Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu vr dec 15, 2017 3:00 pm

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
Brenda
Bericht  Berichttitel: advies over druiven  |  Geplaatst: ma okt 22, 2012 5:33 pm

Hoi allemaal,

Ik ben van plan om bij mij in de tuin (zuid/oosten)een pergola te bouwen. Op deze pergola, welke waarschijnlijk vrij fors wordt zou ik graag 2 verschillende druiven laten groeien. Voorkeur gaat uit naar een blauwe en een witte.

Nu heb ik het e.e.a. gelezen m.b.t. druiven en weet dat de boskoop geen druif is om wijn van te maken en dat er verschillende heel kwetsbare druiven zijn (phoenix e.d.). Ik ben op zoek naar een aantal namen van druiven, zowel wit als blauw, welke "makkelijk" zijn. Daarmee bedoel ik, niet snel vatbaar voor ziekten en bij voorkeur wat later rijpend ivm wespen.

Zoals ik ik al zei de druiven gaan over een pergola groeien en niet in de traditionele manier, ik begrijp dat ik hierdoor minder opbrengst zal krijgen.

Hans Vaessen
Bericht  Berichttitel: Re: advies over druiven  |  Geplaatst: ma nov 19, 2012 3:07 pm

Ik ken niet alle rassen allicht, maar kan wel enkele suggesties (en afraders) doen:

Voor wit zou je bijvoorbeeld kunnen kijken naar de Johanniter of Sauvignier Gris. Beiden vrij laat rijpend en behoorlijk resistent. De Johan is een riesling-achtige, de Sauvignier (ook wel souvignier geschreven) meer pinot-gris achtig.

Qua blauwe druif zijn er in Nederland goede ervaringen met ondermeer de Rondo en Regent. Wij zelf gaan komend jaar eens proberen met Cabertin en Cabernet Cortis (maar nog geen ervaring daarmee).

In ieder geval NIEt aan te raden, op basis van onze ervaring:
- de solaris - an sich prachtige druif, snelgroeiend, heel sterk en mooie wijn van te maken. Alleen: hoog in de suiker tijdens wespentijd - daar ga je bij je terras spijt van krijgen. Dit jaar hebben de wespen al onze solaris opgegeten...
- de VB 91-26-5 - cabernet-colognes. Pokke-druif: ondermeer veel last van lamsteligheid. Kan allicht ook wel bodemafhankelijk zijn. Mocht je 'm tòch willen hebben: je mag hier in Twente gratis 96 stokken uit komen graven!! ;)

oldenhof
Bericht  Berichttitel: Re: advies over druiven  |  Geplaatst: wo dec 26, 2012 11:30 am

Voor een (Blauwe) Pergola druivenplant zijn Triomphe d'Alsace of de daar aan verwante Leon Millot of Marechal Foch aanraders. Deze rassen zijn geschikt voor gordijnsnoei, (vergelijkbaar met de snoeiwijze bij Pergola's). De planten zijn resistent aan vorst en ook aan de schimmelziekten. Je maakt er heerlijke wijn van, maar de druiven zijn ook heerlijk om van te snoepen. Met een beetje geluk kan je er 2 maal van oogsten.
De wijn heeft wel een cassis-smaak. Daar moet je wel van houden.
Groeten
Peter

Afdrukweergave