Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu zo mei 27, 2018 12:42 am

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
patrick75
Bericht  Berichttitel: FORUM WIJN? is er nog voldoende leven op dit forum?  |  Geplaatst: ma aug 12, 2013 5:30 pm

Hallo allemaal,

Ben nog niet lang actief op dit forum of in de wijnmakerij.
Maar het loopt hier niet over van de activiteit moet ik zeggen....

Het zou leuk zijn als iedereen die dit leest in ieder geval even reageert op dit bericht, om een beeld te krijgen wie er nog regelmatig online is.

Is het leuk om een gezamenlijke wijn te maken, zoals vroeger blijkbaar het geval was....??

Ik ben zelf van plan om medio oktober wat MEIDOORNS kaal te plukken, en met de vruchten een wijn proberen te maken.
Ik denk dat deze vrucht voor velen onbekend is, qua wijnmaak ervaringen EN in menig polder te plukken vermoed ik...

Andere suggesties mbt de evt. forumwijn kunnen uiteraard ook voorgesteld worden hier.

phili
Bericht  Berichttitel: Re: FORUM WIJN? is er nog voldoende leven op dit forum?  |  Geplaatst: do aug 15, 2013 9:03 pm

hoi,
rond deze tijd is het altijd rustig op dit forum hoor, wacht maar af tot iedereen gaat oogsten en wijn maken dan komen er allerlij problemen aan bod dus veel meer atieviteit hier, zelf kom ik hier wel elke dag om te kijken of er iets nieuws is te lezen, leuk idee een nieuwe foromwijn, wie weet.
ik heb op dit moment nu vlierbloesenwijn, aalbessen wijn onderslot staan, pas de vlierbessenwijn en de appelwijn gebotteld en ze zijn lekker.

mheilijgers
Bericht  Berichttitel: Re: FORUM WIJN? is er nog voldoende leven op dit forum?  |  Geplaatst: di aug 20, 2013 3:17 pm

Hey patrick,
Het gaat elk jaar zo,
Vanaf het najaar tot en met het voorjaar is het druk.
In de zomer worden er gewoon niet zoveel wijnen gemaakt denk ik.
Ik heb net een mandarijnen wijn van luc gemaakt (alleen met sinaasappelen) en hij is verrukkelijk.
Misschien is het een idee dit najaar als de mandarijnen weer in overvloed zijn een mandarijnenwijn als gezamelijke wijn te maken ;) het is maar een idee.
Mvg,
Maurice

patrick75
Bericht  Berichttitel: Re: FORUM WIJN? is er nog voldoende leven op dit forum?  |  Geplaatst: di aug 20, 2013 6:43 pm

Ja, ben benieuwd naar de winter activteit hier.... reuze interessant om te lezen allemaal!
Ik wacht wel af wat de voorkeur heeft, qua forumwijn

phili
Bericht  Berichttitel: Re: FORUM WIJN? is er nog voldoende leven op dit forum?  |  Geplaatst: do aug 22, 2013 7:53 pm

heeft er iemand ervaring met kweeperenwijn, heb zo'n boom staan en wil het eigenlijk gaan proberen dit jaar

mheilijgers
Bericht  Berichttitel: Re: FORUM WIJN? is er nog voldoende leven op dit forum?  |  Geplaatst: ma aug 26, 2013 11:31 pm

Hey Phili,
Totaal geen ervaring mee en btw. Ik kan er niet aan komen hierbin de buurt.
Ik heb wel begrepen dat je er een lekere desertwijn van kan maken...
Als je peren over hebt mag je ze best opsturen hoor ;)
Maurice

phili
Bericht  Berichttitel: Re: FORUM WIJN? is er nog voldoende leven op dit forum?  |  Geplaatst: di aug 27, 2013 7:46 pm

ha ha, ja dat zal een kostbaar grapje worden, nogal wat gewicht he, maar heb je al eens een briefje in een supermarkt opgehangen of via plaatselijk krantje, je zal er misschien nog van staan te kijken hoeveel mensen zo;n boom hebben.

mheilijgers
Bericht  Berichttitel: Re: FORUM WIJN? is er nog voldoende leven op dit forum?  |  Geplaatst: wo aug 28, 2013 11:22 pm

Hey phili,
Ik woon in een heel klein dorpje en moet een half uur fietsen om naar een "grote" supermarkt te gaan.
Ik ken bijna iedereen die hier woont en ik ken verder niemand met zo'n boom... Ik heb wel 4 kg bramen ingevroren liggen maar er zijn gewoon geen gistingsvaten vrij nu :(
Mvg, maurice

phili
Bericht  Berichttitel: Re: FORUM WIJN? is er nog voldoende leven op dit forum?  |  Geplaatst: do aug 29, 2013 7:32 pm

hoi, jammer alhoewel ik ook niet in een wereldstad woon wij hebben een klein supermarktje hier lijkt wel een campingwinkeltje moet dus ook verder weg zoeken maar misschien kun van een emmer met sluitende deksel een gistingsvat maken, je maakt een klein rond gaatje in de deksel en bij brouwland kun je een soort rubber stopje kopen dat je dan in dat gat stopt en daarin past dan je waterslot, werkt perfect hoor of een jerrycan en dan daarin een stop met waterslot, zomaar wat ideetjes hoor.

mheilijgers
Bericht  Berichttitel: Re: FORUM WIJN? is er nog voldoende leven op dit forum?  |  Geplaatst: ma sep 09, 2013 7:13 pm

Hey phili,
Ik mag dan wel geen kweeperen hebben maar wel heel veel bramen,
Ik heb net mijn sinaasappel wijn gebotteld en aan mijn bramenmost gist toegevoegd.
Ik heb nu 1 leeg vat staan en heb geen idee wat voor wijn ik moet maken.
Enig idee?
Mheilijgers

PS wat voor gezamenlijk wijn gaan we maken?

phili
Bericht  Berichttitel: Re: FORUM WIJN? is er nog voldoende leven op dit forum?  |  Geplaatst: di sep 10, 2013 7:22 pm

nou ik weet niet of je al vlierbessenwijn hebt opgezet, ik heb deze week 16 kilo geplukt, ik maak de helft volgens Luc Volders "recept"de hele zoete en de andere helft met minder suiker voor een iets minder zoete wijn allebei heerlijk.
Dadelijk krijg je ook de appels ook een heerlijke wijn en volgens horen is de perzikwijn ook heel goed.
Of misschien een mede opzetten, wel wat duurder want goede honing is prijzig maar wel een uitdaging.
groetjes phili

phili
Bericht  Berichttitel: Re: FORUM WIJN? is er nog voldoende leven op dit forum?  |  Geplaatst: di sep 10, 2013 7:25 pm

Maurice nog vergeten te vragen, hoe is je sinaasappelwijn ik heb hem vorig jaar gemaakt maar vond het niet geweldig misschien iets fout gegaan enne ik weet niet welke wijn gezamelijk te maken misschien iemand een idee

mheilijgers
Bericht  Berichttitel: Re: FORUM WIJN? is er nog voldoende leven op dit forum?  |  Geplaatst: di sep 10, 2013 9:38 pm

Hey Philli,
De sinaasappelwijn is super!
Ik ben alleen vergeten rekening te houden met de suikers in de sinaasappelen zelf dus de alcohol is wat aan de hoge kant.
Ik heb hiervoor (5 liter) 2 volle zakken sinaasappelen geperst en aangevuld bij het overhevelen met wat droge witte wijn (was maar een klein scheutje).
Ik heb een aantal suggesties voor de groepswijn(wijnen die we met kerst kunnen drinken):
1. Mandarijnenwijn
2. Bananenwijn
3. Appelwijn
4. Wijn van kersen uit pot
5.
Het zijn maar ideeën.
Ik hoor het wel, maar wel snel graag want ik heb nog maar 1 leeg vat!

-ps: toen ik mijzelf 1,5 jaar geleden voorstelde op dit forum werd mij verteld dat deze hobby snel groter kan worden en zelfs uit de hand kan lopen... Ik had destijds maar 1 5liter vat.
Nu is het moment toch aangebroken dat ik misschien toch te veel heb. Ik woon bij mijn ouders en heb nu 5 5liter vaten en als ik alle wijn in november gebotteld heb, heb ik meer dan 40 flessen! Hierbij wil ik alle mensen gelijk geven die me gewaarschuwd hadden over het feit dat dit snel uit de hand loopt en groeit! :lol:

-PSps: ik ben pas 17 dus 40 flessen is heel veel voor mij :wink:

patrick75
Bericht  Berichttitel: Re: FORUM WIJN? is er nog voldoende leven op dit forum?  |  Geplaatst: do sep 19, 2013 2:18 pm

Ik zal eens een poll starten.... wellicht brengt dat e.e.a. in beweging!

phili
Bericht  Berichttitel: Re: FORUM WIJN? is er nog voldoende leven op dit forum?  |  Geplaatst: do sep 19, 2013 8:16 pm

Hoi,
dat zijn toch al heel wat flessen hoor, maar je zegt een wijn op te willen gaan zetten om die met de kerstdagen te drinken, ik denk niet dat we dat redden hoor, mijn wijnen staan over het algemeen toch bijna een jaar te gisten en klaren voor ze in de flessen gaan sommige zelfs nog langer.
Maar misschien heeft iemand een idee, je had al een leuk lijstje.
De appelwijn maak ik zowiezo over twee weken maar die staat altijd lang te gisten en perenwijn duurt lang voor die helder is.
Het moet eigenlijk iets appart zijn, echt een uitdaging zodat je het verloop kunt vergelijken met elkaar, dus denken en wie weet er een leuke wijn?

Afdrukweergave