Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu vr dec 15, 2017 2:58 pm

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
Uden
Bericht  Berichttitel: Bemesting druivenplanten  |  Geplaatst: wo aug 17, 2011 9:38 pm

phili vroeg in een ander draadje naar de bemesting van druivenplanten. En aangezien ik er ook wel nieuwsgierig naar ben hoe jullie dat doen, ben ik hier een nieuw topic begonnen.

Hoe bemesten Jullie?

Ik zit zelf op zandgronden met een dunne toplaag van bruine aarde. Niet echt vruchtbaar, maar mijn stokken groeien goed.
De jonge stokken hebben soms alleen last van magnesium tekort. Om dat op te vangen spuit ik af en toe met bitterzout op de loofwand.
Verder heb ik twee jaar geleden in mijn hele wijngaard een laag met grove compost aangebracht. Deze grove compost bestaat uit houtsnippers van zo'n 2 tot 7 cm. Dit vergaat langzaam en brengt zo voedingsstoffen in de bodem.

phili
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: do aug 18, 2011 8:24 pm

hoi,
ik ben dus ook benieuwd, ik zit hier op zeeuwse kleigrond wel vruchtbaar dus maar slechte afwatering, heb dus bij het planten in een cirkel van 50cm uitgegraven en lichtere grond aangebracht.
Ik heb tijdens de groei twee keer bemest met biologische druiven korrelmest en wat kalkkorrels.
groetjes phili

nayy
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: di aug 30, 2011 12:21 am

Hallo,

bodem is hier leem-zand.

Ik bemest in het voorjaar met een commerciële druivenmest.

verder breng ik compost aan tussen de planten in de winter.

in de winter breng ik ook kalk aan, en wanneer we mosselen of oesters eten gooi ik de schelpen tussen de druivestokken. Is goedkope trage kalk :-).

Magnesiumgebrek heb ik ook bij jonge planten. Heb magnesiummest gekocht die ik ook in de winter uitgestrooid heb, maar dat maakt niet veel uit. GEwoon wachten tot het wortelgestel groot genoeg is en 't komt vanzelf in orde...

groeten,

Nayy

phili
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: di aug 30, 2011 9:43 pm

Hoi,
hoe herken je magnesium gebrek bij je planten, is de kleur dan lichter of gelig ?
Dat van die mosselschelpen is een goede tip?
groetjes phili

hneel
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: vr sep 09, 2011 8:42 pm

Totnutoe heb ik alleen een kant-en-klaar pak 'druivengroeipakket' uit de winkel gekocht. Daar zitten 2 zakjes in: een met mest en een met een soort kalk-korrels.
Hier in de tuin is het ook bijzonder taaie zeeklei.
Wat denken jullie trouwens van compost? Zou dat overigens de smaak van de druiven en de wijn kunnen beinvloeden?

hneel
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: vr sep 09, 2011 8:43 pm

Totnutoe heb ik alleen een kant-en-klaar pak 'druivengroeipakket' uit de winkel gekocht. Daar zitten 2 zakjes in: een met mest en een met een soort kalk-korrels.
Hier in de tuin is het ook bijzonder taaie zeeklei.
Wat denken jullie trouwens van compost? Zou dat overigens de smaak van de druiven en de wijn kunnen beinvloeden?

phili
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: ma sep 12, 2011 8:05 pm

hoi,
bedoel je tegen de winter compost op de grond rond de plant leggen?
Bij mijn andere fruitbomen leg ik altijd een laag stalmest tegen de winter en werk dat in het voorjaar in de grond maar durf dit niet bij de druiven weet niet of dat mag, wie wel?

Afdrukweergave