Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu vr dec 15, 2017 3:07 pm

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
nayy
Bericht  Berichttitel: phoenix slaat weer tegen  |  Geplaatst: ma sep 19, 2011 9:54 pm

Hallo,

heeft iemand anders nog ervaring met de soort Phoenix ?

Een schitterende druif met een heel fijne muskaatsmaak, maar de pel is heel zacht...

Vorg jaar was ik 90% kwijt van mijn oogst. Vooral te wijten ad wespen. Dit jaar ben ik zeker 40% kwijt. 't is triestig om zien... en dit jaar waren er bijna geen wespen hier.

Insecten zijn zo door de pel heen, en de druiven gaan dan schimmelen met alle gevolgen van dien...

Ik wou in mijn tuin een paar rijtjes van deze soort aanplanten, maar zal ervan afzien denk ik... te delicaat.

groeten,

Nayy

Uden
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: di sep 20, 2011 9:13 am

hi Nayy,

je zou eens kunnen informeren bij peter, ook actief op dit forum. Hij houdt ook een blog bij over zijn \"Wijngaard de Vijfhoek\". Zijn laatste bijdrage gaat o.a. over zijn Phoenix.

Nb. we hebben een paar maanden terug wijn van de Phoenix geproefd, gemaakt door Lu van Eyndhoven, en deze werd als beste beoordeeld van de ingebrachte witte wijnen! Daaruit bleek dat met Phoenix een hele mooie wijn is te maken!

peter
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: di sep 20, 2011 8:00 pm

Hoi, Nayy

Ik heb inmiddels phoenix geoogst, ongeveer 55% overgehouden de rest rot.
Alle bessen zitten momenteel in de vriezer, dus totaal suikergehalte en zuur nog niet bekend.
Deze soort zal waarschijnlijk elk jaar voor problemen zorgen, misschien 1 keer op de 10 jaar een gunstig jaar.

Groeten Peter.

nayy
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: di sep 20, 2011 8:07 pm

Hallo,

dank voor de reacties.
Dit bevestigt mijn vermoeden... superlekker maar veel te delicate druif.

Ik zal een paar planten houden als eetdruif. De planten langs het huis vallen nog goed mee, maar de planten in mijn wijngaardje dat is maar triestig...

Bij mij zijn ze echt zoet, heel lekkere en fijne muskaatsmaak. En bijna geen pel. (wat ze waarschijnlijk zo vatbaar maakt voor schimmel)

'k zal het voor mijn nieuwe wijngaard bij Bianca houden.

groeten,

Nayy

nayy
Bericht  Berichttitel: Re: phoenix slaat weer tegen  |  Geplaatst: do sep 27, 2012 10:21 pm

Rare soort die Phoenix:
Dit jaar (2012) is het 1 van mijn beste druiven... en ook dit jaar geen last (bijna) geen last gehad van wespen...
Ik vraag me af of het toch die wespen niet zijn die verantwoordelijk zijn voor het tegenvallen van Phoenix...

groeten,

Nayy

peter
Bericht  Berichttitel: Re: phoenix slaat weer tegen  |  Geplaatst: za okt 06, 2012 7:45 pm

Je hebt gelijk nayy, in de wijngaard heb ik ze gerooid, maar in de tuin heb ik een proef rijtje met nog 2 planten. Ook bij mij perfect, dit weekend geoogst, teveel regen opkomst en de wespen hadden ze toch weer gevonden. Een suikerwaarde van 70 oe.
Gr. Peter.

Hans Vaessen
Bericht  Berichttitel: Re: phoenix slaat weer tegen  |  Geplaatst: vr okt 19, 2012 10:12 am

Ik heb zelf geen Phoenix staan, wel een hondertal solaris-druiven. Misschien heb je wat aan mijn ervaring:

- over de druif op zich ben ik heel enthousiast: levert een heel typische smaak en een erg fruitige en karaktervolle wijn; die zich ook goed laat blenden met Johanniter
- de plant is een drama. Mogelijk dat ik eigenlijk toch de verkeerde onderstam heb - maar hij groeit als een dolle en vraagt veel snoeiwerk
- daar staat tegenover dat hij wel heel sterk is: in tegenstelling tot m'n andere druiven totaal geen last van (valse)meeldauw of magnesiumgebrek
- wel lijkt het erop dat de plant een tik heeft gehad van de enorme winterkou: dit jaar erg weinig trossen.

De overeenkomst met de Phoenix:
Ook de Solaris is vroegrijpend. Met half augustus als een Oe van 80.

Twee jaar terug enige last gehad van wespen - met stevige botrytis tot gevolg. Vorig jaar preventief met teldor gespoten. Of dat echt geholpen heeft weet ik niet; ik had weliswaar geen schimmel, maar ook geen wespen.

Dit jaar hebben we op 15 augustus nog onkruid lopen trekken en hebben geen enkele wesp gezien. Twee dagen later was er ineens een invasie van honderden, zoniet duizenden wespen. Totaal geen last gehad van Botrytis: de wespen waren kennelijk zodanig hongerig dat ze werkelijk elke druif compleet leeggezogen hebben.

In de tussentijd wel twee nesten gevonden en vernietigd. Maar kennelijk waren er nog meer... Zag ze ook wel vliegen, maar ondermeer naar een houtsingel met meterhoge brandnetels (en het ruimen (maar vooral zoeken) van zo'n best is al geen pretje; laat staan als je 'm moet zoeken tussen de brandnetels)

Al met al daarom dus ook hier ernstige twijfels over zo'n vroegrijpe, zoete, druif. Want tjongejonge; het is toch droef om al je inspanningen telkens zo de mist in zien te gaan.

Volgend jaar ga ik alles op alles zetten om de solaris gezond te kunnen oogsten. En dat betekent:
- in april/mei de hele gaard volzetten met wespenvallen; in de hoop de koninginnen te vangen en zo het aantal nesten te verkleinen.
- voor trossluiting spuiten met teldor om kans op botrytis te verkleinen
- begin augustus ophangen fijnmazige netten om de wespen tenminste te vertragen
- vanaf medio augustus dagelijks 'patrouilleren' op wespen en de nog aanwezige nesten zo vroeg mogelijk zien te vernietigen. In principe met gif, maar desnoods door innundatie of nucleaire maatregelen ;)

Ik zou me kunnen voorstellen dat deze set van 'maatregelen' ook voor de Phoenix oplossing kàn bieden.

Terzijde: je kunt ook gewoon 'mazzel' hebben: er zijn ook jaren dat er gewoon amper geen wesp te zien is.

Afdrukweergave