Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu vr dec 15, 2017 3:06 pm

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
nayy
Bericht  Berichttitel: laat dit jaar ...  |  Geplaatst: ma mei 07, 2012 9:35 pm

Hallo,

Mijn druiven lopen nog maar amper uit in mijn wijngaardje, ik schat een achterstand van 2-3 weken op vorig jaar...

't is hoogtijd dat dat koude weer gedaan is....

enig idee wat de impact op de kwaliteit is ?

groeten,

Nayy

peter
Bericht  Berichttitel: Re: laat dit jaar ...  |  Geplaatst: do mei 10, 2012 9:38 pm

Hoi, Nayy

Het zal afwachten worden. Maar als je naar vorig jaar kijkt; een geweldig begin en de zomer zelf stelde niet veel voor. Ook hier heeft de nazomer veel goed gemaakt. Ik verwacht wel dat de bloei eerder eind juni zal plaats vinden. Komend weekend nog een grondvorstje, afwachten of hier ook nog meer schade van zal ontstaan.

Mvg Peter
http://www.wijngaarddevijfhoek.blogspot.be

nayy
Bericht  Berichttitel: Re: laat dit jaar ...  |  Geplaatst: do sep 27, 2012 10:24 pm

Hallo,

Bij mij wordt het toch geen super seizoen...
't is pas vanaf Augustus een beetje goed weer geworden en de achterstand van 1 maand komt niet meer goed...

Dit jaar totaal geen last gehad van wespen, maar des te meer van merels. Nog nooit zo'n hardnekkige merels gehad.
Niettegenstaande alles onder netten zit, raken ze er toch onder. Mijn Bianca die al niet goed gebloeid heeft waar er bijna niets aan hing is bijna volledig kaalgevreten door de merels...

2012 zal eerder slecht worden denk ik...

De druiven tegen het huis zal nog meevallen, maar de andere... pfff nog verre van rijp. Hopelijk houdt het goede weer nog even aan...

groeten,

Nayy

Hans Vaessen
Bericht  Berichttitel: Re: laat dit jaar ...  |  Geplaatst: vr okt 19, 2012 9:53 am

Ook wij kijken met gemengde gevoelens naar 2012:

- de solaris had, vermoedelijk door de zeer koude winter, sowieso al weinig druiven. Maar die werden bovendien in de tweede helft van augustus COMPLEET opgegeten door de wespen. De afgelopen twee jaar totaal geen last gehad, daarom ook geen netten opgehangen. Fout fout. Binnen twee dagen gingen we van niets naar honderden, zoniet duizenden, wespen. drama.

- de VB 91-26-5 (cabernet colognes) deed het ook niet best. Twee jaar terug zware valse meeldauw gehad, kennelijk een zodanige tik dat er vorig jaar volstrekt geen druiven aan zaten. Dit jaar heftig herstel: zag er althans aanvankelijk prima uit. Helaas: ondanks de netten gingen de wespen, na de solaris opgegeten te hebben, over naar de VB. Schade weliswaar geen 100%, maar wel groot. Twee weken terug besloten we 'komend weekend' te gaan oogsten... Enkele dagen ervoor trad alsnog heel snel en plots lamsteligheid op, waardoor bij de oogst meer druiven op de grond lagen dan aan de tros. Van 100 stokken uiteindelijk zes (!) kilo geoogst, bovendien van zeer bedenkelijke kwaliteit.

- gelukkig was er ook goed nieuws: de johanitter deed het beter dan ooit tevoren. Ook de johan had voorgaande jaren veel last van valse meeldauw en was al veel te vroeg z'n blad kwijt; dit jaar een wat strakker spruitregime gevolgd en dat heeft geholpen: zelfs op dit moment ziet het blad er nog perfect uit.

Vorige week bleek het suiker op 80 Oe, 9 g/l zuur; goed bruine pitten. Hartstikke rijp dus. Ook de trossen hangen er prima bij, ofschoon hier en daar een beetje botritys.
Toch hebben we de indruk dat de johan vaak te vroeg geoogst wordt dus dit jaar een experimentje:
- we hebben de helft afgelopen weekend geoogst; met 70 kg opbrengst van een kleine 50 stokken. Uitstekend.
- de andere helft hebben we 'gescanned' op aangetaste trossen en verder nog laten hangen, staat gepland om op 3 of 10 november te oogsten.

We zijn erg benieuwd naar het verschil van die 3 a 4 weken... (en of de trossen het gezond volhouden). Wel prettig dat we op dit moment nog een beetje nazomeren!

Als met al lijkt 2012 voor de Johan prima te zijn geweest; voor de VB en Solaris dramatisch...

phili
Bericht  Berichttitel: Re: laat dit jaar ...  |  Geplaatst: vr okt 19, 2012 6:29 pm

hallo Hans,
mag ik vragen waar jullie mee spuiten tegen de valse meeldauw?
groetjes phili

Hans Vaessen
Bericht  Berichttitel: Re: laat dit jaar ...  |  Geplaatst: vr okt 19, 2012 6:55 pm

Dit jaar:

vroeg in het seizoen Kaliumfosfiet; gevolg door koper. Daarnaast zwavel tegen meeldauw en microtop (afgewisseld met een broertje daarvan) vooral als voeding (mn magnesium). Alles met minimale doseringen, maar wel ca eens per twee weken, afhankelijk van het weer.

Die combi lijkt goed gewerkt te hebben; hooguit wat te weinig magnesium bij de VB (met weliswaar later dan eerder jaren, maar uiteindelijk tòch lamsteligheid tot gevolg).

phili
Bericht  Berichttitel: Re: laat dit jaar ...  |  Geplaatst: vr okt 19, 2012 7:58 pm

hoi,
hoe zie je dat er magnesium gebrek is, verkleuren je bladeren dan te vroeg of zoals jij dat noemt lamstelligheid of zoiets?
Ik had vorig jaar ook last van valse meeldauw en ben al in de knop begonnen met zwavel spuiten en daarna om de tien dagen, helaas heb ik een meeldauw gevoelige druivenras n.l. de merlot, zie wel hoe het loopt, mag volgend jaar voor de eerste keer druiven eraan laten komen.

Hans Vaessen
Bericht  Berichttitel: Re: laat dit jaar ...  |  Geplaatst: vr okt 19, 2012 8:46 pm

Magnesiumgebrek herken je makkelijk door de verkleuring tussen de nerven van het blad.

Lamsteligheid zie je pas als het te laat is. Steeltjes van tros en druif worden zwart en druiven vallen er spontaan af. Is lastig, want donker worden van steeltjes is ook onderdeel van rijping.

Afdrukweergave