Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu vr dec 15, 2017 3:05 pm

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
Uden
Bericht  Berichttitel: Druivenoogst 2011  |  Geplaatst: wo sep 14, 2011 8:36 pm

is/wordt er al geoogst of laten jullie de druiven nog even hangen?

Ik heb mijn Solaris twee weken geleden geoogst. Vroeg, maar door de voege start van het groeiseizoen duidelijk rijper dan vorig jaar. De alcoholische vergisting is nu afgerond. De komende maanden wil ik een rijping \"sur lie\" toepassen.
Heeft iemand hier ervaring mee?

De Rondo, Golubok en Marechal Foch staan er nog redelijk goed bij. Het blad begint al wel wat herfstkleuren te tonen, maar de trossen zijn nog gezond. Ook al rijper dan vorig jaar, maar het blijft achter bij 2009 en 2008. Ik verwacht deze eind volgende week te kunnen oogsten.

De zuren van alle soorten zijn duidelijk lager dan in voorgaande jaren, de pH hoger. Iets om rekening mee te houden bij de bescherming van de most.

Uden
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: za sep 17, 2011 7:24 pm

In het volgende artikel worden wat meetwaarden van de zuurgraad en pH genoemd: Oogst2011: Zuurgraad kritisch!.

Deze meetwaarden komen van de wijngaard De Steenen Beer.

nayy
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: ma sep 19, 2011 9:50 pm

Uden,

Ik heb reeds 'sur lie' toegepast. Na de alcoholische gisting overgeheveld, en erna de gist laten bezinken. Deze gewoon in de bodem van de DJ laten zitten en wachten, meer is er niet aan.

Normaal moet je de gist regelmatig oproeren (batonner of ziets in het frans), maar dat heb ik niet gedaan...

Ik kan niet echt vergelijken of er veel invloed was... maar de wijn was ok.

groeten,

Nayy

Uden
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: di sep 20, 2011 9:22 am

Bedankt voor je reactie. Ik heb dit jaar bij de 1e heveling na de alcoholische gisting het gistbezinksel mee overgeheveld. Om een groter deel van de wijn met dit bezinksel in aanraking te laten komen roer ik het één keer per week op. Ik wil dit volhouden tot de volgende heveling ergens in januari. Benieuwd naar het resultaat. Ik had jammer genoeg niet voldoende most voor een referentie batch om mee te vergelijken.

Hans Vaessen
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: vr sep 23, 2011 8:16 pm

Ik heb de solaris op 5 september geoogst. Hij zat op 90 Oe en eigenlijk wilde ik nog even wachten (om te zien of ik de 105 van 2009 zou halen). Maar die jongens waren zo rijp dat ze er bijna afvielen (en voor de dagen erna werd behoorlijk wind en regen voorspeld) dus de knoop maar doorgehakt.

Gisting verliep voorspoedig en is nu zo'n beetje voorbij (op ca 14 graden); ga vermoedelijk komend weekend overhevelen. Net even de tussenstand geproefd en dat is veelbelovend.

Sur lie... Ja, is interessant. Maar wil ik bij de solaris vooralsnog niet doen. want zowel in 2009 als vorig jaar hebben we van de solaris zo'n héérlijke wijn gemaakt... Helaas echter slechts heel weinig. En ook dit jaar staat er, met dank aan de nachtvorst, slechts 10 liter..

De johannitter was vorig jaar wel 60 liter. Geweldig! Maar slechts 40 Oe en, ofschoon van alles geprobeerd: daar was niets van te maken. Stellig had zelfs sur lie niet geholpen. We gaan die meuk nu maar destilleren. ;)

En ook dit jaar lijkt de johan minimaal 100 kg op te gaan brengen... Hopen dat het blad (helass toch weer valse meeldauw) het nog even volhoudt. Afgelopen weekend 66 Oe, week ervoor 55. Weersvoorspellingen erg goed maar afwachten wat het blad doet... (mòcht op een gegeven moment het blad helemaal weg zijn; heeft laten hangen dan uberhaupt nog effect op suiker/zuur/fenolisch?? ik vermoed ietwat op zuur maar neig ernaar dan toch meteen te plukken....)

Maar.. terug naar sur lie: lijkt me een interessant experiment bij de solaris. Maar ben zelf zó tevreden over het 'standaard' resultaat met de solaris dat ik er, bij de geringe hoeveelheid die we hebben niet aan moet dènken! Ben wel héél erg benieuwd naar jouw resultaten ermee en nodig je op voorhand uit komend voorjaar een bezoek aan Twente te brengen ter vergelijking!

Uden
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: wo sep 28, 2011 11:47 am

Ook mijn 'standaard' Solaris van 2010 was mooi. Vooral wat de aroma's betreft. Maar ik miste een beetje het mondgevoel dat ik wel in Duitse wijnen vind. Vandaar dit experiment.

En het lijkt mij leuk om eens naar Twente te komen om jouw wijnen te komen proeven. Misschien dat ik ook een jonge Johanniter kan meenemen van mijn eerste oogst...

FaustoCopy
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: wo sep 28, 2011 3:41 pm

Ik heb Frankenthaler geoogst op 25 september. Naar wat ik hier lees is dat vrij laat ... Het sap haalde een SG van 1070.

Uden
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: do sep 29, 2011 9:41 pm

@FaustoCopy Volgens mij is een sg van 1070 voor een Frankenthaler geoogst op 25 sept. helemaal niet verkeerd!
Ik heb er een in een koude kas staan en die zit nu ongeveer op hetzelfde suiker (al maak ik er verder geen wijn van en is deze bedoeld als tafeldruif).

Het verschil is dat de Frankenthaler in Nederland toch vooral een kasdruif is, terwijl de andere hier genoemde druiven 'buiten' druiven zijn die speciaal zijn gekweekt om in de koelere klimaat zones toch goed af te rijpen.

Vandaar dat die ook eerder rijp zijn.

nayy
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: di okt 18, 2011 9:30 am

Hallo,

Ik heb zondag 16/10 geoogst.
Door verbouwingswerkzaamheden is alles maximaal uitgesteld geweest... net op tijd vandaag heel slecht weer...

ik heb een tiental soorten druiven, maar meng altijd alles.

oogst 2011, ongeveer 35 liter sap. ZG: 5.5, densiteit 1083... In volume een veel kleinere opbrengst dan vorig jaar, maar Phoenix heeft weer niks gegeven en bianca had dit jaar last van misbloei. (alleen piepkleine druifjes die gevoelig waren voor rot)

minder zuur dan in 2010, maar meer suiker.
zuur en suiker gehaltes vergelijkbaar met 2009...

groeten,

Nayy

Afdrukweergave