Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu wo nov 14, 2018 4:40 am

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
tpalmke
Bericht  Berichttitel: eerst keer dessertwijn maken.  |  Geplaatst: za jun 09, 2012 8:17 am

Hallo iedereen,
Blij een forum en info pagina's gevonden te hebben omtrent wijn bouwen.
Vorig najaar heb ik met stoomexactor sap gemaakt van druiven/appels/pruimen.
Heb deze sappen apart opgeslaan (gepasturiseerd) in flessen
de sappen op 3 juni verdeeld in 2 gistingsemmers van 30L. (pruimen apart, druiven en appels in een 2de emmer)
Na de most gemeten te hebben op zuurtegraad en suikergehalte(en het nodige bij te voegen) heb ik er de korrelgist (bioferm rouge) bijgevoegd.
Op 6 juni zijn wat luchtbelletjes beginnen ontsnappen.
(Moet wel zeggen dat mijn 2 emmers van 30L maar voor iets minder dan de helft gevuld zijn) z'n 12L per emmer.

Nu 9 juni komen er nog steeds maar enkele belletjes uit het waterslot (3 à 4 na elkaar en dan stopt het terug voor 5 min.)
Is dit normaal?
Kan je me ook vertellen hoelang de gisting zo duurt en wanneer ik best begin over te hevelen (is blijkbaar een belangrijk punt)
Aan wat herken ik dit punt het beste?

Alvast merci.

phili
Bericht  Berichttitel: Re: eerst keer dessertwijn maken.  |  Geplaatst: za jun 09, 2012 6:35 pm

hoi,
ik denk dat er teveel lucht in je emmers zit, ze zijn niet helemaal vol, heb je geen gistingsflessen of kleinere emmers?
Heb je er wel voedingszout bij gedaan?
Ik maak altijd eerst een giststarter dan is je gisting beter, maar toch denk ik aan teveel ruimte tussen vloeistof en deksel, maar misschien weet iemand anders nog wat.
groetjes phili

tpalmke
Bericht  Berichttitel: Re: eerst keer dessertwijn maken.  |  Geplaatst: za jun 09, 2012 7:59 pm

Hallo,

Al bedankt voor de reactie.
Is het nog mogelijk dat ik volgende week overgiet in gistingsflessen van 15L ?
Zo ja op welke manier best? Nog stoffen bijvoegen?

Merci

phili
Bericht  Berichttitel: Re: eerst keer dessertwijn maken.  |  Geplaatst: zo jun 10, 2012 8:33 pm

ja je moet hem overgieten in fles je kunt dit via een slang doen maar ook met een filter in de fles en dan overkappen.
Ik weet niet wat voor stoffen je er al bij hebt gedaan, kun je dat hier vernoemen en heb je het s.g. en z.g. al gemeten?
Het overhevelen in een verder stadia moet je pas doen als er veel sedement op de bodem ligt, anders is het niet nodig, laat je het gewoon lekker uitgisten en af en toe wat metingen doen.

Ber
Bericht  Berichttitel: Re: eerst keer dessertwijn maken.  |  Geplaatst: zo jun 10, 2012 8:58 pm

phili als u een topic schrijft aan een beginneling dan schrijft men uw afkortingen voluit
zoals suikergehalte of zuurgehalte voor beginnelingen is dit toch een beetje latijn
dank u ber

Luc Volders
Bericht  Berichttitel: Re: eerst keer dessertwijn maken.  |  Geplaatst: ma jun 11, 2012 6:11 am

In de eerste plaats vraag ik mij af waarom je de vruchten met een stoomextractor hebt bewerkt.
Een stoomextractor verdunt het sap nogal wat bij deze vruchten niet zo handig is.
Beter was invriezen en persen geweest. Maar goed gedane zaken.

Ik lees dat je per emmer ongeveer 12 liter hebt.
Als je dat in een gistingsfles van 15 liter doet dan heb je nogal wat ruimte boven je wijn.
Ruimte kan lucht gaan bevatten en daardoor oxidatie en bederf veroorzaken.

Beter is alles in 10 liter flessen te doen en die helemaal af te vullen.
Of sappen combineren waardoor je 15 liter flessen afgevuld zijn.

Er is geen vaste tijd waarop een gisting klaar zal zijn. Dat kan 5 dagen maar ook 5 weken of zelfs 5 maanden duren.
Ik heb wel eens een appelwijn gehad die een jaar lang heeft staan te gisten. Gewoon afwachten. Je kunt de natuur niet dwingen.

Heb je pecto enzymen toegevoegd toen je het sap in de flessen deed?
Anders zal je wijn moeite met klaren hebben. Als je dat niet hebt gedaan dan moet je dat doen als je wijn uitgegist is. Pecto enzymen toevoegen aan een gistende wijn heeft geen zin. Lees het onderstaande verhaal hierover maar eens.

http://wijnmaker.blogspot.nl/2008/01/av ... eel-2.html

Heb je gistvoeding toegevoegd ???
Bij een sap dat met een stoomextractor is gemaakt moet je extra gistvoeding toevoegen omdat je sap verdunt is. Je kunt nu alsnog gistvoeding toevoegen als je dat nog niet gedaan hebt.

Op mijn weblog vindt je een aantal gratis down te loaden boeken. Daar leer je veel uit.
wijnmaker.blogspot.nl
Je vindt ze aan de rechterkant in de kolom op mijn log. Zowel Nederlandse als Engelstalige.

Luc

phili
Bericht  Berichttitel: Re: eerst keer dessertwijn maken.  |  Geplaatst: ma jun 11, 2012 7:10 pm

oke, sorry ber had ik even niet in de gaten, met luc z'n uitleg zal het duiderlijker zijn.

tpalmke
Bericht  Berichttitel: Re: eerst keer dessertwijn maken.  |  Geplaatst: ma jun 11, 2012 9:10 pm

hallo,

Is voor mij nu al iets duidelijker geworden,
Heb mijn sap overgegoten in 15L flessen en zijn nu al volop aant bubbelen (waterslang). Hopelijk houden ze het vol :-)
Dus goed te weten dat de gistfles en/of gistemmer bijna volledig moet gevuld zijn.

Gistvoeding had ik al toegevoegd.(enkel bij het pruimensap)
Ik versta ook dat het beter is te persen dan met stoomexactor. (goed voor de volgende keer)

Alé nu op naar het volgene crusiale punt (begin van het overhevelen bepalen)!

Merci

Luc Volders
Bericht  Berichttitel: Re: eerst keer dessertwijn maken.  |  Geplaatst: di jun 12, 2012 5:35 am

Dat is makkelijk !!!

Overhevelen wanneer de wijn uitgegist is.

Luc

tpalmke
Bericht  Berichttitel: Re: eerst keer dessertwijn maken.  |  Geplaatst: di jun 12, 2012 8:14 pm

Hallo,

Tegen deze zomer wanneer het fruit opnieuw rijp is zou ik me een fruitpers willen aanschaffen (want blijkbaar is een stoomexactor niet zo geschikt om het sap dan als wijn te gebruiken)
Om appels/druiven/pruimen/etc te kunnen persen en om het sap te kunnen gebruiken om wijn van te maken.
Kunnen jullie me vertellen wat voor een beginneling als ik een degelijk toestel is en waar ik deze kan kopen. We hebben namelijk in de buurt een shop van brouwerland.

merci

Rob
Bericht  Berichttitel: Re: eerst keer dessertwijn maken.  |  Geplaatst: wo jun 18, 2014 8:21 am

Ik heb op internet een bouwinstructie gevonden voor een wijnpers, door jullie geplaatst
Dat lijkt me leuk om te maken.
Daarover heb ik nog wel een paar vragen:
1: Welk soort hout heeft u gebruikt?
2: Dit bericht is van 2011 als ik het goed heb. Kunt u aangeven hoe de pers zich tot nu toe houdt( ook qua reinigen)?
3: Hoe vang je het sap op? Ik zie bij de tekeningen geen opvang schaal of gootje oid.
4: Is er geen beits oid dat wel te gebruiken is om het hout te bewerken, zodat het makkelijker te reinigen is en langer mee gaat?
graag reactie

Afdrukweergave