Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu zo nov 18, 2018 5:16 am

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
Herman
Bericht  Berichttitel: Temperatuur gecontroleerde vergisting...  |  Geplaatst: do sep 27, 2012 2:33 pm

Hallo,

Is hier iemand op het forum die temperatuur gecontroleerd vergist? Zo ja, hoe doen jullie het? Daar ik mij ook gaan verdiepen ben in bier brouwen (waar zoiets zeer belangrijk is ivm smaken en geuren!) ben ik nu in de mogelijkheid om op een bepaalde temperatuur (met gunstige t° per soort gist) te vergisten. Nieuwe koelkast gekocht en t°-controller in mekaar geknutseld en klaar was Kees. De voeler van de t°-controller mag niet in de most, dus moet hij onder wat isolatie tegen het gistvat/DJ geplakt worden. Nu zit er ook de mogelijkheid in om "cool" te vergisten om bvb een fruitigere witte wijn te bekomen. Nu stel ik mij de vraag bij de temperaturen die op de verpakking staan van sommige gisten. Voor bvb een "cool-gist" staat er vergisten tussen de 13 à 17 graden, gist reeds vanaf 8° staat erbij. Wat zou er nu het verschil zijn tussen een DJ op 13°C. en een DJ op 17°C. te laten vergisten met hetzelfde sap ivm smaak en geur? Ben eigenlijk op zoek naar de ideale t° voor verschillende gisten. Voorlopig ben ik al tevreden dat ik de gemiddelde temperatuur ga kunnen instellen tijdens de gisting.... ;-) Was het eigenlijk een beetje beu om altijd te vergisten met een "natte vinger" en maar te hopen dat alles achteraf goed zou komen. Meerdere keren meegemaakt dat het resultaat soms wel wat tegenviel. De weg staat nu open naar meerdere leuke wijntjes en biertjes zou ik zeggen.. :-) Bier is een heel ander verhaal, doch ga er niet veel over uitweiden hier, dit is immers een wijnforum niet....

Hieronder een foto van koelkast en temperatuurregelaar welke ik heb ingewerkt in een zekeringenkastje. Koelkast kan dus warmen en koelen met deze controller, voor de verwarming gebruik ik 2 gloeilampen van 40 Watt onderaan de koelkast, een pc-ventilator stuurt alles mooi rond.
Hier een foto ervan met een 25-liter emmer (ter inschatting van de "size"):
Afbeelding

Hier de t°-controler:
Afbeelding

Grtz, Herman.

Hans Vaessen
Bericht  Berichttitel: Re: Temperatuur gecontroleerde vergisting...  |  Geplaatst: wo okt 17, 2012 3:10 pm

Spannend experiment!!

Moet zeggen dat ik zelf niet zo ver ga. Rood heeft een wat hogere temperatuur nodig, dus zet ik liefst in huis. De temperatuur wisselt dag/nacht van ca 16 tot ca 20 graden, maar dat neem ik voor lief.
Wit laat ik liever wat langzamer gaan en staat op ca 15 graden in de kelder.

Ik weet niet of je wit of rood maakt (zo te zien wit). Maar, vooral als het rood is: hou er rekening mee dat bij de gisting zelf ook veel warmte geproduceerd wordt. Mijn themometer is helaas kapot (de nieuwe is onderweg) maar ik schat dat de most op ruim 25 graden zit, met een omgevingstemperatuur van 20. Eigenlijk zou je je voeler dus in de most moeten hebben. Danwel nu en dan meten om een correctiewaarde te kunnen hanteren.

Herman
Bericht  Berichttitel: Re: Temperatuur gecontroleerde vergisting...  |  Geplaatst: vr okt 19, 2012 11:03 am

Hey Hans,

De eerste ingebruikname van mijn frigo was rode wijn en wat rosé hiervan die ik momenteel aan het vergisten ben. De witte emmer in de koelkast uit eerdere post was maar om een indicatie te krijgen van de binnenafmeting. Hier een foto ("van het echte werk") genomen een paar dagen geleden:
Afbeelding

Het groene vaatje is 50 liter, de inhoud was hier een ontpitte most (90% ervan zakt naar de bodem) maar wel met de schillen er nog in. (pitten verwijderd om alvast de "groene" tannines te drukken gedurende de verdere pulpgisting en alzo een jong drinkbare wijn te bekomen):
Afbeelding

De emmer van 25 liter met de +/- 11 liter kon er net boven. Deze in nu een stuk lichter van kleur geworden omdat de gist begint uit te zakken naar de bodem, een echte rosé dus.... ;-)

De voeler van de t°-controller zou inderdaad beter in de most zitten, doch ik hou rekening met een 3 à max. 5°C. verhoging in het vat de eerste dagen van de hevige gisting. Ga volgende keer een inox buisje laten dichtlassen en hier dus de sensor insteken. De t°-regelaar houdt rekening met een instelbare marge en ook een idem vertraging om de compressor van de koelkast niet te snel te laten herstarten ivm zijn levensduur, staat nu op 3 minuten, zo heeft hij de tijd om af te koelen, doch heb nog niet ondervonden dat hij zo snel weer aansloeg. De t°-regeling zelf kan je instellen tot op 0,1°C boven en onder de ingestelde temperatuur. Het opwarmen gebeurd met 2 lampen van 40 Watt en is ruimschoots voldoende. Een pc-ventilator stuurt de warme lucht rond in de koelkast. De eerste dagen slaat de koeling wel eens aan, doch daarna moet hij meer warmen dan koelen, vooral nu de gisting ten einde loopt en ik de t° heb verhoogd naar 23,5°C. om op het einde alle suikers volledig te kunnen laten uitgisten.

Mvg, Herman.

Hans Vaessen
Bericht  Berichttitel: Re: Temperatuur gecontroleerde vergisting...  |  Geplaatst: vr okt 19, 2012 11:34 am

Haha. Doet me denken aan een grap van vroeger: "weet je waar het licht blijft als het donker wordt?" - "moet je eens in de koelkast kijken!!".

Mooie oplossing! Ben je trouwens niet bang dat het licht van invloed is op de wijn?? Ik vermoed dat het, als het al het geval is, marginaal zal zijn. Maar ben wel benieuwd.

Erg fraaie opstelling trouwens. Ga ik misschien volgend jaar ook eens proberen!

Herman
Bericht  Berichttitel: Re: Temperatuur gecontroleerde vergisting...  |  Geplaatst: vr okt 19, 2012 2:16 pm

Heb een gaatje geboord in de koelkast zo kan ik controleren of het licht wel uit is.... :-) Nee nee, op de controller staat er een aanduiding of hij aan het koelen of verwarmen is, een led geeft dit aan maar je ziet en hoort het ook dat hij aanslaat natuurlijk.
Ja, misschien zal het licht een fractie van de tijd doorheen een doorzichtige emmer of DJ schijnen, doch normaal slaat hij niet al te dikwijls aan hoor. Die groene tonnetjes zijn niet licht doorlatend, dus geen gevaar voor "licht-doordringing". Je kan natuurlijk ook een verwarmingslamp van bvb een terrarium gebruiken (http://static.skynetblogs.be/media/173305/keramische_lamp-thumb.jpg) maar die blijven nog wat "nawarmen" als de stroom er vanaf is gehaald, bij een gewone gloeilamp is dat niet zo erg lang. Er zijn ook verwarmingsmatjes van een paar Watt's, doch met een lamp is er volgens mij ook niets mis.... ;-) Zo'n (Chinese) controller kost de wereld niet, +/- 18 à 20 Euro (zoek eens op eBay op stc-1000), de Europese kost 67 Euro en noemt st-10, dan gaat onze economie naar de hel, niet moeilijk dus hé...! Een koelkast (best zonder vriesvak) kan je indien gewenst voor een paar tientallen Euro kopen op een tweedehandssite. Doch deze moet je waarschijnlijk in de meeste gevallen terug laten "hergassen", zo koelt hij terug als een nieuwe. Ik heb mijn koelkast nieuw gekocht, met 5 jaar garantie, dus zit wel even safe ermee, alleen mag ik er geen gaatjes in boren en heb ik alles van bedrading langs de deurrubber gedaan.

Herman
Bericht  Berichttitel: Re: Temperatuur gecontroleerde vergisting...  |  Geplaatst: di jul 14, 2015 11:00 pm

Hey mannen,

Tijdje geleden, doch ik heb niet stil gezeten... Nu vergist ik in een cilindrisch conische tank (CCT), echter heb ik daar alleen nog maar bier in vergist, omdat het makkelijk is om gist af te laten na de gisting en er van daaruit makkelijk te bottelen is. Nu, is er iemand hier op het forum die een CCT heeft en er al wijn heeft in vergist...? Ik zou mij de komende tijd (als de pluk begint) terug druiven willen kopen, pulpgisten in een ton en daarna persen en vergisten in mijn CCT, heb nl. geen idee of je (net zoals met bier) vanuit zo'n CCT rechtstreeks kan bottelen in wijnflessen na een tijd koud "lageren" op bvb 1 à 3°C....? Hier een foto van mijn tank in de t°-gecontroleerde vergistingsfrigo:

Afbeelding

Grtz, Herman.

Poecillia
Bericht  Berichttitel: Re: Temperatuur gecontroleerde vergisting...  |  Geplaatst: zo aug 16, 2015 8:19 am

Hallo Herman, Goed bezig met die koelkast en besturing! Ik heb vorig jaar zelf een experiment gedaan met temperatuur gecontroleerd vergisten. Ik gebruik een grote klimaatkast met een aangepaste airco (foto's zijn in één van mijn eerdere topics te zien). Mijn ervaringen zijn positief, al heb ik geen A/B vergelijking gedaan. Je moet uiteraard wel een geschikte gist gebruiken. Ik heb zelf de Bioferm doux gebruikt die een temperatuur tussen 15 en 20 graden nodig heeft (niet erg koud dus).

Afdrukweergave