOET IK NIET ALTIJD KURKEN KOPEN.

Maar er bestaan ook herbruikbare plastic kurken heb ik gelezen,in te laan met hamer staat er bij.

Afdrukweergave