Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu ma feb 19, 2018 11:07 pm

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
wilwi
Bericht  Berichttitel: Ligt het aan mij of geen belangstelling  |  Geplaatst: vr sep 13, 2013 2:25 pm

Hallo,
Ben een maand terug gestart met het hobby wijn maken.
Als hobby bierbrouwer (blikbrouwer) heb ik i.v.m. wijn nog veel te leren.
Verwonderlijk genoeg krijg ik bijna geen respons op mijn vragen, ligt dit aan mij of ?????
Misschien gaat men er van uit dat iedereen alle artikels op dit forum doorgelezen heeft en zodoende een antwoord zou moeten hebben op zijn vraag, ik probeer dit wel, maar het is soms onmogelijk om een specifiek antwoord te vinden.
Dagelijks heb ik nog een aantal vragen, maar ik durf ze hier niet meer te stellen, omdat ik toch geen antwoord op de specifieke vraag krijg.
bvb;
Bij bier maken doet men het basisproduct in een gistemmer en sluit men hem af met waterslot, het gaat gisten gedurende een 7 a 10 dagen, dan lageren en dan bottelen.
-Bij wijn lijkt men (lees ik tussen de regels) het beter te vinden, ook al start men vanuit sap, de eerste week het gistingsvat aan zuurstof bloot te stellen.
-Men spreekt altijd van het S.G om het suikergehalte te bepalen, maar een geconcentreerd sap is toch veel zwaarder dan een opgelengd sap?
Dergelijke vragen spoken dagelijks door mijn hoofd, maar ik durf ze niet meer te stellen omdat er toch geen antwoord op komt.

Dan een vraagje aan de mensen van het forum, ik schakel de optie breng mij op de hoogte van nieuwe reacties, maar heb nog nooit een e-mail ontvangen als zou er een reactie zijn.
Willy

mheilijgers
Bericht  Berichttitel: Re: Ligt het aan mij of geen belangstelling  |  Geplaatst: vr sep 13, 2013 3:31 pm

Hey wilwi,

Ik begrijp wat je bedoelt maar sommige vragen zijn soms vrij simpel maar langdradig dat niemand zin heeft om ze te vertellen.
Iedereen heeft die vragen op het begin.
Eigenlijk kan je pas beginnen als je 1 of meerdere "wijnmaak boeken" hebt gelezen. Hierin worden (bijna) alle die jij stelt beantwoord. Ik ga er ook vanuit dat de andere mede wijnmakers op dit forum die hier al een jaar actief zijn dit gelezen hebben.
Bovendien om up to date te blijven is het aan te raden het wijnblog van luc te volgen.
Www.Wijnmaker.blogspot.com

Succes

Ps. Dit bericht is mischien wat grof geschreven maar wel goed bedoeld!

mheilijgers
Bericht  Berichttitel: Re: Ligt het aan mij of geen belangstelling  |  Geplaatst: vr sep 13, 2013 3:33 pm

Hey wilwi,

*verbeterde vesie*

Ik begrijp wat je bedoelt maar sommige vragen zijn soms vrij simpel maar langdradig dat niemand zin heeft om ze te vertellen.
Iedereen heeft die vragen op het begin.
Eigenlijk kan je pas beginnen als je 1 of meerdere "wijnmaak boeken" hebt gelezen. Hierin worden (bijna) alle vragen die jij stelt beantwoord. Ik ga er ook vanuit dat de andere mede wijnmakers op dit forum die hier al een jaar actief zijn er 1 of meer gelezen hebben.
Bovendien om up to date te blijven is het aan te raden het wijnblog van luc te volgen.
Www.Wijnmaker.blogspot.com

Succes

Ps. Dit bericht is mischien wat grof geschreven maar wel goed bedoeld!

wilwi
Bericht  Berichttitel: Re: Ligt het aan mij of geen belangstelling  |  Geplaatst: vr sep 13, 2013 4:40 pm

Ik heb enkele wijnboeken gelezen maar heb nog enkele simpele vragen zoals in eerste bericht vermeld.
Zijn mijn vragen echt zo langdradig en simpel zoals jij schrijft???? ****Ik begrijp wat je bedoelt maar sommige vragen zijn soms vrij simpel maar langdradig dat niemand zin heeft om ze te vertellen.*****
Bedoel je dat het domme vragen zijn? Kan zijn, niet iedereen is even slim...................
Denk dat een kort antwoord hierop wel kan.
Een wijnboek beantwoord nooit alle praktische vragen, en daar heb je een forum voor.
Misschien als je toch kort een antwoord geeft op die 2 (korte) vragen, wie weet.......

Bois-Achat
Bericht  Berichttitel: Re: Ligt het aan mij of geen belangstelling  |  Geplaatst: vr sep 13, 2013 6:19 pm

Willy,

ook ik ben een beginnend wijnmaker maar ik heb het volgende begrepen.

In principe maakt men de pulpgisting in een emmer omdat daarin regelmatig moet worden geroerd. Min of meer hetzelfde geldt als begonnen wordt met een wijnkit omdat ook daarbij de gist en dergelijke door het sap moet worden geroerd. Roeren in een fles gaat zo slecht door de smalle opening. Wel wordt de emmer afgesloten met een theedoek om binnendringen van ongerechtigheden (zoals het fameuze fruitvliegje) te voorkomen. Als je direct met een sap begint kan je deze gelijk in de fles tot gisten brengen omdat er toch niet geroerd hoeft te worden. Je zal over het algemeen beginnen met een giststarter en daar een groot gedeelte van het sap aan toevoegen. Pas zodra het grootste gedeelte van de gisting achter de rug is kan de fles tot aan de hals worden bijgevuld met het resterende sap. Als je de fles direct tot aan de hals vult heb je kans dat de fles 'over kookt' door de schuim ontwikkeling tijdens het eerste gedeelte van de gisting.

Het bepalen van het begin SG moet je pas doen nadat je je basis sap hebt aangelengd anders meet je inderdaad een foutieve waarde. Houdt er wel rekening mee dat je bij het bepalen van het begin SG een foutieve waarde kan krijgen als je begint in een brouwemmer. In principe zal je eerst je geconcentreerde sap in een emmer doen en pas daarna de aanlenging. Het kraantje in de brouwemmer zal dan dus gevuld raken met dit geconcentreerde sap. Als je dit daarna direct gaat meten krijg je dus een veel te hoog SG. Nadat je het geheel in de emmer goed hebt gemengd moet je eerst een of nog beter twee maatkannen van een liter via het kraantje aftappen en weer terug gooien in de emmer, Hierdoor krijg je een veel betere bepaling van je start SG. Als je een SG bepaling vanuit een fles wilt doen dan zal je afzonderlijk het SG van de inhoud van de fles moeten meten en ook het SG van de aanvulling als de eerste gisting achter de rug is, Rekening houdend met beide hoeveelheden kan je daarna het SG van je totale brouwsel berekenen.

Ik hoop je hiermee een stuk op weg geholpen te hebben

Groetjes,

Theo.

mheilijgers
Bericht  Berichttitel: Re: Ligt het aan mij of geen belangstelling  |  Geplaatst: vr sep 13, 2013 7:32 pm

Hey Wilwi,

Sorry dat het zo overkwam maar ik bedoelde het niet zo!

Men stelt de gist bloot aan zuurstof de eerste dagen omdat de gist het beter doet met zuurstof. De reden waarom je later een waterslot erop plaatst is vanwege het feit dat de wijn zelf niet tegen zuurstof kan. De wijn gaat oxideren als er te veel zuurstof bij komt... Daarom maximaal 1 week gisten in open vat.

De suikergehalte is inderdaad hoger in een pure sap dan in een opgelengde sap. Dit komt omdat je bijvoorbeeld 1 kg per 5 liter hebt als het puur is, maar als je dit zou verdunnen krijg je diezelfde kg suikers verdeeld over meer sap... Dit houdt in dat het gemiddelde alcohol percentage lager zal zijn in een verdunde sap dan in een pure sap.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt

wilwi
Bericht  Berichttitel: Re: Ligt het aan mij of geen belangstelling  |  Geplaatst: za sep 14, 2013 7:34 am

Ja, hier heb ik iets aan, heb 10 liter appelwijn opgestart met dezelfde hoeveelheid gist als mijn eerste brouwsel en dadaelijk op waterslot gezet, duidelijk minder gisting.
Ga ze dadelijk openen.
bedankt

defan
Bericht  Berichttitel: Re: Ligt het aan mij of geen belangstelling  |  Geplaatst: za sep 14, 2013 4:14 pm

Willy,

Appelsap uit bric kan je direct onder waterslot vergisten , alleen wanneer de gisting zeer hevig is met evt.veel schuim en het waterslot lijkt leeg te blazen kan je het waterslot tijdelijk vervangen door een keukenpapiertje of een dot watten
Wanneer je (zoals je zegt) niet veel aciviteit van de gist bespeurt heb je wss. geen goed werkende giststarter gebruikt.

vrgr.
stefan

annadaalwijn
Bericht  Berichttitel: Re: Ligt het aan mij of geen belangstelling  |  Geplaatst: wo okt 30, 2013 2:18 pm

Hallo,

Ga je wijnmaken van sap dan kan het sap kan direct in de vergistingsfles. Kies je voor pulpgisting, zodat de kleur en smaak uit de schil en uit het vruchtvlees wordt gehaald, moet je altijd kiezen voor pulp gisting. Dit doe je dus in een emmer of ton gedurende enkele dagen tot een week, afgedekt met een natte theedoek.

Vr Gr Jasper

Hans Vaessen
Bericht  Berichttitel: Re: Ligt het aan mij of geen belangstelling  |  Geplaatst: di nov 12, 2013 3:54 pm

In aanvulling op bovenstaande (correct me when wrong!):

Gisting kan zowel aeroob als anaerood. Aeroob zal wat sneller op gang komen, anaeroob hebben we nodig om voldoende alcoholproductie te krijgen.

Bij rode wijn is het begin aeroob (door open vat); bij wit of rosé veel sneller anaeroob (de zuurstof wordt sneller weggedrukt door de CO2).

De vrijkomende CO2 is zwaarder dan lucht. Ook bij een open vat 'in ruste' zal de CO2-laag vormen die zuurstof tegenhoudt. Bij het roeren zal er allicht wat zuurstof bijkomen, maar dat is minimaal.

Ik hoor vaak dat men de wijn maximaal een week op de schil laat. Maar ik verbaas me daarover. Drie weken, of zelfs langer, is goed mogelijk. Zeker als de temperatuur wat lager is en de gisting traag verloopt. In Frankrijk doen ze niet anders..
Het risico op böckser is dan wat groter, maar dat is goed te verhelpen.

Afdrukweergave