Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu zo mei 27, 2018 12:41 am

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
phili
Bericht  Berichttitel: eerste jaar merlotplanten  |  Geplaatst: ma aug 15, 2011 10:14 pm

ik had vijf merlotplanten geplant, intussen zijn er uit iedere entknobbel twee takken gegroeid die nu zo'n twee meter hoog zijn.
Ik heb er wel de dieven uitgebroken maar moet ik nu in het najaar de takken terug snoeien tot zo'n twintig cm. en moet ik ze er alle twee per plant aanlaten of alleen de dikste?
phili

Uden
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: di aug 16, 2011 9:31 am

Hallo Phili,

mijn advies is om maar 1 scheut te behouden (de dikste) en de ander weg te nemen. De scheut die je behoud moet je nu inkorten tot pm 1 meter 50cm.
Hierdoor groeit deze scheut in de dikte en kan deze beter verhouten.

Komende winter (op een dag zonder vorst) snoei je deze scheut dan terug tot zo'n 10 cm onder de onderste draad van je geleiding.
Volgend jaar kun je dan zo'n 3 nieuwe scheuten aanhouden.

Op de site van de Brabantse Wijnbouwers kun je dit alles in meer detail lezen onder het onderwerp \"Wintersoei\".

phili
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: di aug 16, 2011 8:12 pm

hoi,
net de site gelezen en het is me nog niet duidelijk, er staat dat in het derde jaar de scheut die groeit uit de stam plat op de draad gelegd wordt en je nog twee nieuwe scheuten laat groeien.
van de platgebonden scheut laat je vruchthout groeien en die scheuten bind je verticaal omhoog aan de dwarsdraden, daar groeien de druiven aan.
na de pluk moet je die scheut wegsnoeien en vervangen door een van die nieuwe scheuten en weer opnieuw beginnen.
Nou ik heb altijd gedacht dat je hebt drie horizontale draden met tussen ruimte van 50 cm je laat een stam groeien en daaruit leg je ieder jaar twee scheuten horizontaal op de draad, dus na drie jaar heb je links drie takken en rechts drie takken en daaraan groeien je trossen, snap je?
Heb ik het nou zo verkeerd?

Uden
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: di aug 16, 2011 8:52 pm

hoi phili,

de snoeiwijze die ik beschreef heet Guyot-snoei. Dit is een vervangingssnoei waarbij de druiven steeds groeien aan de nieuwe scheuten die in dat jaar zijn ontstaan uit een scheut uit het voorgaande jaar.
Deze snoeivorm vind je meestal in de wijngaard.

Typische afstanden van de horizontale draden zijn;
- bodem tot onderste draad: 60 a 70 cm
- 2e draad: +30cm
- 3e draad: +30cm
- 4e draad: +60cm

Bij normale groei heb je aan het einde van het groei-jaar (\"september\"):
- 1e jaar: 1 verticale scheut (pm 150cm lang),
- 2e jaar: 3 verticale scheuten in waaier-vorm (pm 120cm lang vanaf de onderste draad),
- 3e jaar: 1 horizontale scheut (pm 120cm lang) aangebonden aan de onderste draad, 8 a 10 verticale scheuten (pm 120cm lang tot aan de top draad), 1 a 2 verticale vervangingsscheuten (pm 120cm lang),
- 4e jaar: zie 3e jaar.

Op mijn beurt begrijp ik niet helemaal hoe jij de druif wilt snoeien. Wat jij beschrijft klinkt meer als cordon-snoei.
Deze snoeivorm vind je meestal tegen huizen, maar soms ook in de wijngaard.

Hierbij behoud je de horizontaal uitgebogen scheuten/takken/leggers en laat hieruit vertikale scheuten groeien. Deze verticale scheuten dragen op hun beurt de druiven.

Bij normale groei heb je aan het einde van het groei-jaar (\"september\"):
- 1e jaar: 1 verticale scheut (pm 150cm lang),
- 2e jaar: 3 verticale scheuten in waaier-vorm,
- 3e jaar: 2 horizontale scheuten (links en rechts) aangebonden aan de onderste draad, 1 verticale scheut (deze groeit door vanuit de vorige positie) waaraan je opnieuw 3 verticale scheuten in waaier-vorm laat groeien,
- 4e jaar: 4 horizontale scheuten (links en rechts) aangebonden aan de onderste draad en de 2e draad, 1 verticale scheut (deze groeit door vanuit de vorige positie) waaraan je opnieuw 3 verticale scheuten in waaier-vorm laat groeien,.
- etc. Meestal wordt gestopt met het opkweken van horizontale leggers als 2 of 3 lagen zijn verkregen (dus wat jij beschrijft).

Maar de onderlinge afstand van de horizontale draden moet groter zijn dan 50cm als je rijpe druiven wilt krijgen. Elke tros heeft minstens 7 bladeren nodig om te rijpen. De 1e tros ontstaat meestal tussen het 2e 2n 3e blad. Deze verwijder je om de tros te laten harden en zon toe te laten tot de tros. De afstand tussen bladeren is meestal zo'n 10 a 15 cm. Hiermee kom je op een minimale afstand van 70 a 105 cm tussen de horizontale draden.

:) het is een heel verhaal geworden, maar hopelijk is het nu iets duidelijker.

Uden
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: di aug 16, 2011 9:02 pm

ik heb geen echt mooi voorbeeld kunnen vinden van cordon-snoei, maar ze moeten er zeker zijn.

Hier is er eentje: http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... AKUm9V7KiN

phili
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: wo aug 17, 2011 8:45 pm

hoi uden,
nu is het me helemaal duidelijk, de cordon snoei is dus niet practisch voor drie liggers zit ik dan al op bijna drie meter hoogte met die tussen afstanden.
Bij de guyot snoeiheb je uiteindelijk meer opbrengst en ieder jaar een nieuwe drager dus ook betere kwaliteit.
Waarom maak je maar een ligger naar een kant en geen twee een liks en een rechts, of vergt dat te veel van de plant?
In ieder geval bedankt voor je enorm verhaal, ik heb het opgeslagen, hoe vaak en wat voor mest geef jij de druiven?
groetjes phili

Uden
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: wo aug 17, 2011 9:09 pm

Hoi phili,

Dubbele liggers, links en rechts, kan ook. Deze hebben dan meestal de helft van de lengte van een enkele ligger zodat het voor de plant niet uitmaakt. Probeer uit te komen op zo'n 10 a 11 vertikale scheuten en max. 20 a 22 trossen per stok.
Bij dubbele liggers kun je ook beter 3 vervangingsscheuten laten groeien; op die manier houd je er 1 reserve voor het geval dat er een afbreekt bij het uitbuigen.

Enkele liggers is dus vooral iets eenvoudiger; 1 vervangingsscheut minder, dus een opener loofwand en minder werk bij het uitbuigen en aanbinden. De opbrengst verschilt niet, al geloven (nog geen wetenschappelijk bewijs) sommigen dat bij dubbel Guyot de voedingsstoffen beter worden verdeeld over de trossen omdat ze dichter bij de stam hangen.

phili
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: do aug 18, 2011 8:16 pm

Hoi uden, alles helemaal helder nu, bedankt voor al je advies.
groetjes phili

phili
Bericht  Berichttitel: Re: eerste jaar merlotplanten  |  Geplaatst: za jun 02, 2012 7:50 pm

hoi,
ik heb nu de stokken voor het tweede jaar staan en laat nu drie scheuten groeien tot 1.20 vanaf de onderste draad nu is mijn vraag wat doe ik met de scheuten die daaraan groeien?
Moet ik die inkorten of eraf snoeien en de trossen die eraan groeien moet ik die eraf halen nu?

monique
Bericht  Berichttitel: Re: eerste jaar merlotplanten  |  Geplaatst: wo jan 16, 2013 9:15 pm

Beste Phili.
ik was net op het forum aan het snuffelen en las hier dat je een paar jaar terug Merlotdruiven had aan geschaft, nu is mijn vraag waar heb je die gekocht want ben zelf al een paar jaar naarstig op zoek naar een mooie rode druif. groet Monique. :D

phili
Bericht  Berichttitel: Re: eerste jaar merlotplanten  |  Geplaatst: wo jan 16, 2013 9:37 pm

Hoi monique
een kennis had die voor mij meegebracht uit Bulgarije toen hij daar op vakantie was, hij heeft ze daar bij iemand gekocht die deze druif kweekte voor, zijn wijngaard, dus ik kan je daar verder niet aan helpen.
Ik moet wel zeggen dat de merlot best wel gevoelig is voor meeldauw, moet al vroeg beginnen met bespuiten, dus eigenlijk zou ik ze je niet aanraden, maarja bij mij staan ze nu eenmaal en dit jaar mogen er voor het eerst druiven aan komen dus ik ben super benieuwd wat het gat worden.
groetjes phili

rondo
Bericht  Berichttitel: wintersnoei  |  Geplaatst: vr feb 01, 2013 8:54 pm

hallo forum vrienden,
er is momenteel weinig beweging op de forum site
gisteren begonnen met de wintersnoei was mooi weer hier bij ons
en kon me niet meer houden , heb de snoeischaar genomen en
van mijn hart ne steen gemaakt en veel minder ranken laten staan,
heb voor de eerste maal gyot snoei toegepast. Vroeger zes ranken nu
nog eentje.Zullen eens zien of het de wijn volgende oogst beter is.
groetjes allemaal, ontwaak uit jullie winterslaap

Ber
Bericht  Berichttitel: Re: eerste jaar merlotplanten  |  Geplaatst: za feb 02, 2013 1:07 pm

Beste wijnvriend ik lees hier dat u een uitlopende rank hebt
laten staan is dit niet te wijnig voor de geyot snoei
normaal als men de dubbele geyot toepast laat men er drie staan.
Bij de enkele normaal twee men moet ook rekening houden er kan
wel ook eens afbreken en waar staat ge dan met uw aflegger
Nu 6 ranken is ook wel overbodig .
groetjes ber

phili
Bericht  Berichttitel: Re: eerste jaar merlotplanten  |  Geplaatst: zo feb 03, 2013 3:09 pm

hallo,
ook ik ben al bezig geweest met snoeien, ik heb gekozen voor een dubbele geyot maar ik heb de ranken al horizontaal gelegd of had ik daar nog mee moeten wachten?

Ber
Bericht  Berichttitel: Re: eerste jaar merlotplanten  |  Geplaatst: ma feb 04, 2013 10:12 am

Het is niet te vroeg om uw planten te snoeien
men kan in de buiten na lichtmis dit wil zeggen vanaf 2 februari
snoeien, maar men moet wel rekening houden dat nog kan vriezen.
als men dan nog de ranken gesnoeit heeft kort op de knop kan deze laatste bevriezen
wat in de toekomst minder produktie met zich meebrengt
Altijd een beetje geduld hebben, men kan nog altijd tot einde maart begin april snoeien.
groetjes ber

Afdrukweergave