Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu zo aug 19, 2018 4:49 am

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
Lampie
Bericht  Berichttitel: Even voorstellen  |  Geplaatst: di apr 23, 2013 10:38 am

Hallo allemaal,

Ik ben Brian en kom uit leeuwarden. Ik ben sinds 2 maanden verslaafd aan het maken van wijn en cider. De brouwsels die ik nu aan het maken ben maak ik voornamelijk met vruchten sappen die ik in de supermarkt koop.

Momenteel heb ik het volgende in gisting/rijping staan:

19 liter appelcider
19 liter granaatappel cider
3 liter kweeperen wijn
3 liter mango wijn.

De wijnen zijn meer probeersels die ik aan het gisten ben in 3 liter frisdrankflessen en met eigen gemaakt waterslot.

Momenteel ben ik ook bezig met een experiment om gist op te wekken/kweken uit rozijnen en als dit lukt zal ik hier ook proberen een wijn van te maken :)..

Ik zal eerst maar eens wat verder gaan lezen hier op het forum kijken wat ik allemaal nog kan leren :)

mheilijgers
Bericht  Berichttitel: Re: Even voorstellen  |  Geplaatst: do mei 16, 2013 7:34 pm

Hey brian,

Misschien is het verstandiger om bijvoorbeeld een 20 of 25 liter vat te kopen.
Is op zich niet zo duur maar wel beter en het scheelt veel ruimte in vergelijking met 7 of 8 frisdrankflessen.
Ook is het verstandig het boek "zelf wijn maken" van c. J. J. Berry of "groot zelf wijn maak boek" van Jan van Schaik.
En als laatste puntje, is het verstandig watersloten en rubberen doppen te bestellen bij de vaten. Als je zelf een waterslot maakt weet je niet voor 100% zeker dat er geen lucht en bacteriën naar binnen kunnen.

Verder is het leuk dat je meedoet aan dit forum en wens ik je veel suc6 met je wijnen.

M. Heilijgers

mheilijgers
Bericht  Berichttitel: Re: Even voorstellen  |  Geplaatst: do mei 16, 2013 7:41 pm

Het bovenste bericht is fout ;)

Hey brian,

Misschien is het verstandiger om bijvoorbeeld een 20 of 25 liter vat te kopen.
Is op zich niet zo duur maar wel beter en het scheelt veel ruimte in vergelijking met 7 of 8 frisdrankflessen.
Wat misschien leuker en lekkerder is, is wijn van verse groenten, fruiten of bloemen.
Ook is het verstandig het boek "zelf wijn maken" van c. J. J. Berry of "groot zelf wijn maak boek" van Jan van Schaik te lezen, want daar kan je extreem veel nuttige info uit halen.
En als laatste puntje, is het verstandig watersloten en rubberen doppen te bestellen bij de vaten. Als je zelf een waterslot maakt weet je niet voor 100% zeker of er lucht, bacteriën en andere dingen die je niet in de buurt van je wijn wilt hebben, naar binnen kruipen.

Verder is het leuk dat je meedoet aan dit forum en wens ik je veel suc6 met je wijnen.

M. Heilijgers

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Even voorstellen  |  Geplaatst: do mei 16, 2013 8:23 pm

hoi Brain,
welkom op dit forum, leuk een nieuwe erbij, ik zag dat je kweeperenwijn onder slot had staan, ook van frisdrank gemaakt of van verse kweeperen?
In m'n tuin staat een kweeperenboom en die geeft ieder jaar veel fruit maar ik heb ze nog niet gebruikt voor wijn, wel voor likeurtjes, ook lekker.
groetjes phili

Afdrukweergave