Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu di aug 21, 2018 10:10 pm

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
Bearpaw
Bericht  Berichttitel: Vlierbloesem - groepswijn  |  Geplaatst: di feb 18, 2014 11:16 am

Hey wijn liefhebbers,
laten we dit voorjaar in april (omdat de temperatuur niet al te koud is/zal worden) of mei een vlierbloesemwijn maken.
zo kunnen we recepten, ideeën en problemen uitwisselen.
Hopelijk komt er dan wat meer leven in de (wijn)brouwerij.

mvg,
Bear

Kruit
Bericht  Berichttitel: Re: Vlierbloesem - groepswijn  |  Geplaatst: di feb 18, 2014 8:53 pm

Leuk idee, ik doe mee.
Vorig jaar ook al 2 vlierbloesem gemaakt, 1 met bloesem uit Groningen en 1 met bloesem uit Drenthe. Proces en ingredienten exact hetzelfde maar toch smaakverschil. Hoe ik ze heb gemaakt heb ik op mn site gezet, http://www.wijnhobby.nl
Dit jaar maak ik hem zeker weer.

Bearpaw
Bericht  Berichttitel: Re: Vlierbloesem - groepswijn  |  Geplaatst: wo feb 19, 2014 1:37 pm

Hey,
Top dat je mee doet,
Bovendien een gave website met nuttige informatie.
Ik had je artikel gelezen over vlierbloesem en er bestaan verschillende soorten vlieren met elk hun eigen identieke smaak.
Misschien een idee om de bloesem te mengen met verschillende ingrediënten zoals appel, peer etc.
mvg,
Bear

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Vlierbloesem - groepswijn  |  Geplaatst: do feb 20, 2014 9:15 pm

Hoi,
ik maak ieder jaar vlierbloesemwijn, dus ik doe zeker mee, leuk.

Bearpaw
Bericht  Berichttitel: Re: Vlierbloesem - groepswijn  |  Geplaatst: zo feb 23, 2014 12:41 am

Hey,
Leuk dat je mee doet Philli!
Ik was vanplan de bloesem te mengen met honing en misschien appels.
Misschien een idee om een gezamelijk recept te maken?
Bear

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Vlierbloesem - groepswijn  |  Geplaatst: zo feb 23, 2014 7:54 pm

Hoi,
nou eigenlijk wil ik hem liever puur natuur bloesem houden maar dan toch kunnen we het allemaal tegelijk doen en de verschillen vergelijken.
Ga jij de leiding in handen nemen wat en wanneeer er moet gebeuren, volgens mij heeft Luc volders dit ook al eens gedaan misschien doet hij ook mee?

Bearpaw
Bericht  Berichttitel: Re: Vlierbloesem - groepswijn  |  Geplaatst: di feb 25, 2014 12:39 am

Hey,
Lijkt me een strak plan.
Ik weet niet of luc nog op het forum of zijn site zit?!
In iedergeval is het dubbel zo vet als ieder zijn eigen smaak maakt en we die verschillen kunnen vergelijken. Misschien een onderlinge ruil?

In mijn buurt was wijnmaken een trend, die nu helaas vergrijsd en verdwenen is. De planten en de kenmerken zie je nogsteeds (enorme hoeveelheden bramen, vlierbloesem, appels etc. ) die overal in het dorp te zien zijn. Ik ben de jongste wijnmaker bij mij in de buurt en heb om die reden niet veel connecties. Volgens mijn grootvader werd er vaak een onderlinge ruil uitgevoerd en zo kon men beoordelen of de wijn goed gelukt was.

Om die reden zou ik graag een wijn willen ruilen om te kijken hoe anderen hun wijn maken en hoe het smaakt.

Mvg,
Bear

Kruit
Bericht  Berichttitel: Re: Vlierbloesem - groepswijn  |  Geplaatst: di feb 25, 2014 8:42 pm

Hallo,
Zelf zat ik te denken aan een mix van vlierbloesem met groene thee of anijs.

Het ruilen van flesjes is ook een leuk idee. Daar wil ik wel aan meedoen. :D
Het opdoen van connecties kan je ook proberen via een wijnmakersgilde in je omgeving.

Met vr groet,

Geert

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Vlierbloesem - groepswijn  |  Geplaatst: di feb 25, 2014 9:22 pm

Hoi,

ja dat is zeker een leuk idee om flesjes onderling te ruilen, valt veel van te leren wat smaak betrefd.

Bear wat een leuk verhaal over dat wijn maken in jouw dorp, mag ik vragen in welk dorp je woont geheel vrijblijvend hoor.
Mooi dat je er nog veel grondstoffen kunt vinden alhoewel ik hier in zeeland ook niet te klagen hebt wat dat betrefd.

Je kunt dan wwarschijnlijk ook makkelijk aan matrialen komen van oud wijnmakers en veel van leren?

Goed ik hoop dat er nog meer leden mee gaan doen.
groetjes phili

Bearpaw
Bericht  Berichttitel: Re: Vlierbloesem - groepswijn  |  Geplaatst: wo feb 26, 2014 12:33 am

Hey philli,

Ik kom uit wormer, een rustig dorpje in de Zaanstreek boven Amsterdam.

De meeste planten staan in mensen hun tuinen, maar daarintegen woon ik bij een natuurgebied waar ik in het voor en najaar verse goederen kan halen. (Als een van de weinige plekken waar je in het wild cranberries kan plukken, wat een geheim is onder de wijnmakers in het dorp).

Iedereen die een beetje actief op het forum zit en van plan is vlierbloesemwijn te maken, zou eigenlijk mee moeten doen ;)

-bear

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Vlierbloesem - groepswijn  |  Geplaatst: wo feb 26, 2014 7:53 pm

oh wauw cranberries in het wild, goed geheim houden dus je bent echt een mazzelaar.
Ik heb wel eens gelezen over een wildpluk wijzer, maar net wat je zegt sommige dingen moet je niet delen.
phili

Bearpaw
Bericht  Berichttitel: Re: Vlierbloesem - groepswijn  |  Geplaatst: za maart 01, 2014 8:39 pm

Hey,
Vandaag mijn bramenwijn gebotteld en dat betekend maar 1 ding!
EEN LEEG VAT!! Ik ga eerst een paardenbloemenwijn maken als de bloemen er zijn, waarna ik 2 vaten vol met vlierbloesem ga maken.
Ik heb straks een te grote voorraad aan wijn XD, ik ben de enige die het drinkt bij mij thuis.
Ben ik de enige die zo nu en dan denkt dat hij of zij te veel wijn heeft en er vervolgens binnen een maand doorheen schiet.
- Bear

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Vlierbloesem - groepswijn  |  Geplaatst: za maart 01, 2014 9:42 pm

haha nee hoor dat is hier ook zo, maar er gaat ook regelmatig een flesje naar vrienden en voor verjaardagen maak ik meestal een pakket met eigen gemaakte jam, chutney en wijn, altijd een succes.

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Vlierbloesem - groepswijn  |  Geplaatst: za maart 01, 2014 9:45 pm

wanneer had jij die bramenwijn opgezet, bij mij staat alles nog op vat zelfs de vlierbloesem zit nog niet onder de 1000.
Het lijkt wel of het langer duurt dan vorig jaar, vreemd hoor

Kruit
Bericht  Berichttitel: Re: Vlierbloesem - groepswijn  |  Geplaatst: zo maart 02, 2014 4:37 pm

De vlierbloesem duurde hier ook lang.
De appel/braam en appel/vlierbes zijn al wel klaar maar de appel puur nog niet, raar maar gewoon geduld hebben.

Afdrukweergave