Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu vr feb 23, 2018 1:51 am

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
nayy
Bericht  Berichttitel: wespen  |  Geplaatst: di aug 31, 2010 10:49 pm

Hallo,

Dit jaar wordt 1 soort druiven (Phoenix) volledig kaalgevreten door wespen.
Ik vermoed dat deze rijper zijn dan de andere soorten die ik staan heb, en dat ze een dunne schil hebben waardoor de wespen er makkelijk in kunnen bijten.

vorig jaar heb ik er ook een beetje last van, maar toen waren maar een paar bessen afgevreten, nu zijn trossen echt voor 1/3 opgegeten. Er zittn van 's ochtends vroeg tot zonsondergan zeker 35 wespen op. Tegen eind september zal er niets meer hangen.

Ik heb wespevallen gehangen, maar die beesten kennen dat precies. Ze gaan er in, en geraken er ook terug uit...

Iemand die tips heeft om deze vervelende beesten op andere gedachten te brengen ?

Netten helpen niet, daar geraken ze door ...

groeten,

Nayy

peter
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: wo sep 01, 2010 11:54 pm

Ik zit met hetzelfde probleem, op dit moment nog niet veel aangevreten bessen. Augustus is te nat geweest, en bessen drukken elkaar stuk, hier komen wespen en dikke vliegen op af. Ik heb vandaag ook wespenvangers gehangen.
Hopelijk blijft er nog wat over, phoenix wordt toch al zo moeilijk rijp en zou eigenlijk zo lang mogelijk moeten hangen.
Gr. Peter.

Uden
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: do sep 02, 2010 2:15 pm

:roll: Die wespen geven elk jaar weer problemen bij de vroege rassen, zoals bij mij bij de Solaris.

Ik gebruik zelf fijnmazige netten om de wespen (en vogels) weg te houden van de trossen.

Tot nu toe lukt dat aardig, uitgezonderd bij die trossen waar het net tegen aan hangt. De wespen gaan dan op het net zitten en vreten de bessen aan die ze kunnen bereiken.
Verder moeten de netten zowel boven als onder goed worden dichtgeknepen. Ik heb daartoe aan beide zijden van stammen en scheuten wasknijpers zitten.

Veel werk met aanbrengen en verwijderen, maar noodzakelijk...

AndreasH
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: vr sep 10, 2010 8:21 am

Het verschijnsel 'wespen' ken ik wel. Daar hebben m'n bijen op het moment ook last van. Het is heel goed te verklaren hoor, en het komt absoluut niet omdat er nu druiven zijn dat ze erop zitten.

Wespen zijn vleeseters, of beter gezegd, wespenlarven zijn vleeseters. Werksters dragen zo ongeveer 40 vliegen, muggen en andere beesten een volwassen nest in. En dat per minuut. Dus reken even uit hoeveel er dat op 'n dag zijn. Behoorlijk veel in ieder geval. De larven krijgen dit eiwitrijke spul gevoerd en omdat het eigenlijk veels te machtig is voor de kleine maagjes wordt er een soort van zoete nectar-achtige vloeistof door de larven uitgespuugd. Dit is vervolgens weer voer voor de werksters. Ondertussen zijn de laatste eitjes gelegd, de darren en nieuwe koninginnen zijn waarschijnlijk al op bruidsvlucht geweest en er worden dit jaar dus geen nieuwe eitjes meer gelegd. Met als gevolg dat de werksters niks meer te doen en dus ook niks meer te eten hebben. En hun heil gaan zoeken op andere zoete spullen, zoals wijndruiven. En je cola of limonade. Geef ze tenslotte maar eens ongelijk, die beesten die je nu ziet op de druiven zijn defenitief ten dode opgeschreven. En dat weten ze....

Hoe van wespen af te komen? Door wespenvangers op te hangen. Het beste wat je erin kunt doen is een mengsel van bruin bier en iets van siroop. Het bruine bier zorgt voor eiwitten en zoetigheid, evenals de siroop. Het is dan wel meteen voor de laatste keer geweest overigens. Als je de wespenvangers iedere dag schoonmaakt en bijvult met dit mengsel, dan ruiken de wespen het ook nog prima en vang je er een stuk meer dan wanneer je dat niet doet.

Enjoy!!

nayy
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: vr sep 10, 2010 8:52 pm

Hallo Andreas,

dat is heel interessante info die je daar geeft.

Ondertussen is het nog slechter: die wespen vallen nu alles aan, aan alle trossen met druiven met zachte pel zijn er druiven beschadigd, en die gaan nu rotten... pfff stomme beesten.
zelf 's nachts zaten er wespen op... dat verstond ik helemaal niet. Maar je uitleg maakte veel duidelijker :-)

Ik zal dit weekend proberen extra vallen op te hangen met je mengsel dat je opgeeft.

groeten,

Nayy

peter
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: za sep 11, 2010 8:28 pm

Ik heb phoenix, johanniter en regent staan. Alleen phoenix wordt aangevall en zie verhaal hierboven. Ik heb voor dat de trossen gesloten waren een derde weg geknipt. Ik heb in dezelfde periode gespoten met teldor tegen boytritis. Toch heb ik het idee dat dit een beetje heeft geholpen. Suiker zit op dit moment op gem. 52 oe zuur heb ik niet gemeten. 2 andere soorten zitten al hoger in suiker waarden. Vorig jaar na een goed jaar kwam ik ook maar aan een gem. waarde van 60 oe. Ik hoop dit jaar genoeg over te houden om een wit wijntje te kunnen maken. Rood van regent ziet er dit jaar veel belovend uit.

Hans Vaessen
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: zo sep 12, 2010 2:42 pm

Vorig jaar ook veel last gehad van wespen, vooral van die hele grote jongens. Zaten in eerste instantie op de solaris, maar brachten weinig schade toe (dikke schil?). Op 16 sept de solaris geoogst en op dezelfde dag vlogen alle wespen over naar de VB 91-26-5. Toen we die drie weken later oogstten was de helft opgepeuzeld...

Daarom dit jaar toch maar netten opgehangen.. En wat denk je?? Volstrekt geen wespen. Niet door de netten. Er zijn hier (Oost-Nederland) dit jaar gewoon volstrekt GEEN wespen! Schijnt te komen door de overvloedige regenval waardoor ze allemaal in hun nesten verzopen zijn. Heeft de regen toch nog z'n voordeel...

Nu echter zitten de netten gewoon in de weg. Heb (zie elders) veel last van rotting door opengebarsten bessen. Om dat weg te kunnen knippen moeten de netten weer omhoog.
Waarbij me trouwens opvalt dat er toch vele honderden vliegen onder de (fijnmazige) netten hebben weten te komen. Heb de netten zo'n beetje om de meter vastzitten, maar kennelijk zijn de resterende openingen voldoende om ze gewoon door te laten. Ben benieuwd hoe dat met wespen zou zijn geweest..

Iets waar je nu niets aan hebt, maar wellicht voor volgend jaar:
Schijnbaar is de beste remedie tegen wespen het in het voorjaar (april/mei) ophangen van wespenvangers, zodat je de koninginne-wespen vangt.

nayy
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: ma sep 20, 2010 10:31 am

Hallo,

ondertussen zijn we al een tijdje verder.
Mijn phoenix is bijna volledig verloren, andere soorten zijn ook zwaar beschadigd.

De wespevallen doen nu hun werk en er zijn veel minder wespen, maar ze zijn nog altijd bezig.

Ik heb zitten denken aan een betere strategie voor volgend jaar:

destructieve methoden:
1. vroeger in het seizoen meer (heel veel) wespevallen hangen. (maar vanaf wanneer ?)
2. suikersiroop voorzien met insecticide in (doe ik liever niet)

niet-destructieve methoden:
1. suikersiroop ter beschikking stellen op verschillende plaatsen: hier gaan ze makkelijker aan zoetstof geraken dan door de bessen kapot te bijten: dat vraagt nog altijd een inspanning en is niet altijd evident voor die beesten. Iemand dit ooit geprobeerd ? Nu nog zoeken naar een goed verdeelsysteem waar mieren niet aangeraken.
Iemand dit ooit geprobeerd ?

Ik heb ook gemerkt dat 'losse trossen' veel minder schade oplopen dan 'dichte trossen'. Op losse trossen eten ze 1 bes op, die verschrompelt en verdroogt en dat is het. bij dichte trossen gaan bessen rotten.
Vanaf volgend jaar zal ik bladeren weg nemen juist voor de bloei om lossere trossen te krijgen, bessen zouden ook stevigere pel krijgen door de zon... ben benieuwd.

groeten,

Nayy

AndreasH
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: ma sep 20, 2010 10:51 am

Je hoef absoluut geen insecticide in de wespenvangers te stoppen. Ze kunnen er niet uit namelijk. Ze verdrinken gewoon in de siroop.

Iedere wesp die je in het voorjaar ziet is een koningin. Daar komen volken van. Dus iedere gevangen wesp in het voorjaar is een wespenvolk minder. Wespen hebben overigens een soort van territorium. Je zult maar zelden 2 wespennesten heel dicht bij elkaar zien. Er zijn tegenwoordig bij de boerenbond 'nepnesten' te koop. Ziet eruit als een wespennest maar is het (uiteraard) niet. Een koningin die zo'n ding tegenkomt gaat een andere plek opzoeken.

Wederom, tot zover!

Hans Vaessen
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: di sep 21, 2010 8:04 pm

nayy schreef:

Ik heb ook gemerkt dat 'losse trossen' veel minder schade oplopen dan 'dichte trossen'. Op losse trossen eten ze 1 bes op, die verschrompelt en verdroogt en dat is het. bij dichte trossen gaan bessen rotten.

Weet je zeker dat dat door de wespen komt? Hier althans, zoals hierboven geschreven, dit jaar volstrekt geen wespen. Maar wel heel veel rot. Vooral de solaris heeft er zodanig veel last van dat we komend wekend gaan plukken, ondanks dat we het eigenlijk nog te vroeg vinden. (anders blijft er niets over...).
Oorzaak hier is dat de druiven openbarsten door de vele regen, daardoor gaan rotten en daardoor, vervolgens, botritys. Dan liever wespen.. 8)

nayy
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: di sep 21, 2010 8:13 pm

Dag Hans,

Jaja, de rot komt voor 90% van wespen. Ze vreten een bes een beetje aan en gaan dan naar de volgende.
Op de soorten waar de werpen eerst zijn begonnen schiet er bijna niets meer over...

Van andere soorten die niet aangevallen zijn geweest, hou ik perfecte trossen over.

groeten,

Nayy[/quote]

Hans Vaessen
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: di sep 21, 2010 8:35 pm

Troost je: dan heb je tenminste nog perfecte trossen over ;)

Ik zou volgend jaar dan inderdaad vroeg de wespevallen plaatsen (april/mei/juni) en met netten werken.

Als gezegd: heb dit jaar voor het eerst met netten gewerkt, maar slechts om te constateren dat het overbodig was (er waren geen wespen).
Wel viel me op dat er veel vliegen onder de netten konden komen, ondanks dat ik ze behoorlijk dicht had zitten (om de meter een kunsstof klemmetje). Leereffect is dat dàt vermoedelijk niet genoeg was (want wat vliegen kunnen kunnen wespen ook.)

ook hangen m'n trossen op wat verschillende hoogte, waardoor soms ook in een 'bedje' van net. Daarbij een paar verdorde bladeren deed ook geen goed...

Ik vond het ophangen van de netten qua werk nog wel meevallen (maar had dus 'dichter' moeten werken). Grootste nadeel van de netten is dat je moeilijker bij de druiven kunt, en ze minder goed ziet. Als er dus wat aan een tros moet gebeuren is dat een heel gedoe.

Weet niet of dit werkt, maar vorig jaar medio sept zag het er zò uit... Ach, die jongen houdt ook van een goed glas...

Afbeelding[/img]

Uden
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: di sep 21, 2010 8:44 pm

mooie foto! Ik probeer meestal afstand te houden tot die 'jongens'... :|

Bij mij dit jaar zowel last van wespen op de Solaris, als last van gebarsten bessen door het vele water. Nu de Solaris is geplukt, hebben de wespen hun werkterrein verlegd naar de Rondo...

ik gebruik zelf houten wasknijpers i.p.v. die plastic klemmetjes. Aan de bovenkant bijna om iedere verticale scheut, aan de onderkant aan beide zijden van de stam en in het midden tussen de stammen.

Ik heb twee jaar geleden dan ook twee Action's leeg gekocht om aan voldoende knijpers te komen :wink:

Hans Vaessen
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: di sep 21, 2010 9:05 pm

Dank voor de tip. Lijkt me inderdaad makkelijker dan die klemmetjes (ofschoon misschien meer windbestendig..). Zal komende winter alvast bij de action gaan buurten).

De 'jongens' waren overigens erg groot, eigenlijk geen wespen maar 'horenaars'. Des to hongeriger, maar echte wespen waren er weinig. De horenaars zijn tweemaal groter, is ook wel te zien aan de foto. Voordeel: ze zijn minder agressief; nadeel: ALS ze steken.....

peter
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: di sep 21, 2010 10:25 pm

Bij mij waren de horenaars ook flink bezig, ik heb op een gegeven moment gezien dat een horenaar een gewone wesp aanviel en ...
Tijdens pluk van phoenix geen last gehad van wespen, ze vielen me niet aan, waarschijnlijk omdat de minder goede bessen inmiddels op de grond lagen.
Gr. Peter.

Afdrukweergave