Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu do nov 15, 2018 10:02 am

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
phili
Bericht  Berichttitel: druiven telen hobby! WHAWHAWHA  |  Geplaatst: vr sep 06, 2013 8:00 pm

gek gek wordt ik ervan, drie jaar bezig om mooie stokken op te kweken en jaaah eindelijk er moge n druiven aan komen dit jaar goed het begint goed, houd alles nauwlettend in de gaten want heb merlots dus meeldauw gevoelig, ha geeft niks hoor zodra de knoppen gaan zwellen eerste keer bespuiten met zwavel en na tien dagen nogmaals mooi man oke groei gaat goed,vertroetelen met wat druivenmest prima toch, dubbele gyot dus mooi overzichtelijk ha trossen verschijnen geen spoortje van meeldauw yes gaat goed. Plots rode bladeren whaa wat nu weer toch meeldauw goed bekijken nee geen meeldauw, zoeken op internet en oke deze keer dus magnesium gebrek chips spoed bemesting met magnesium en nu maar duimen dat het nog helpt, dagelijks op m'n knieën bij m'n o zo dierbare druivenstokken want ik kan de enige echte druivenwijn al bijna proeven. MMM lijkt goed te gaan op wat verdroogde druiven na dus kruipend langs m'n stokken met ieniemienie schaartje alle verdroogde druifjes ertussen uit knippen. Ha ze lijken het toch te redden beginnen al wat te kleuren en ojee lees ramp verhalen over wespen die dadelijk mijn druiven gaan oppeuzelen. Rap meters vliesdoek besteld en avonden achter naaimachine een soort zakken zitten maken om over m'n trossen te schuiven na dagen zwoegen hangen daar toch maar zo'n honderd trossen druiven veilig in hun eigen zakjes haha sliep uit wespen mijn druiven niet he. Maaar toch de argwaan blijft he weer inspectie waaah in die och zo mooie zakjes blijken m'n druiven te gaan rotten ze drogen niet snel genoeg op van de dauw dus hup vandaag regen onweer en ach arme ik sta daar als een bezetene de zakjes te verwijderen en met ieniemienie[ja alweer] schaartje alle aangetaste druiven te verwijderen ik moet eerlijk zeggen m'n trossen slinken aardig zo. Goed, nu dus zomaar dit verhaal, moest het even kwijt weet je misschien ga ik ooit wel eens in het groot druiven kweken, whaa haha[ lachje van bijna overspannen druivenkweekster]. Ik heb er nu maar gewoon netten overheen hangen zodat in ieder geval de vogels er nier aan kunnen en weet je verder laat ik nu maar gewoon de natuur zijn gang gaan en ik zie wel he.
groetjes phili

patrick75
Bericht  Berichttitel: Re: druiven telen hobby! WHAWHAWHA  |  Geplaatst: za sep 07, 2013 7:49 am

Je druiven knappen er niet van op.... maar af en toe een 'enter' in je verhaal leest wel beter, dit is haast niet te doen.... :lol:

Maar goed, ik mag van mijn vrouw geen druiven gaan kweken, en als ik dit zo lees, is dat misschien niet eens zo gek :D
Volgend jaar wel een paar kersenbomen en loganbessen voor mijn wijn in de tuin!

phili
Bericht  Berichttitel: Re: druiven telen hobby! WHAWHAWHA  |  Geplaatst: zo sep 08, 2013 7:43 pm

Hoi patrick
wauw kersenbomen, bedoel je van die laagstammen? Kersen zet je eigenlijk voor de vogels, ik heb er ooit een gehad te groot om met een net te beschermen en zodra de kersen een beetje kleur kregen waren de vogels ermee weg.
Mijn opa had ook twee kersenbomen echt van die reuzen, maar de arme man zat om 5 uur al met een buks onder de boom om de vogels weg te houden en in de boom hing zo'n zinken wasteil met een hamer eraan en een touw zodat hij onder het eten aan het touw kon trekken Haha zie je vrouw al bezig he. :lol:

patrick75
Bericht  Berichttitel: Re: druiven telen hobby! WHAWHAWHA  |  Geplaatst: ma sep 09, 2013 8:10 am

O, maar dat ga ik thuis niet vertellen.... Wil idd een paar laag-, of waarschijnlijk halfstam zetten.... paar netten er over, en we zien t wel... Hoop niet te veel frustratie, want ben nu stik blij met mijn fruittuin in wording :D

peter
Bericht  Berichttitel: Re: druiven telen hobby! WHAWHAWHA  |  Geplaatst: do sep 19, 2013 10:14 pm

Misschien je aansluiten bij een club, zoals bijv. de Brabantse wijnbouwers en via deze club cursussen volgen. Het helpt je een flink stuk vooruit. Hoofdzakelijk gaat het hier over druiven wijn.
Maar als je hierover veel kennis vergaart gaat fruitwijn maken ook een stuk gemakkelijker.
Voel je niet verplicht hoor, je kan ook hun website raadplegen.

phili
Bericht  Berichttitel: Re: druiven telen hobby! WHAWHAWHA  |  Geplaatst: ma sep 23, 2013 8:53 pm

hoi, sorry voor late reactie ik krijg nooit een bericht in m'n emaïlbox als er een reactie is, maar ik heb me net opgegeven bij een club hier in zeeland, n.l. bij Luctor et Fermento

Hans Vaessen
Bericht  Berichttitel: Re: druiven telen hobby! WHAWHAWHA  |  Geplaatst: di nov 12, 2013 3:06 pm

Haha. Amusant en enorm herkenbaar!

Zo verging het ons ook in het eerste begin... En wees alvast voorbereid: als je een fase verder bent en op zoek gaat naar informatie wordt het nog véél verwarrender.. Want waar de een met volle overtuiging 'A' adviseert zegt de ander met evenveel overtuiging 'B'. Het is absoluut goed je aan te sluiten bij een gilde en cursussen te volgen. Maar vorm vooral ook je eigen visie en mening op basis van gezond verstand en praktijkervaring.

Het goede nieuws: waar je nu nog enorm mee aan het 'stoeien' is over een paar jaar 'gesneden koek'. Daar komen dan wel weer andere onzekerheden voor in de plaats, maar je 'fundament' wordt steeds sterker.

Wij zijn nu vijf jaar bezig en beginnen nu het gevoel te hebben eea 'enigszins' onder controle te hebben. Althans: we hebben een niveau bereikt dat vertrouwen geeft voor de toekomst en zijn de moedeloosheid die klinkt uit bovenstaande eindelijk een beetje kwijt ;).
Zelf druiven telen en wijn maken als hobby is vooral een kwestie van geduld. Veel geduld!! ;)

Je verhaal lezend wellicht relevant:
- dit voorjaar hebben we, na vijf jaar, één van onze rassen geheel gerooid (de VB 91-26-5). Had ook enorm last van magnesiumgebrek; kon je spuiten wat je wilde - er onstond tòch lamsteligheid. En ondanks resistentie ook meeldauw.. Kleine trossen met kleine bessen die amper rijp werden.. Drama! Hiervoor hadden we geen geduld...
- gelukkig hadden we nog twee andere rassen - dan kun je zo'n keuze iets makkelijker maken - je gaat immers weer jaren terug in de tijd.
- ik begrijp dat je overweegt extra druiven te planten: overweeg dan zeker om te kiezen voor verschillende rassen. En plaats er ook zoveel als mogelijk c.q. te hanteren is. Vinificatie is bij gering volume veel lastiger en je kunt moeilijker experimenteren met deel-batches.
- bij de keuze van die rassen liefst ook de rijping wat spreiden. Wespen zijn, als ze er eenmaal zijn, amper te bestrijden. Netten zijn veel werk en leveren hooguit vertraging op. Hang in het voorjaar wespenvangers op in de hoop Koninginnen te vangen; dat kan helpen qua nesten.
- we hebben zelf de solaris staan die normaal medio augustus afrijpt; precies in wespentijd. We hebben één keer gehad dat in enkele dagen alle druiven weg waren... Drama... De johanniter-druif rijpt echter veel later. Ofschoon die er pal naast staat hebben we daarmee volstrekt geen last gehad van wespen. Door die spreiding heb je dan tenminste ìets...
- mocht je nieuw gaan planten let dan ook op de onderstam. Wij hebben bijvoorbeeld de Solaris op de 5BB onderstam. Dat leek aanvankelijk helemaal prima, want hij groeide geweldig en gaf zelfs het tweede jaar een bescheiden eerste oogstje. Inmiddels hebben we geleerd dat dat ding gewoon tè snel groeit en dat levert enorm veel werk qua bladbeheer. Voor onze nieuwe aanplant hebben we bewust voor de 125AA gekozen. Het eerste jaar ziet dat er dan heel zielig uit en komen ze amper een meter hoog. Helemaal terugsnoeien op twee ogen en het tweede jaar ziet het er een stuk beter uit!

Succes!

phili
Bericht  Berichttitel: Re: druiven telen hobby! WHAWHAWHA  |  Geplaatst: wo nov 13, 2013 7:36 pm

Hallo Hans,
kijk zo'n reactie geeft toch weer moed om door te zetten, ik wil eigenlijk toch nog een of twee jaar aanzien of de merlot problemen blijft geven, weet je ik was een leek wat druiven telen betrof en met zoveel goed advies van alle leden hier heb ik het voor elkaar gekregen mooie planten op te kweken en eerlijk gezegd vind ik de smaak van de merlot druiven ontzettend lekker, dus ik wil ze nog niet opgeven.
Ondertussen wel twee nieuwe stokken van vriend gekregen ook wijndruiven maar ras onbekend, het zijn stokken die al zo''n 10 jaar oud zijn dus duimen dat ze aanslaan.
Ook zit ik eraan te denken om de Johanniter aan te schaffen die naam kom ik regelmatig tegen, is dat een nieuw soort?
Dat jullie opstart problemen hadden weet ik wel, ik heb jullie filmpje over de oogst enzo bekeken, vond het hartstikke leuk om te zien wacht eigenlijk een vervolgfilmpje af, leuk hoor.
Dus bij deze, bedankt voor je tips.
groetjes phili

Hans Vaessen
Bericht  Berichttitel: Re: druiven telen hobby! WHAWHAWHA  |  Geplaatst: wo nov 13, 2013 9:03 pm

Eerlijk gezegd zou ik ook het liefst de 'klassieke druiven' planten. Merlot, Cabernet Sauvignon, Chardonnay, Riesling.

Ofschoon hobby gaat het bij ons om, inmiddels, totaal 500 stokken met 5 verschillende rassen. Dat kost een paar centen, dus dan laat je je adviseren. En dat leidde tot hybride rassen. Vanwege resistentie, vorstbestendigheid en rijping. Maar ergens ben ik wel jaloers op je merlot ;)

En bovendien: ook hybride is niet heilig.. Eén van de aanbevolen rassen hebben we, als gezegd, alweer gerooid.. Dus wat dat betreft...

Toch zou ik je, ook al gaat het om geringer aantal, aanraden je er wat in te verdiepen. Of je nu vijf of vijduizend stokken hebt staan: je hebt jááren geduld nodig voor het wat is.. Een plantje kost je niet meer dan een paar euro - ik vind het dan niet verstandig om een paar gratis planten die een vriend overhad te planten; zeker niet als je niet weet wat het is. Het kan wel een tafeldruif zijn, amper geschikt voor wijn!

De Johanniter is inderdaad één van de meestgenoemde druiven, en die doet het in ons klimaat behoorlijk goed. Is niet echt nieuw meer, maar wel dè 'overlever van de recente wijnbouwervaring in Nederland. Hij is een beetje familie van de Riesling en levert in de regel een erg droge wijn met frisse zuren. Daar moet je dan wel van houden..
Wij doen de wijngaard 'met z'n vieren'. Ikzelf was altijd aardig van de Johan gecharmeerd maar heb pas afgelopen jaar mijn wijngaardgenoten 'meegekregen' in mijn enthousiasme. Enerzijds omdat ze zagen dat de johan qua wijngaard het het beste deed; anderzijds omdat we de ontzuring beter onder de knie kregen (want dat heb je bij de johan wel nodig).
Hybride druiven zijn bij de 'wijnpuristen' een beetje de weeskindjes en er wordt wat neerbuigend over gesproken. De johanniter begint echter z'n plek te krijgen en er zijn zelfs Italiaanse recensenten die vinden dat hij Koning Riesling naar de kroon steekt!

De Solaris die we hebben staan is qua smaakpotentie eigenlijk nog veel interessanter. Heeft echter de nodige problemen. Veel misbloei, veel botrytis, veel wespenrisico. En bovendien: veel werk. Dit jaar hebben we van 100 stokken 50 liter kunnen persen. Voorlopig een alltime high.. En dan waren ze nog niet 100% rijp ook..

Als gezegd: we hebben de VB 91-26-5 geheel gerooid en inmiddels totaal drie andere rassen geplant. De eerste verleden jaar als extra; dit jaar nòg 100 extra en 100 ter vervanging van de VB (ergo: 300+100-100+200 = 500 stokken). Bij de keuze van die rassen zijn we niet zozeer uitgegaan van adviezen, maar vooral van wat we proefden qua eindproduct. Niet onbelangrijk..

Bovendien: we denken dat het NL klimaat zich vooral leent voor wit, maar ook van rood willen we leren.
Qua wit hebben we, naast de johan en solaris, gekozen voor de sauvignier gros. We hebben daar heerlijke, kruidig fruitige, wijnen van geproefd; hij schijnt goed beheersbaar en goed te rijpen. Mooie druif ook: beetje a la de gewurztramier - roze.

Qua rood/rose voor de cabertin en cabernet cortis. Allebei druiven die wijn 'met ballen' oplevert. Qua blauwe druif zie je in Nederland vooral de Rondo en Regent. Rondo vinden we te weinig karakter hebben; zal zelden het niveau van lekkere slobber overstijgen. Regent is een stuk spannender maar een smaaktype dan bepaald niet iedereen waardeert (ik persoonlijk hou er erg van).
Van de gekozen rassen hebben we echter een in Nederland gemaakte wijn geproefd waarvan je blind proevend een veel zuidelijker origine zou verwachten. Vooral qua stevigheid en lengte. wel bewerkelijk, want behoorlijk tannineus.. Maar ach.. je zoekt de uitdaging op op niet.. ;)

Enfin. Mijn advies: als je extra gaat planten neem de tijd en moeite je er in te verdiepen. Doe dat binnenkort, anders ben je te laat met bestellen (in maart ben je vrijwel zeker te laat; levering is sowieso pas laat in het voorjaar). Dat bestellen kan bijvoorbeeld bij vitisvino.nl.

Qua aanleg: zie wellicht de video op http://youtu.be/lGrfA-KS5z4

Qua druiven: op http://wijngaard.dehinn.nl ben ik bezig een bescheiden website op te zetten, incl blog. Het is deels nog leeg, maar je vindt er wel eea over de verschillende druiven.

Een SCHAT aan informatie vind je echter bij de Brabantse wijnbouwers; bijvoorbeeld over de blauwe druiven op http://brabantsewijnbouwers.nl/index.ph ... y=&page=37 (rechterkolom!).

Ook de 'handreiking kwaliteitswijn' van Jet Wester (alsook haar blog) kan ik je aanbevelen: zie http://wijnbouw.blogspot.nl/search/labe ... 0en%20Boek (je kunt héél ver naar beneden scrollen... )

Hans Vaessen
Bericht  Berichttitel: Re: druiven telen hobby! WHAWHAWHA  |  Geplaatst: wo nov 13, 2013 9:07 pm

Correctie: sauvignier gros moet natuurlijk 'gris' zijn. Sterker: eigenlijk is het souvignier gris. Maar over dat laatste zijn de geleerden het niet helemaal eens. Who cares.. als ie het maar doet..

rondo
Bericht  Berichttitel: Re: druiven telen hobby! WHAWHAWHA  |  Geplaatst: do nov 14, 2013 6:40 pm

hallo,
leon millot is in onze streken een zeer resistente druif dewelke niet ziek wordt.
Ik heb een veertig tal planten staan.Deze hebben soms wel een aantal groene druifjes dewelke misbloei hebben gehad, teveel wind bij de bloei.Heb ook marichal foch ,een 20 tal het zelfde ,ook
misbloei maar geen probleem.Dit jaar heb ik ze pas 20 oktober geoost 85oex en 8,5 zuur.
Door de late lente is daardoor een beetje te weinig oex ler, kan tot 90 gaan,maar ge moet
geduld hebben door te wachten dat ze rijp zijn. Heb geen last van wespen , wel als er geen
vogelkers is,zoals verleden jaar, dan gaan de merels er mee weg,maar ik plaats netten ,gekocht
bij aldi in het voorjaar,5op10 m.Momenteel is de most bijna uitgegist ,nog 96,heb vandaag
malocid gegeven om de malogisting op gang te brengen,160lit samen leon millo en marichao foch
Groeten

phili
Bericht  Berichttitel: Re: druiven telen hobby! WHAWHAWHA  |  Geplaatst: vr nov 15, 2013 10:52 pm

hans dank je wel voor al je tips, ik ga ze allemaal nakijken en echt ik ben best wel een beetje erg jaloers op jullie, jonge 500 stokken, dat is geen hobby meer maar een bedrijf.
Die twee gratis planten zijn echt wel wijndruiven, hij had ze ooit gekregen van zijn oom die een wijngaard had in frankrijk, dus krijg nog te horen wat voor soort.
Leuk ik ga zeker je blog volgen hoor.
Rondo ik lees dat je 20 oktober geoogst hebt en dat je wijn nu al uitgegist is, het lijkt wel of al mijn wijnen veel langer staan te gisten dan die van andere ik heb er bij die wel een jaar staan voor ik ze kan bottellen.

Hans Vaessen
Bericht  Berichttitel: Re: druiven telen hobby! WHAWHAWHA  |  Geplaatst: za nov 16, 2013 10:26 am

Ah.. wel een wijndruif. Da's gunstig. Maar 'een druif van een wijngaard in Frankrijk' impliceert wel een zeker risico. Enerzijds qua bijv vatbaarheid voor schimmels (meer spuiten!), anderzijds qua rijping... Da's nu immers juist de reden om met hybride druiven te werken.
Hangt er ook van af waar je druiven staan. Staat je druif bijv op een zonnige plek tegen een muur (die warmte vasthoudt) dan is de kans dat 'een Franse druif' het alsnog goed doet allicht groter.

Qua gisting:
één van de zaken die van flinke invloed is op de duur van de gisting is de temperatuur. Maar ook de samenstelling van de most en het gebruikte gist is van invloed.

Ter illustratie: ik hoe de lek en perswijn apart en doe de gisting van beiden gelijk. Ook al is dat hetzelfde gist op dezelfde temperatuur: de perswijn is altijd eerder klaar met gisten als de lekwijn.

Gisting kan, grofweg, één tot vier weken duren. Een jaar gisten is erg onwaarschijnlijk.

Als er na een half jaar nog een 'blup' uit het waterslot komt dan zal dat eerder een malo zijn (daar komt ook wat CO2 bij vrij) dan dat hij nog gist.

Hoe bepaal jij of de gisting voorbij is?

In algemene zin geldt qua botteling dat witte wijn meestal het voorjaar na de oogst de fles in gaat; maar rood nog sowieso een half jaartje meer geduld moet hebben. Maar dat heeft meer met rijping dan met gist te maken.

wilwi
Bericht  Berichttitel: Re: druiven telen hobby! WHAWHAWHA  |  Geplaatst: zo nov 17, 2013 8:34 am

Vier jaar terug, als volslagen onwetende in de druiventeelt, me een druivelaar laten aansmeren in een gekend plaatselijk tuincentrum.
Ras onbekend maar zeer lekkere grote eetdruiven beweerde de verkoper.
Nu na 3 seizoenen eerste druiven trossen, elk een 500 a 750 gram zwaar, met grote rosé druiven.
Op 10 november alles geplukt, iets te zuur maar wel lekkere smaak.
Niks gespoten en geen ziekten of schimmel gehad.
Vraagje, als ik hier de topics lees blijken de druiven overal iets later en minder zoet te zijn, dus uitkijken naar volgend jaar zeker?

phili
Bericht  Berichttitel: Re: druiven telen hobby! WHAWHAWHA  |  Geplaatst: zo nov 17, 2013 2:07 pm

Helaas geen muren in m'n tuin om de druiven tegen planten, ik wacht gewoon een seizoen af met de gkregen sokken en geven ze teveel problemen dan gaan ze of eruit of in grote container als sierwaarde.
Ik drukte mij verkeerd uit, natuurlijk gist de wijn geen jaar maar het duurt wel altijd lang voordat ik de wijn bottel ik bottel pas als het S.G. op 990 staat zodat ik geen risico op plofflessen heb en dat duurt echt wel zolang bij mijn wijnen, in het begin dacht ik dat ik moest wachten tot het waterslot op minstens gelijke stand en liever nog op helemaal geen druk meer stond maar dat duurt eeuwig en nu wat wijzer geworden weet ik dat er ook nog CO2 aanwezig kan zijn wat de druk geeft.
Hoe komt die malogisting precies op gang en hoe kan ik dit voorkomen.

Afdrukweergave