Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu vr dec 15, 2017 2:58 pm

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
nayy
Bericht  Berichttitel: oogst 2013  |  Geplaatst: di okt 01, 2013 10:57 pm

Hallo,

Normaal oogst ik nu ongeveer of iets vroeger, maar dit jaar zijn mijn druiven nog totaal niet rijp...
Die langs het huis die normaal heel zoet zijn, zijn gewoon nog zuur... en die in mijn wijngaardje ook totaal onrijp...

Die maand achterstand van dit voorjaar wordt toch niet zomaar ingehaald heb ik de indruk...

Paar weken geleden een interview gehoord met een wijnbouwer uit Heuvelland (België) en die verheugde zich op een schitterende oogst door de zonnige maand augustus...

Bij mij niet dus, ik denk dat het dit jaar een dikke tegenvaller wordt...

groeten,

Nayy

Hans Vaessen
Bericht  Berichttitel: Re: oogst 2013  |  Geplaatst: di nov 12, 2013 2:41 pm

We zijn alweer een dikke maand verder, maar alsnog even reactie:

Ook ik heb de berichten gelezen over dat het zo'n goed wijnjaar zou zijn... En inderdaad: het was een mooie zomer.

Maar die begon wel héél laat, waardoor bij ons (in Twente) alles ongeveer een maand (!) achterliep. En dan ben je voor het afrijpen toch echt wel afhankelijk van het najaar..
Maar ach.. een commerciële wijnboer ziet natuurlijk graag in de krant dat het een goed jaar is. En ook al is het veel te vroeg om dat te roepen: tijdens zo'n prachtige zomer klinkt dat wel geloofwaardig.

Wij hebben de solaris pas begin oktober geoogst, normaal eind aug/begin sept. Was eigenlijk nog niet optimaal rijp, maar begon te rotten.
De Johanniter hebben we in twee delen gedaan: een deel medio okt, een deel afgelopen weekend (9 november dus!). Met oog op botytis was dat laatste een beetje een gokje, maar het ging goed.

Die drie weken extra waren ook zeer de moeite waard qua suiker en (vooral) zuurafbouw; ondanks dat het in die periode alleen maar regende...

Maw: een goede zomer maakt nog geen goed druivenjaar. Zo lang mogelijk laten hangen lijkt het devies (maar ik vermoed dat iedereen nu wel geplukt zal hebben...)

nayy
Bericht  Berichttitel: Re: oogst 2013  |  Geplaatst: di nov 12, 2013 11:10 pm

Dag Hans,

Ik heb uiteindelijk geoogst op 20/10, het ogenblik waar de commerciële kwekers uit de streek ook hun oogst binnenhalen.
Langer hangen kon niet, er ging teveel verloren gaan aan schimmel... Heb de indruk dat mijn druiven pas echt rijp waren vorig weekend. (paar trossen laten hangen en die geproefd) Dus inderdaad 1 maand achterstand, en dat kan je niet inhalen, zelf niet met een schitterende zomer.

Uiteindelijk haalde ik maar 60 oechsle, en een zuurtegraad van 11,4. Als dat maar goed met die zuurtegraad :-).
Nog nooit zo'n laag suikergehalte en zo'n hoge zuurtegraad gehad... nog niets ontzuurd, ik zie wel hoe het loopt...

groeten,

Nayy

Hans Vaessen
Bericht  Berichttitel: Re: oogst 2013  |  Geplaatst: wo nov 13, 2013 10:44 am

Ai,,, 60 tegen 11,4.. Dat is inderdaad niet waar je op hoopt bij de start van het seizoen. Wil niet zeggen dat er niets van de maken is, maar een topper zal het niet worden.

Om welke druig gaat het hier? Ook Johanniter?

Ter info cq vergelijk:

Zowel dit als vorig jaar de Johan in twee delen geoogst. Langer laten hangen levert het risico dat het ineens in enkele dagen helemaal onder de schimmel zit en in de kliko mag. Om die reden dus in ieder geval een deel 'intact' willen oogsten.
Daarnaast levert een 'halve oogst' ook het effect dat de plant zijn energie nog maar over minder druiven hoeft te verdelen.

Onze ervaring:
2012:
eerste oogst 13 oktober - 79Oe, 9 g/l zuur
tweede oogst 30 okt - 87 Oe, 8,5 g/l zuur

Het was eigenlijk de bedoeling die tweede oogst nog een of twee weken later te doen. Maar door nachtvorst was het blad er inmiddels af en waren de bessen iets te zichtbaar voor de Poolse spreeuwen. We hebben toen maar heel snel (in het donker!) de rest er af gehaald.

Opmerkelijk dat het suikergehalte in die twee weken (met deels erg mooi weer) nog fors omhoog gegaan is. Uiteindelijk in de fles ook wel proefbaar, in de zin dat de 'late harvest' wat voller van smaak was.

2013:
eerste oogst 15 oktober - 72 Oe, 11 g/l zuur
tweede oogst 9 november - 81 Oe, 9 g/l zuur

Ondanks dat die laatste weken errug droef waren qua weer toch ook nu een stevige verandering.

En inderdaad: dat ging best met de nodige twijfel gepaard want de druiven begonnen er hier en daar behoorlijk droef uit te zien. De oogst was ook relatief veel werk want uit vrijwel elke tros moesten we wel een paar bruine harige bessen wegknippen. Maar de overall-schade viel enorm mee.

We moeten even afwachten wat het effect 'in de fles' is, maar mijn les voorlopig is: de johanniter echt zo lang mogelijk laten hangen; enige botrytis voor lief nemen - die ontwikkelt minder snel dan je zou denken.

Kijkend naar je 60/11,4:
Het suiker is allicht te compenseren. Het zuur is echt wel hoog. Bovendien zul je vermoedelijk, door geringe fenolische rijpheid, verhoudingsgewijs veel appelzuur hebben. Dat was voor ons althans de conclusie bij de eerste oogst. Daarom daarvoor gekozen voor vroege dubbelzoutontzuring in plaats van tzt fijnontzuring (met Kalinat kaal je alleen wijnsteenzuur weg).
Bovendien experimenteren we met de helft van beide oogsten dit jaar ook met MLF.

Het blijft natuurlijk een kwestie van uitproberen en experimenteren; maar op basis van mijn ervaringen tot dusverre geef ik je toch ter overweging om relatief vroeg in het proces er met dubbelzout (Acidex) 2 a 3 g/l uit te halen...

nayy
Bericht  Berichttitel: Re: oogst 2013  |  Geplaatst: do nov 14, 2013 10:00 pm

Dag Hans,

Ik heb een tiental verschillende soorten die ik allemaal meng. 't voordeel is dat ze allemaal veschillend bloeien en er is altijd een soort die het goed doet en een soort die het minder doet... ook is er altijd wel 1 die last heeft van één of andere ziekte... maar nooit allemaal tegelijk. (ik die geen enkele behandeling tegen ziektes)

Ik heb momenteel nog niet ontzuurd, maar zie nu al dat het wijnsteenzuur aan het oppervlakte uitkristalliseert in de DJ... andere jaren had ik ook altijd heel veel wijnsteenzuur in de DJ's...

Het gebrek aan suiker heb ik inderdaad gecompenseerd door suiker toe te voegen.

2008 74oe, zg 5
2009 84 oe, zg 4.6
2010 62 oe, zg 8
2011 81 oe, zg 6
2012 74 oe, zg 9

bovenstaande waarden zijn voor correctie...

Hans Vaessen
Bericht  Berichttitel: Re: oogst 2013  |  Geplaatst: vr nov 15, 2013 10:40 am

Ben toch wat verrast..

Twee redenen:
Tien soorten mengen is an sich niet verkeerd - vooral in de zuidelijke Rhone zie je ook vaak wijnen met heel veel verschillende druiven.

Maar ik begrijp dat je ze ook tegelijk oogst. Best kans dat je druiven hebt die ongeveer tegelijk afrijpen, maar anders is het risico op (deels) onrijpe druiven natuurlijk wel erg hoog.

In dat kader vind ik gemiddelde zuurgehaltes van 4,6 en 5 wel heel erg opmerkelijk!

nayy
Bericht  Berichttitel: Re: oogst 2013  |  Geplaatst: di nov 19, 2013 11:15 pm

Dag Hans,

die 10 soorten zijn 'testplanten' die ik bij mijn ouders heb geplant om wat ervaring op te doen... zal er nu in mijn tuin aanplanten en daar zal ik me beperken in het aantal soorten. Ik heb nu een zicht op de verschillende smaken en de gevoeligheden van alle soorten...

die zuurtegraden van 4.6 en 5 heb ik behaald in het begin dat ik druiven had, ik had toen enkel een paar planten langs het huis staan. (3 planten) en 2 ervan waren boskoop glory... niet de beste soort... die krijgt heel veel suiker, maar zuur wordt snel afgebroken... vandaar de lage zuurconcentraties.
Later zijn er nog 21 planten bijgekomen in mijn mini-wijngaardje, en zie je de zuurtegraad toenemen...

groeten,

Nayy

Hans Vaessen
Bericht  Berichttitel: Re: oogst 2013  |  Geplaatst: wo nov 20, 2013 10:40 am

Right... Benieuwd waar je over een jaar of tien staat ;)

Voor wat het waard is:
Eén van de dingen die ik heb geleerd is dat er enorm veel variabelen van invloed zijn op wat er uiteindelijk onder de kurk komt. En dat het knap lastig is te bepalen welke variabele nu precies waarvoor verantwoordelijk is, al was het maar omdat het klimaat geen jaar hetzelfde is.
Heb je te maken met verschillende druivensoorten dan maak je het jezelf op dat vlak extra moeilijk. Bij uitbreiding misschien proberen iets meer op één soort te concentreren...

Afdrukweergave