Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu wo aug 22, 2018 4:03 am

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
rhvniekerk
Bericht  Berichttitel: hoofdpijn  |  Geplaatst: wo nov 06, 2013 1:20 pm

Kan iemand mij vertellen hoe het komt dat ik hoofdpijn krijg van mijn zelfgemaakte wijn?
Ik gebruik weinig of geen sulfiet.

Maakt niet uit welke wijn ik drik; bramen- ,vlierbessen- ,vlierbloesem- ,bessen- , pruimenwijn....het gaat altijd fout. Niet direct, ook niet de volgende mogen, maar meestal begint het zo'n 36 uur nadat ik de wijn gedronken heb.

Ik hoop dat er mensen zijn die het probleem herkennen en er een oplossing voor weten; het is zo zonde van de honderden liters die ik heb!

Bearpaw
Bericht  Berichttitel: Re: hoofdpijn  |  Geplaatst: do nov 07, 2013 12:22 am

Hey RHVNiekerk,

Ik ben een biotechnoloog in opleiding,
Er zijn hiervoor verschillende oorzaken:
Eerst moet ik het volgende weten:
Kan u tegen alcoholische dranken uit de winkel?
Zijn de wijnen niet ziek?
Gebruikt u altijd sulfiet in de wijnen en maakt het verschil als u het wel of niet gebruikt?

Mvg,

rhvniekerk
Bericht  Berichttitel: Re: hoofdpijn  |  Geplaatst: do nov 07, 2013 10:02 am

Kan u tegen alcoholische dranken uit de winkel?
Ja, mits met mate. Als ik te veel drink krijk ik gewoon de volde dag een kater.
Met wijn uit de winkel heb ik hetzelfde probleem als bij mijn eigen wijn.
Ik heb ook het gevoel dat ik er steeds (over)gevoeliger voor wordt.

Zijn de wijnen niet ziek?
Geur en smaak zijn goed. Alleen de bessenwijn heeft een spititus-achtige geur.

Gebruikt u altijd sulfiet in de wijnen en maakt het verschil als u het wel of niet gebruikt?
Nee, de eerste serie niets gebruikt en de 2e serie nog niet gedronken; hierbij gebruikte ik chempro en spoelde ik altijd na met schoon water.

Ik krijg trouwens ook dezelfde klachten als ik verfdampen binnen krijg van verf op terpentine-basis.
Ook dit is iets waar ik de afgelopen jaren (over)gevoelig voor geworden ben.

Bearpaw
Bericht  Berichttitel: Re: hoofdpijn  |  Geplaatst: vr nov 08, 2013 12:36 am

Beste rhvniekerk,

Ik denk dat de oorzaak ligt bij de chemische verbinding van alcohol (wat ook uw verf probleem verklaart) --> dit betekent dat u extra gevoelig bent voor alcohol en dat uw lichaam moeite heeft met het afbreken van alcohol (wat in feite een gif is) naar kleine koolstof deeltjes (die niet giftig zijn) hierdoor krijgt u inplaats van de koolstof deeltjes in uw hersenen samen met een kleine hoeveelheid alcohol, een kleine hoeveelheid koolstof en een grotere hoeveelheid alcohol wat de hersenen uitdroogt (en hoofdpijn veroorzaakt) omdat alcohol graag aan waterstof deeltjes blijft plakken en deze mee neemt.
Ook hoop dat u genoeg aan deze uitleg hebt, dit is een hypothese en geen conclusie. Het zou kunnen dat er andere info bij hoort of dat er kleine aspecten niet kloppen maar dit is wat er gebeurt in uw lichaam.

Mvg,

trekbaar
Bericht  Berichttitel: Re: hoofdpijn  |  Geplaatst: vr nov 08, 2013 4:33 pm

Men krijgt hoofdpijn als men wijn drinkt van de aanwezige aceltaldehyde volgens mij.

rhvniekerk
Bericht  Berichttitel: Re: hoofdpijn  |  Geplaatst: vr nov 08, 2013 9:03 pm

En is daar iets aan te doen? Behalve de wijn niet drinken :(

trekbaar
Bericht  Berichttitel: Re: hoofdpijn  |  Geplaatst: za nov 09, 2013 3:56 pm

Aceltaldehyde is een verkeerde alcohol, ook ethanal genaamd. Dus deze ontstaat bij de eerste omzetting van suiker in alcohol. Die moet normaal vanzelf verdwijnen. Een hoeveelheid van 20 tot 60 mg/l is een normale waarde.

rhvniekerk
Bericht  Berichttitel: Re: hoofdpijn  |  Geplaatst: za nov 09, 2013 9:27 pm

Dat roept natuurlijk wat vragen op;
Wat zou de reden kunnen zijn dat dit in de wijn zit/ kan ik dat voorkomen?
Kan ik het zelf meten?
Is het te verwijderen uit de wijn?

wilwi
Bericht  Berichttitel: Re: hoofdpijn  |  Geplaatst: zo nov 10, 2013 8:31 am

is dat het gevolg van open vergisting, deze waar zuurstof aan de most kan?

trekbaar
Bericht  Berichttitel: Re: hoofdpijn  |  Geplaatst: ma nov 11, 2013 5:58 pm

Eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe dat komt. Ik zal navraag doen daarover. Ook of je dat kan meten.

trekbaar
Bericht  Berichttitel: Re: hoofdpijn  |  Geplaatst: za nov 16, 2013 7:39 am

Acetaldehyde kan je zelf niet meten. In een labo kunnen ze dat wel. En....het ontstaat door de temperatuur tijdens de gisting. Hoe lager die is, hoe minder kans op acetaldehyde.
Bovendien kan je voor het gisten begint gistvoedingszout toevoegen en vitamine B.
ALTIJD tijdens het gisten, of dat nu pulp- of gewone gisting is, een waterslot gebruiken.
Succes

Hans Vaessen
Bericht  Berichttitel: Re: hoofdpijn  |  Geplaatst: ma nov 18, 2013 8:52 pm

acetaldehyde (ethanal) is inderdaad één van de oorzaken van een kater.

Op zich is acetaldehyde een normale tussenfase bij het omzetten van suiker naar ethanol. Maar als dat proces niet goed loopt kan de acetaldehyde blijven 'hangen'. Meestal is dat ook geen lekkere wijn trouwens (azijnlucht?). Oorzaak kan inderdaad ook oxidatie zijn.

Omgekeerd: je lichaam breekt alcohol af door het eerst om te zetten in hetzelfde acetaldehyde. Daarna wordt alcoholdehydrogenase omgezet in azijnzuur.
Heb je teveel gezopen, dan raakt het enzym dat daarvoor nodig is (ALDH) in de stress en hoopt acetaldehyde zich op in je lichaam. En dat veroorzaakt dan misselijkheid en hoofdpijn aka 'kater'.
Wat dat betreft zou wijn met teveel acetaldehyde dus inderdaad oorzaak van hoofdpijn kunnen zijn.

Je geeft aan niet/weinig met sulfiet/SO2 te werken: één van de functies van sulfiet is echter nu juist het binden van acetaldehyde, want daar blijft altijd wel iets van achter.

Sulfiet heeft de naam veroorzaker van hoofdpijn te zijn, maar dat is zelden of nooit terecht. Zeker niet als je je aan de juiste dosering houdt. Met oog op bovenstaande lijkt het zelfs omgekeerd!

Gesteld dat acetaldehyde de oorzaak is van je hoofdpijn zou ik je adviseren meer sulfiet te gebruiken. Hoe tegenstrijdig dat ook moge klinken.

In algemene zin, ongeacht het sentiment: sulfiet doet wijn vrijwel altijd meer goed dan kwaad! Het is niet voor niets dat we het in (bijna) elke wijn tegenkomen.

Probeer eens je wijn alsnog licht te sulfiteren; laat 'm een paar dagen staan en kijk of je er dan nog hoofdpijn van krijgt. Interessant experiment... ;)

Hans Vaessen
Bericht  Berichttitel: Re: hoofdpijn  |  Geplaatst: ma nov 18, 2013 8:56 pm

Correctie:

"Daarna wordt alcoholdehydrogenase omgezet in azijnzuur"

Da's niet juist. Dat is het enzym dat helpt alcohol in acetaldehyde om te zetten.. Daarna helpt aldehydedehydrogenase (da's die ALDH) om de acetaldehyde om te zetten in azijnzuur..

Pfff... je zou er bijna geheelonthouder van worden..

rhvniekerk
Bericht  Berichttitel: Re: hoofdpijn  |  Geplaatst: ma nov 18, 2013 9:29 pm

quote]Probeer eens je wijn alsnog licht te sulfiteren; laat 'm een paar dagen staan en kijk of je er dan nog hoofdpijn van krijgt. Interessant experiment...[/quote]

En als sulfiet is gebonden aan de acetaldehyde dan krijg ik er geen last van denk je?

Hans Vaessen
Bericht  Berichttitel: Re: hoofdpijn  |  Geplaatst: ma nov 18, 2013 9:54 pm

[quote]En als sulfiet is gebonden aan de acetaldehyde dan krijg ik er geen last van denk je?[\quote]

Ik durf dat niet met zekerheid te zeggen allicht... We weten immers niet zeker of acetaldehyde inderdaad de oorzaak was...

Maar ALS dat zo is... als ik het wel heb zal sulfiet de acetaldehyde binden en neerslaan. Om op zeker te gaan zou je nog even moeten overhevelen. En als je dan vervolgens geen hoofdpijn meer van je eigen wijn krijgt dan weten we vrij zeker dat dit inderdaad de oorzaak was.

Maaarrrr... wellicht is er 'ondersteunend bewijs'. Want als dit de oorzaak is zal er vermoedelijk meer mis zijn met de wijn. Ruikt en smaakt hij 'geoxideerd'? Ruikt de wijn naar overrijpe appels? Heb je te maken met een sherry-achtige smaak?

Dat zou de 'diagnose' namelijk waarschijnlijker maken.Sterker: dan zullen die effecten mogelijk ook verdwijnen door sulfiteren en krijg je niet alleen geen hoofdpijn meer van je wijn, maar smaakt ie nog beter ook!

Kwestie van proberen.

Let op: als het gaat om kleine hoeveelheden heb je eerder te veel dan te weinig sulfiet!

Afdrukweergave