Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu wo feb 21, 2018 2:17 pm

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
Hans Vaessen
Bericht  Berichttitel: video'tje van onze oogst afgelopen weekend  |  Geplaatst: wo okt 17, 2012 4:10 pm

Voor wie het leuk vindt: onderstaand een link naar een video'tje dat ik maakte van onze johanniter oogst van afgelopen weekend.

http://youtu.be/SLZ58-sex2w

phili
Bericht  Berichttitel: Re: video'tje van onze oogst afgelopen weekend  |  Geplaatst: do okt 18, 2012 8:21 pm

hoi,
leuk, net je video bekeken, echt leuk om te zien is dit puur hobby of voor de verkoop, wat mij opviel is dat jullie na het plukken de druiven gingen persen en misschien niet in beeld geweest maar moet je die druiven dan niet eerst wassen, ik heb ooit druiven van iemand gekregen en je wilt niet weten hoeveel spinnetjes er tussen de druiven zaten.
groetjes phili

Hans Vaessen
Bericht  Berichttitel: Re: video'tje van onze oogst afgelopen weekend  |  Geplaatst: do okt 18, 2012 9:20 pm

Dank voor je compliment!

En nee: het is puur hobby, niet voor de verkoop.

Qua wassen: nee.. liever niet. Inderdaad loopt er af en toe wat gespuis door. Vooral lieveheersbeestjes en oorwurmen. Dit jaar overigens amper. Dat halen we er dan wel met de hand uit. En de rest is gewoon 'terroir'. ;)

Sterker: als je gaat wassen worden de druiven nat en zul je dus letterlijk water bij de wijn doen.

Vorig jaar bij de oogst hadden we veel dauw op de druiven en ook dat is best een hoop water. Toen eerst maar even met een stevige bladblazer langs de rijen: het water spoot er af!

Qua beestjes is het het belangrijkst na kneuzen de fruitvliegjes weg te houden. Ik drink regelmatig een glas wijn buiten en slechts één zo'n vliegje in je glas proef je meteen.

phili
Bericht  Berichttitel: Re: video'tje van onze oogst afgelopen weekend  |  Geplaatst: vr okt 19, 2012 6:25 pm

Ha ha oke gewoon terroir, maar weer wat bij geleerd dus, ook goed gekeken naar jullie planten en dat maakte voor mij veel duidelijk.
Ik weet nu hoe ik mijn druifjes op moet binden, moest wel lachen, gewoon hobby zo'n berg planten en ik vond mijn 5 planten al een heel bezit, prachtig.
groetjes phili, en dat het maar een mooie wijn mag worden.

Hans Vaessen
Bericht  Berichttitel: Re: video'tje van onze oogst afgelopen weekend  |  Geplaatst: vr okt 19, 2012 6:45 pm

Tsja... het is qua hobby misschien wat ruik bemeten inderdaad. We hebben nu totaal 400 stokken staan, waarvan 100 dit jaar geplant. Theoretisch zouden we nu 300 tot 400 kg per jaar moeten kunnen oogsten; in de praktijk is het daar in de verste verte nog niet van gekomen. Maar wie weet: stokken schijnen pas na hun 7e of 8e jaar een beetje volwassen te worden; die van ons zijn nog aan het puberen.

Neem ook van me aan: 5 stokken is deels ook lastiger: hoe kleiner je volume; hoe lastiger doseren. En hoe groter effect van 'van buitenkomend onheil' tijdens de vinificatie. Grotere volumes maken de vinificatie makkelijker.

Vermoedelijk gaan we komend jaar één van de rassen rooien. De VB 91-26-5. Mocht iemand nog belangstelling hebben mag je ze gratis komen uitgraven. Kleine 100 stuks totaal...

En daarvoor in de plaats komt dan waarschijnlijk de cabertin en de cabernet cortis; waarvan we bij de professionele wijngaard De Slingehorst in Groenlo geweldig goede resultaten geproefd hebben.

Maar tsja... wèl weer drie jaar geduld voor er druiven aan komen....

Afdrukweergave