Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu vr feb 23, 2018 1:50 am

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
phili
Bericht  Berichttitel: progamma wijn aan gort!!!  |  Geplaatst: wo okt 10, 2012 9:16 pm

Hoi,
iedere woensdag volg ik het progamma wijn aan gort op t.v., vandaag ging het over biologische wijngaarden daarin werd gesproken over het bestrijden van meeldauw.
Ook bij biologische wijngaarden werd gespoten met een kopersulfaat oplossing in beperkte mate, nu dacht ik altijd dat je meeldauw met zwavel moest bestrijden, zit ik er nu weer helemaal naast?
Verder was er een wijnboer die in zijn wijn totaal geen sulfiet gebruikt dus dat moet ook kunnen dan.
Wie volgt dit progamma ook?

trekbaar
Bericht  Berichttitel: Re: progamma wijn aan gort!!!  |  Geplaatst: do okt 11, 2012 10:39 am

Ik volg het ook. De eerste aflevering heb ik gemist. Al is het TV, je leert altijd iets bij. Het verbaast me niet dat hier ook de media een grote rol speelt.
En als ik het goed begrijp, bestaat biologische wijn niet. Elkeen gebruikt wel iets.
Enfin, ik vind Ilja Gort wel een speciale figuur. Kijk er graag naar.

Hans Vaessen
Bericht  Berichttitel: Re: progamma wijn aan gort!!!  |  Geplaatst: vr okt 19, 2012 9:39 am

Is inderdaad een erg leuk programma, maar Ilja heeft meer acties die interessant zijn om te volgen:

Zie bijvoorbeeld:
- www.slurp.nu (meld je aan voor de nieuwsbrief!)
- http://www.facebook.com/iljagort?fref=ts
- http://www.youtube.com/user/iljagort

phili
Bericht  Berichttitel: Re: progamma wijn aan gort!!!  |  Geplaatst: vr okt 19, 2012 6:37 pm

Jee hebben jullie het deze week gezien, dat je je keurmerk kwijt raakt in Frankrijk als je bij grote droogte de wijngaard ga besproeien, dat mag dus gewoon niet he en zo zijn er nog meer van die regeltjes die van alles verbieden omdat het invloed heeft op de smaak.
Echt die wijnboeren zien hun druiven gewoon verdrogen en doen niets ze halen hun schouders op zo van niets aan te doen.

Hans Vaessen
Bericht  Berichttitel: Re: progamma wijn aan gort!!!  |  Geplaatst: vr okt 19, 2012 6:48 pm

Yep: de verontwaardiging van Ilja daarover is absoluut terecht: da's echt niet meer van deze tijd. En dan die arrogante AOC-meneer die alleen maar herhaalt wat een ander min of meer wijze man 100 jaar geleden heeft opgeschreven.

Ik heb me zelf eens laten vertellen dat een wijnboer extra veel zwavel ging spuiten. Is immers opgelost in water, en dàt water mag dan wel...

Maar daarbij dan ook de tip om beslist niet om een franse "vin du table" van 20 euro heen te lopen: goede kans dat ie op grand cru niveau is.

phili
Bericht  Berichttitel: Re: progamma wijn aan gort!!!  |  Geplaatst: zo okt 21, 2012 6:44 pm

Ja inderdaad als je tegen de regels ingaat en gewoon je gang gaat raak je dat aoc keurmerk wel kwijt terwijl je een prachtwijn bezit die je dan ineens vin du table moet noemen, echt krom, maar wel een pracht progamma om te kijken,heb me onderstussen aangemeld op de site van ilja.

anna
Bericht  Berichttitel: Re: progamma wijn aan gort!!!  |  Geplaatst: do okt 25, 2012 3:33 pm

toen ik erover dacht wijn te gaan maken heb ik eerst een workshop gedaan bij een wel heel interessant figuur
zijn wijngaard is biologisch opgezet, hij maakt geen gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen en ook niet van koper en zwavel
hij heeft veel onderzoek gedaan, en zegt, dat de Franse boeren zo langzamerhand in grote problemen komen, hun grond is zo dood als een pier,
en dus moeten ze spuiten, en zo beland je in een vicuele cirkel
hoe kon het, dat er in de Romeinse tijd al volkomen gezonde wijnstokken groeiden, die zelf voldoende afweer hadden, en dat wilde druivenstokken ook geen problemen hebben?
zo is hij op het idee van compostthee gekomen, hierin zitten zoveel verschillende schimmelsoorten, die een wilde druivenstok ook rond zich heeft, zodat hij zichzelf gezond kan houden, verder ook veel natuurlijke ondergroei
je kunt zijn verhaal nalezen op www.wijngaardelplacer.nl, onder kopje compostthee
ik vind het zelf erg interessant

phili
Bericht  Berichttitel: Re: progamma wijn aan gort!!!  |  Geplaatst: do okt 25, 2012 9:23 pm

hoi anna ik ga me vrdiepen in die compostthee, het spreekt me enorm aan, bedankt.

Jop-Jan
Bericht  Berichttitel: Re: progamma wijn aan gort!!!  |  Geplaatst: ma jul 08, 2013 10:30 am

Ik zie deze berichten net maar waar kun je deze tv uitzendingen nog ergens terug kijken? Ik kan het bij uitzedinggemist niet zo snel vinden. Ik weet ook niet wanneer en op welke zender het uitgezonden is dus vandaar dat ik het hier maar eens vraag.

phili
Bericht  Berichttitel: Re: progamma wijn aan gort!!!  |  Geplaatst: ma jul 08, 2013 9:05 pm

hoi ,
dit onderwerp is al van vorig jaar dus ik denk geen uitzending gemist meer mogelijk, maar je kunt op de link die Hans hier noemt, die gaan over Ilja de wijnboer van het progamma waar wij het over hadden is echt een leuke site,

allema
Bericht  Berichttitel: Re: progamma wijn aan gort!!!  |  Geplaatst: za aug 10, 2013 8:55 pm

Bij omroep Max komt een nieuwe serie van "wijn aan Gort" van 29-10-2013 tot en met 03-12-2013 op ned. 2 om 20:25 uur

phili
Bericht  Berichttitel: Re: progamma wijn aan gort!!!  |  Geplaatst: zo aug 11, 2013 8:17 pm

Hoi,
och geweldig, ga dit beslist volgen, bedankt voor je tip :D

patrick75
Bericht  Berichttitel: Re: progamma wijn aan gort!!!  |  Geplaatst: zo aug 11, 2013 9:13 pm

Leuk!
De vorige serie is overigens nog wel te downloaden via spotnet e.d. hoor....

Bearpaw
Bericht  Berichttitel: Re: progamma wijn aan gort!!!  |  Geplaatst: di nov 05, 2013 11:46 pm

Hey allemaal,

Wijn aan gort is alweer begonnen en wordt elke dinsdag om 20.25 uitgezonden op ned 1/2/3 ?!

phili
Bericht  Berichttitel: Re: progamma wijn aan gort!!!  |  Geplaatst: wo nov 13, 2013 7:46 pm

hoi,
ja klopt, heb gisteren weer zitten genieten wat is het toch een schitterende omgeving he, ik zie me daar al wonen in zo'n klein dorpje en dan op zo'n marktje je spulletjes verkopen en op zo'n terrasje je wijntje drinken stukje stokbrood, ach leven als god in Frankrijk he.
Zagen jullie hoe ze daar snoeien, gewoon met een heggeschaar hoppa klaar, sta ik daar met m'n snoeischaartje voorzichtig te pielen he want stel je voor dat het fout gaat.
Weet je het valt me ook op dat de planten daar zo laag gehouden worden, hoe zit dat bij jullie hoe hoog zijn jullie planten bij gyot groei?
groetjes phili

Afdrukweergave