Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu vr dec 15, 2017 2:57 pm

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
nayy
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: do sep 23, 2010 9:18 pm

Hallo,

Ter illustratie ook een paar foto's van de 'wespeschade' op mijn druiven.

Wie goed zoekt kan nog een lelijkaard zien zitten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hans Vaessen
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: vr sep 24, 2010 4:27 pm

Dat ziet er inderdaad droevig uit. Temeer omdat zowel (de rest van de ) druiven en het blad er zo mooi bij staan! Het goede nieuws: je hebt tenminste nog het nodige over.
Vorig jaar was het bij onze VB net zo; het restant was echter gelukkig zonder problemen prima bruikbaar.

Ton
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: di okt 26, 2010 9:36 pm

Ik heb dit jaar voor het eerst netten gebruikt en dat maakt absoluut veel uit. Houdt niet alles tegen, maar de combinatie met de nodige wespenvallen was redelijk succesvol. Alleen wel vies om iedere dag die dingen leeg te maken.

Bij de inhoud van de wespenval doe ik nog een paar druppels afwasmiddel (met een fruitig geurtje uiteraard). Dan zijn de beesten sneller dood wat vooral bij het leegmaken wel fijn is. Een keer flink ronddraaien zodat ook alle er in vliegende beesten nat zijn, dan komen ze ook niet meer weg. Wel handig die dreft.

Volgend jaar ga ik deze dingen de waspinator maar eens proberen.

nayy
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: ma sep 19, 2011 10:03 pm

Ton,
Heb je die wespinators geprobeerd ? Werkt het ?

groeten,

Nayy

Ton
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: wo sep 21, 2011 6:07 pm

Nou, ik heb een vergelijkbaar product gekocht. Denk alleen dat het moeilijk te beoordelen is of het nou echt helpt. Waarom?
Het schijnt dat je die dingen in het voorjaar al op moet hangen, op het moment dat ze een nestplaats gaan zoeken. Als er dan al een nest ik wijken ze uit. De buurman had een nest, en ik het er zelf ook één weggespoten onder de dakpannen van de schuur. Maar dat komt wellicht omdat ik te laat was.
Afbeelding
Ten tweede heeft het bij ons de afgelopen maanden alleen maar geregend, en dan zijn er ook weinig wespen. Dat dan weer wel.

Ten derde heb ik aanvullende maatregelen genomen met troszakjes.

Afbeelding
Ik heb nou eenmaal (nog) niet zoveel druiven dus wat ik heb kan ik gerust wat meer aandacht aan schenken, en dus heb ik iedere tros in een trosnetje verpakt. Dat help absoluut 100%!

Afbeelding

Ik denk dat ik volgend jaar de blauwe netten er maar af laat.
Afbeelding

Want die rotwespen kruipen er toch nog door en het is vervelend als je er bij moet.

Maar goed, zo groot is mijn wijngaard niet.
Afbeelding

Uden
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: do sep 22, 2011 9:59 am

Hallo Ton,

die zakjes zien er uit als een veilig systeem. Ik ben wel benieuwd hoe goed je er door heen kunt kijken. Dat is aan de hand van de foto's niet zo goed te beoordelen. Kun je het zien als zich rot ontwikkeld op de tros?

Verder lijkt het mij iets lastiger om gedurende de rijping monsters te nemen van de bessen. Daarvoor zul je de zakjes steeds even moeten verwijderen en vervolgens weer terug brengen. Maar dat is met een kleine wijngaard geen probleem.

Ik ga zelf voor het systeem met de blauwe netten en de 'nep'nesten.

P.s. die laatste foto is erg indrukwekkend. Misschien zou je in een apart berichtje kunnen uitleggen hoe je dat hebt gedaan?

nayy
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: do sep 22, 2011 10:57 am

Hallo,

Ik werkte ook met zakjes.
Dat waren speciale zakjes gemaakt om fruit in te verpakken.

Insecten kunnen er niet aan en bij mij was er totaal geen probleem met rottende bessen in de zakken.

Het enige nadeel is dat het héél tijdrovend is om aan te brengen en te verwijderen. En inderdaad controleren van de bessen is vervelend.

Die laatste foto is met HDR techniek omgenomen geloof ik. Je moet maar eens googlen: je neemt dezelfde foto 5 keer, maar telkens met een andere belichting. Software gaat dan deze 5 foto's gaan combineren tot 1 foto. Met erna nog enkele bewerkingen krijg je speciale effecten. Moet maar eens googlen op HDR.

groeten,

Nayy

Ton
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: do sep 22, 2011 8:03 pm

Voor een goeie visuele controle zul je inderdaad het zakkie moeten verwijderen. Anderzijds is het wel zo dat wanneer bessen barsten het vrijkomende vocht een vlek kan veroorzaken op het zakje. Daardoor valt het eerder op. Ook als er rommeltjes afvallen, want die blijven dan onderin het zakje hangen. Reden om in dat zakje eens een kijkje te gaan nemen.
Met het blauwe net er ook nog eens omheen wordt de toegankelijkheid bij mij in ieder geval niet groter.

Net als voor het nemen van de monsters, dat is iets meer werk. Maar dat heb ik er graag voor over. Ik vind ook dat de trossen veel beter schoon blijven door de zakjes.

Ik had trouwens verwacht dat de trossen veel vochtiger zouden blijven in die zakjes, maar dat is geen enkel probleem. Sterker nog, volgens mij druppelt de regen er gewoon langs.

Die foto is inderdaad een HDR foto. Ik heb hier nog wat foto's staan (en ook een korte uitleg hoe het werkt).

Hans Vaessen
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: vr sep 23, 2011 8:25 pm

Prachtige prent inderdaad!!

Voor wat het waard is: in het begin van het draadje heb je kunnen zien wat voor horenaar-ellende we hier in 2009 hadden.

In 2010 'geinvesteerd' in netten. En dat heeft geholpen! Geen wesp te bekennen. Niet binnen, maar ook niet buiten de netten. Die blauwe dingen hingen daar voor de 'k z'n z'... Hooguit om de vliegen binnen te houden.

Dit jaar in vroege voorjaar wespenvangers geplaatst om de Koninginnen te vangen. Volgens mij heb ik niets gevangen, maar ze mogelijk wèl verjaagd. Heb dit jaar welgeteld drie wespen en geen enkele horenaar geteld in de gaard. En de netten zijn gewoon op het schap blijven liggen...

Afdrukweergave