Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu ma feb 19, 2018 11:06 pm

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
ChateaudOir
Bericht  Berichttitel: Waar kan ik alcohol voor consumptie kopen?  |  Geplaatst: ma jul 20, 2009 10:34 pm

Na een paar jaartjes afwezigheid weer eens terug op de site. Leuk nieuw forum trouwens.

Ik zou graag eens iets nieuws willen proberen: Limocello maken. Nou ben ik op zoek naar een adres in Belgisch Limburg (omgeving Maasmechelen) waar ik alcohol voor consumptie (96%) kan krijgen. Ik heb begrepen dat dat in België een stuk goedkoper is. Weet iemand een goedkoop adres?

Ik heb trouwens op de website van vinimare in Nederland een aanbieding gezien voor een distilleerapparaat. Eigenlijk bedoeld om water te puriferen maar kan ook gebruikt worden om alcohol te maken. Nou ligt het kookpunt van ethanol en methylalcohol vrij dicht bij elkaar en ik vraag me af hoe veilig het gebruik van zo'n apparaat is. Heeft iemand hier ervaring mee?

nayy
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: di jul 21, 2009 1:16 pm

Hallo,

de Prijs van alcohol wordt vooral bepaalt door de accijnzen die je er op betaalt... grote verschillen zal je dus er dus niet op vind...

Bij mijn weten kan je dat bij elke apotheker in belgië kopen, ik dacht dat de prijs iets van 30€ / liter is.

Je kan (heel beperkt, 1 of 2 liter) legaal alcohol meedoen uit accijnsvrije gebieden (vb Livigno). Dat is dan spotgoedkoop 5-6€/liter.

Alcohol is mits een beetje knutselwerk relatief makkelijk zelf te destilleren... maar bij wet verboden.

Methanol kookt bij 68°C, ethanol bij 78°C. Methanol krijg je enkel door de afbraak van Pectine, maw indien je zuiver suiker vergist heb je geen risico op vorming van methanol :-).

nayy

ChateaudOir
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: wo jul 22, 2009 12:33 pm

Hallo Nayy,

Ik heb gisteren een aantal apothekers opgezocht in Maasmechelen en vol goede moed de grens overgetrokken. Kon ik weten dat dat één van de weinige dagen was waarop zo'n beetje alle winkels gesloten zijn? :D Ik had al een paar gesloten apothekers versleten voordat ik er achter kwam.

Toen maar eens voor de aardigheid bij een lokale apotheker gaan vragen wat zoiets in Nederland kost. Hou je vast: € 118/liter!!! \"Waarom gaat u niet gewoon een fles Limocello kopen?\" werd er gevraagd en dat klonk inderdaad plausibel met zo'n prijs. Ik denk dat ik vandaag toch nog maar eens even de grens over ga ...

Groetjes,

Paul

ChateaudOir
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: do jul 23, 2009 3:04 pm

Ik ben gisteren nogmaals de grens over gestoken en bij de eerste de beste apotheek naar binnen gelopen. Daar kreeg ik te horen dat men geen alcohol voor inwendig gebruik mag verkopen. Men had wel alcohol maar gebruikten die alleen ter vermenging. Men kon geen prijs aangeven maar verwachtten dat die ook vrij hoog zou zijn (net als in Nederland).

Daarnaast had ik ook een mailtje naar een andere apotheek gestuurd met dezelfde vraag. Daarvan kreeg ik het volgende antwoord: \"Wij kunnen van tendo Alochol 96% zuiver van 720 ml bestellen. De prijs hiervoor is dan ongeveer 52 euro. Bij aflevering moet er ook een vergiftenformulier ingevuld worden.\"
Dat zou dus neerkomen op zo'n €36 per halve liter.

Als ik echter kijk op de website van Delhaize dan zie ik onder \"Eaux de vie\" (geweldige naam) een halve liter \"Alcohol Surfin 94%\" staan voor € 13,79. Dat komt beter in de buurt. Weet iemand of dat gewoon zuivere alcohol is zonder smaakje of iets dergelijks?

nayy
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: do jul 23, 2009 3:26 pm

\"Eaux de vie\" is fruitbeslag dat verstookt is geweest. (poire william, calvados,...)

De meest zuivere alcohol die je kan kopen is Wodka. Dat is eigenlijk zuivere ethanol met water.
Na destillatie wordt het destillaat over zand en actieve koolfilters gestuurd om de laatste sporen 'smaak en geur' er uit te krijgen..

groeten,

Nayy

Ber
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: vr jul 24, 2009 8:11 am

wodka wordt inderdaad gestookt uit gerst,rogge of aardappels
met een zuiver distilaat van 90% en wordt er water aan toegevoegd tot 40% dit is geen alcohol van 90% meer.
au de vie is een distelaat van 40% wat ook geen zuivere 90%alcohol bevat.
voor dit te kopen moet u in luxemburg in weismanbach zijn daar zijn de prijzen nog goedkoop. De btw daar is 15%. u kunt er ook nog interesante dingen kopen.
Van maasmechelen over de autostrade bent u er zo.wij zijn er al vele malen geweest vanuit opoeteren.
groetjes

pieter-jan
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: ma nov 23, 2009 9:01 pm

hoi allemaal,

Voor alcohol vast te krijgen moet je niet bij een apotheker of bv brouwland zijn!
Indien Men personen kent met een entrepothouder document, kan men via hen alcohol aankopen.
Nu naar mijn weten kan je alcohol vastkrijgen voor €2.75 excl BTW&tax (Prijs van nv Ranson)
Als je hierop de accijnzen rekent die +-€1670(Belgische accijnzen/douane) per 1hl=100l zijn =€16.7 per liter.
Dan kan men alcohol aanschaffen voor een mooi prijsje van +-€20,00 per liter 96.2% alcohol volume.

Mvg
Pieter-Jan Frooninckx

wvwburn
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: vr dec 04, 2009 9:24 pm

Hallo allemaal,

Alcohol is in ons belgenlandje te verkrijgen in de beter geassorteerde drankenspeciaalzaak, in ketens zoals colruyt, delhaize, ...............

prijs bedraagt normaal ongeveer 25€ per liter.

mvg,

Paul Wvwburn.

Afdrukweergave