Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu zo nov 18, 2018 6:20 pm

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
Stefaan
Bericht  Berichttitel: kurk voor porto  |  Geplaatst: di okt 13, 2009 8:33 pm

Hallo,

Ik heb op 21/07 porto opgezet . De recepten heb ik allemaal op het internet en natuurlijk ook hier gevonden, waarvoor veel d(r)ank. :wink:

Toch zijn er nog een paar dingen onduidelijk voor me.

1. De porto laten \"rijpen\" lees ik bijna overal. Kan porto rijpen als die al op flessen getrokken is ?

2. Ik las op de site van de wijn- en biergilde ( http://forum.bibere.com ) dat ik geen gewone kurk mag gebruiken bij het bottelen :

Citaat:
Let op: Porto heeft een alcoholgehalte van rond de 20 vol%. Dus geen gewone kurken gebruiken! De alcohol zal bitterstoffen uit de kurk halen.
Gebruik geparafineerde of plasticstoppen

Klopt dit ? Als je plastic stoppen gebruikt , kan de porto dan nog ademen ? Verouderen ? Verbeteren van smaak ?

3. Ik roer mijn porto nu wekelijks om. Op 21/10 zal die porto 3 maand in een emmer met deksel gestaan hebben. Mag die dan reeds gebotteld worden ? Her en der lees ik dat ik ook kan wachten tot na nieuwjaar . Is dit verstandig ?

dank alvast voor het antwoord !

Beginneling Stefaan .

Stefaan
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: wo okt 14, 2009 5:31 pm

Tenzij ik eens bij Herman kan binnen lopen , die woont ook in Oudenaarde zie ik .... :?:

Herman
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: do okt 15, 2009 9:43 pm

Hey Stefaan,

Ik gebruik tegenwoordig Twincorks, dus samengestelde kurken met op de koppen een volledig stukje kurk. Heb mij ook kunststof kurken aangeschaft en er als proef een paar flessen mee gekurkt. Wel heb ik ondervonden dat de kunststof kurken moeten gekurkt worden met een draadje ernaast (dus tussen hals en kurk), als de kurk in de fles zit, het draadje uit de fles trekken, zo kan de overdruk die in de fles ontstaat langs de draad naar buiten en komen ze niet meer omhoog. Heb het al voor gehad dat de kurk zeer traag 0,5 cm omhoog kwam omdat deze nog nat was aan de zijkant (door de sulfiet/citroenzuur oplossing) en dus door de 'kurkdruk' boven de wijn terug omhoog kwam, met droge kurken was het veel minder, doch nog een ietsiepietsie omhoog gekomen..... Op gebied van smaak kan ik eigenlijk niet klagen, doch dat zal wel komen omdat de oudste flessen notenwijn die ik heb liggen nog maar van 2006 zijn, dus misschien dat een 10 jarige kurk wel smaak afgeeft, wie weet...?

Kijk ook even naar uw PM aub..... ;-)

Mvg,

Herman.

Ber
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: do okt 15, 2009 10:12 pm

he vriend herman
ik zie dat je twincork gebruikt zijn deze niet voor champagne
de gewone nomacorc is veel beter ik heb een paar flessen dornfelder mee gestopt maar zie geen verschil tussen de natuur kurk en deze stop
zelfs een voordeel geen vrees meer voor smaak kurk voledig uitgesloten.
u moet eens informeren bij Stassen u weet wel het adres wat ik je gegeven heb bij uw bezoek met het pinksterweekend bij mij thuis.
zeer degelijk en fijn materiaal om de flessen te kurken.
groetjes van je beste vriend ber

Herman
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: vr okt 16, 2009 12:03 am

Hoi Ber,

Neen, de kurken die ik heb zijn voor wijnflessen, de Champagne-corks zijn diameter 30,5mm en 47mm lang en maar aan 1 zijde voorzien van een 'volle' kurklaag. Mijn kurkapparaat kan deze niet aan, is er een met kunststof blokken, als de tijd rijp is en mijn schuimwijn moet gekurkt worden koop ik wel eens eentje met bronzen blokken......

De 2 zakken wijn-Twincorks die ik heb liggen zijn 24mm diameter en 45mm lang en aan beide zijden een volle kurklaag.

De kunststof kurken die ik hier heb zijn 22mm diameter en 42mm lang.

Grtz,

Herman.

PS: hoe is het met de pulpgisting? Hier alles goed aan 't lopen hoor... Afbeelding

Ber
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: vr okt 16, 2009 8:02 am

hermanus
hier is alles oké dit jaar hebben we een goed wijnjaar.
alles is uitgegist.Maar bij jou nog al laat gaan plukken bij onze vriend jos.
de groetjes berke en bino aan kris10 en de kids
ik hou u op de hoogte vriend

Afdrukweergave