Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu zo nov 18, 2018 5:55 pm

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
Hans Vaessen
Bericht  Berichttitel: Re: progamma wijn aan gort!!!  |  Geplaatst: wo nov 13, 2013 8:30 pm

Hoeveel planten heb je, Phili? Ik heb even teruggebladerd in je berichten en las ergens dat het er vijf zijn? Dan is het met een snoeischaar prima te doen en heb je als voordeel dat je veel preciezer kunt werken en 'mooiere' wonden maakt.
Zelf doe ik het op een gegeven moment met een electrische heggeschaar. Vooral als ik een paar weken in de verkeerde tijd lui was en de stokken een 'tunnel' beginnen te vormen. Geen doorkomen aan anders...

Dat ze daar met die handscharen bezig waren is, naar ik vermoed, ook voor de camera. Ga er gerust vanuit dat er normaal gewoon een machine overheen gaat; tenzij het voor de machine te steil is...

Qua snoeien is echter misschien nog wel belangrijker met welk doel je het precies doet. En daar ben ik ook nog wat 'zoekende' in. Zo las ik zojuist over bewust voor de bloei toppen van de solaris, om misbloei te voorkomen... Misbloei lijkt een elementair probleem bij de solaris dus voor mijn gevoel is die timing nog belangrijker dan waarmee je snoeit.

Qua hoogte:
We hebben hier wat minder zon en dus meer blad nodig. Bovendien ligt de onderstam wat hoger, ondermeer om opspatten van schimmels te voorkomen/vertragen en gevoeligheid voor vorst aan de grond te verkleinen. Wij snoeien ook op enkel guyot en hebben de palen tot 1.80. De uitlopers steken daar nog wat bovenuit. Om beschaduwing van de rijen te voorkomen staan de rijen op 2.20 meter van elkaar...

phili
Bericht  Berichttitel: Re: progamma wijn aan gort!!!  |  Geplaatst: vr nov 15, 2013 10:33 pm

ha, gelukkig ik begon al te denken dat mijn planten meer onder begrip bomen vielen.
Dat over die misbloei moet ik even opzoeken ken het begrip eigenlijk niet.
Klopt ik heb vijf planten ondertussen zijn het er zeven geworden.
Vandaag met enige zorg naar mijn planten gekeken en volgens mij wordt het moeilijk om drie nieuwe twijgen te nemen voor volgend jaar, volgens mij zit er niet een waarvan ik kan zeggen die neem ik want ze zitten volgens mij te ver van de stam af, wordt weer zoeken op alle druiven telensites.

Hans Vaessen
Bericht  Berichttitel: Re: progamma wijn aan gort!!!  |  Geplaatst: za nov 16, 2013 10:17 am

Misbloei houdt in dat er zich minder 'bloemen' vormen in de tros. Of dat ze wel beginnen, maar voor de bloei echt start uitdrogen en er, als je er even over wrijft, spontaan afvallen. Op die plekken komt dus geen druif. Voordeel is dat je daarmee dan wel héél open trossen krijgt (maar dat was dan toch niet helemaal de bedoeling ;)). Uiteindelijk is het dus te zien aan niet-volle trossen; soms zelfs takjes met slechts enkele druiven eraan.

Ik had er afgelopen jaar bij de solaris flink last van maar dacht dat dat veroorzaakt werd door de late nachtvorst. Inmiddels gelezen dat het bij de solaris een meer structureel probleem is; dat mogelijk door snoeien (toppen) te beïnvloeden is, Zie ook http://wijnbouw.blogspot.nl/2012/09/sol ... er-je.html

Maarrr: als je het niet kent heb je er geen last van en is het dus ook niet belangrijk..

Ofschoon... de reden om solaris kort voor de bloei te toppen is dat er dan meer energie naar de trossen gaat. Lijkt me iets dat ook voor andere rassen per definitie goed is...

Qua wintersnoei:
Die drie twijgen heb je in basis nodig om op dubbel guyot te kunnen snoeien; met één reserve-twijg, als reserve; maar vooral ook als basis voor de ligger van volgend jaar. Na het aanbinden van de andere twee knip je die terug op twee ogen. Vooral die laatste moet dicht bij de stam zitten; liefst lager dan de andere twee twijgen.

Maarrrr. Dat is een ideaal situatie. Die is allicht van invloed, maar we moeten het belang van 'ideaal' ook weer niet overdrijven. Heb je geen goede twijgen; dan schakel je toch een jaartje over op cordon? Dat wil zeggen dat je dezelfde ligger gebruikt, maar de verticale uitlopers terugsnoeit op twee ogen (één reserve) boven de ligger.
Wij snoeien in basis enkel guyot, maar soms kàn dat gewoon niet en grijpen we terug op cordon. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een stok het 'minder' doet en dan we dan constateren: oh ja, die was 'op cordon'. Maw: niet al te druk om maken; die plant redt zich wel, links of rechtsom.

Ben wel benieuwd hoeveel uitlopers je laat staan. Wij gaan in basis uit van zes uitlopers per stok, op enkel guyot dus. En dan per uitloper twee trossen overhouden; ergo: 12 trossen per stok. Maarr... da's ook zón 'wet van Bartjes'. Immers: wat is een tros? Het ene ras maakt trossen van hooguit 200 gram per stuk; terwijl bij een ander ras een pond heel normaal is...
Afgelopen jaar hadden we, door die misbloei, op de Solaris vrij weinig opbrengst. Iets minder dan een kilo per stok. Toch had die moeite om af te rijpen. Omgekeerd hebben we aan de Johanniter juist heel veel laten zitten - uiteindelijk meer dan drie kilo per stok. Op basis van wat ik nu proef heb ik niet de indruk daarbij aan kwaliteit ingeboet te hebben.. Neemt niet weg dat het beperken van de opbrengst de kwaliteit te goede zou moeten komen. Vraag is: waar ligt die grens.

Specifiek voor de solaris zijn er ook wat experimenten gaande, ondermeer om de behoorlijk tomeloze groei wat in te dammen. Ik overweeg komende winter de solaris (deels) anders te gaan snoeien: dubbel guyot met drie uitlopers per (korte) ligger. Danwel juist cordon... Ben er nog niet uit.

Zie ook http://www.brabantsewijnbouwers.nl/inde ... tudent=486

phili
Bericht  Berichttitel: Re: progamma wijn aan gort!!!  |  Geplaatst: zo nov 17, 2013 3:13 pm

Bijlage:
Foto0251 [1024x768].jpg
Foto0251 [1024x768].jpg [ 125.96 KiB | 4320 keer bekeken ]
Bijlage:
Foto0260 [1024x768].jpg
Foto0260 [1024x768].jpg [ 128.24 KiB | 4320 keer bekeken ]
Hoi,
net je link gelezen over de solarisdruif, inderdaad geen makkelijke druif wel interesant dat ze proberen het gemis aan ogen op te vangen door een dubbele twijg te pakken, ik kwam er ook een stukje tegen over het beschermen met fleecedoek, zelf heb ik deze zomer fleecedoek gebruikt om m'n druiven te beschermen ik had meters doek gekoscht en er een soort zakjes van gemaakt die om de tros gehangen met een wasknijper dicht maar ik kreeg te maken dat de druiven dan te lang vochtig bleven na een regenbui en er begonnen druiven te rotten dus dat vond ik geen succes, jammer van het werk.
Toevallig zag ik bij een van je linken over snoeien van druiven dat sommige wijnboeren inderdaad de horizontale twijg laten zitten en die op twee ogen snoeien de gordon dus, dat is misschien wel de oplossing voor mij alleen loop je dan niet meer risico op meer ziektes die eventueel overwinteren in de oude twijg in mijn geval meeldauw.
Je vraagt hoeveel uitlopers ik liet staan, wel teveel dus begrijp ik nu ik heb dus dubbeble gyot met aan iedere kant zes uitlopers dus twaalf per stok :oops: , met elke uitloper twee trossen.
Het gevolg iets kleinere trossen maar wel allemaal afgerijpt, misschien gewoon mazzel gehad alhoewel de merlot een sterke groei heeft, ik moet het dieven echt goed bijhouden anders loopt het uit de hand.
maar in ieder geval kan ik dus terug pakken naar de gordon.
probeer er wat foto's bij te zetten, ben daar niet zo'n ster in

Afdrukweergave