Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu di aug 21, 2018 7:19 am

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
phili
Bericht  Berichttitel: Re: Vlierbloesem - groepswijn  |  Geplaatst: zo maart 02, 2014 4:53 pm

ha oke dan gaat het toch goed en ja pure appelwijn duurt lang voor die uitgegist is zo ook braam bij mij en perenwijn duurt eeuwig, maarja ik zou toch graag wat lege flessen hebben als de nieuwe wijnen opgezet moeten worden en meer is geen optie, krijg ik denk ruzie met mń man het staat al zo vol en nu komen er ook nog zaaibakjes bij voor de tuin pfff altijd ruimte tekort he.

Bearpaw
Bericht  Berichttitel: Re: Vlierbloesem - groepswijn  |  Geplaatst: zo maart 02, 2014 8:44 pm

Haha ik herken het, maar gewoon proppen dan ;)
Mijn appel- rozijn staat pas omdat mijn appels uit de supermarkt komen!
Met gewoon geduld kom je er wel, maar kan ook niet ontkennen dat een aantal van mijn wijnen er lang over doen: zo staan mijn druiven en kaki wijnen al een half jaar.

Bij de bramenwijn had ik pecto-enzymen toegevoegd waardoor de vergisting sneller zou verlopen (micro bacteriën die de celwand kapot maken zodat de gist dat hoeft te doen) een tip voor volgend jaar.

-bear

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Vlierbloesem - groepswijn  |  Geplaatst: ma maart 03, 2014 6:52 pm

Hoi,
ik voeg eigenlijk bij alle fruit pecto enzymen toe in het begin voor het op fles gaat, ik dacht dat dat was omdat de celwand van het fruit eerder afbreekt dat de sapopbrengst dan groter is en omdat de wijn dan makkelijker helder wordt maar dat de gisting sneller gaat dan dat wist ik dus nog niet, weer wat geleerd.

Kruit
Bericht  Berichttitel: Re: Vlierbloesem - groepswijn  |  Geplaatst: di maart 04, 2014 9:34 pm

Bij mijn appelwijn, appel/bramenwijn en appel/vlierbes had ik bij alle drie pecto toegevoegd aan de most.
En de pure appel is nu helder terwijl de appel/braam en appel/vlier al gebotteld is.

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Vlierbloesem - groepswijn  |  Geplaatst: do maart 06, 2014 6:53 pm

wanneer was jij aan die wijnen begonnen dan, bij mij staan de meeste nog met een SG van 1002 en 1000 dus ik waag het er nog niet op, ik heb ooit open gesprongen appelwijn gehad en dat gebeurd me geen tweede keer.

Bearpaw
Bericht  Berichttitel: Re: Vlierbloesem - groepswijn  |  Geplaatst: vr maart 07, 2014 12:47 am

Gelijk heb je Philli,
Je kan beter te lang wachten wat dat betreft.
Hoeveel liters zijn jullie eigenlijk van plan te gaan maken aan vlierbloesemwijn?
En hoeveel (0,75 liter) flessen is jullie jaaropbrengst? Dus hoeveel flessen wijn maak je per jaar?

-bear

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Vlierbloesem - groepswijn  |  Geplaatst: vr maart 07, 2014 9:14 pm

hoi,
ik maak ieder jaar twee flessen van 25 liter na overhevelen gaat het in 25 en 20 liter flessen over dus 45 liter daar heb in dan 60 flessen van 0.75 liter.

Bearpaw
Bericht  Berichttitel: Re: Vlierbloesem - groepswijn  |  Geplaatst: ma maart 10, 2014 10:06 pm

Hey,

Snel het laatste lege vat gevuld met berkensap, wat rozijnen en citroenzuur.
Hierna heb ik nog: Paardenbloemen-, Vlierbloesem- en citroenenwijn.
Het gaat vlug met de vlier die pas eind maart / begin april de eerste kleine blaadjes kreeg vorig jaar, nu is het al zo ver.
Hou maar alvast een vat vrij hoor, want ik vermoed dat het met dit weer super vlug gaat.

-bear

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Vlierbloesem - groepswijn  |  Geplaatst: ma maart 10, 2014 10:15 pm

ja dat denk ik ook, uiteindelijk zit mijn pruimenboom nu al vol bloesem dat is een maand eerder dan vorig jaar.
Op dit moment alleen een fles van 25 liter vrij, jij hebt het over een vat, gebruik je dan voor de gehele gistingstijd gewoon een plastic vat met deksel en waterslot?
Is het nog gelukt met het berkensap?

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Vlierbloesem - groepswijn  |  Geplaatst: ma maart 10, 2014 10:25 pm

hee bear is die blog van vindela famille van jou, ziet er leuk uit ga ik vast vaker bekijken, het is dus gelukt met het berkensap, leuk hoor

Bearpaw
Bericht  Berichttitel: Re: Vlierbloesem - groepswijn  |  Geplaatst: di maart 11, 2014 12:26 am

Hey,

Dat is inderdaad mijn blog, ik hoop dat je het wat vindt ;)
Met een vat bedoel ik een glazenfles van 5,10 of 15 liter.
Ik maak vaak maar 5 liter, maar in sommige gevallen maak ik 10 of 15.

-bear

Kruit
Bericht  Berichttitel: Re: Vlierbloesem - groepswijn  |  Geplaatst: wo maart 19, 2014 4:21 pm

Even terugkomend op de Vlierbloemenwijn :wink:
Vorig jaar heb ik 2 x 10 liter gemaakt maar ben dit jaar van plan om 1 x 20 maken zodat ik de 10 litertjes heb voor andere smaakjes.

Mvg,
Geert

Bearpaw
Bericht  Berichttitel: Re: Vlierbloesem - groepswijn  |  Geplaatst: wo maart 19, 2014 4:30 pm

Hey Geert,

hoe meer, hoe beter van deze wijn hé!
Wat voor smaak wil je in het andere vat maken als ik vragen mag?

-bear

Kruit
Bericht  Berichttitel: Re: Vlierbloesem - groepswijn  |  Geplaatst: wo maart 19, 2014 4:47 pm

Heb nu nog geen idee, misschien iets van peren of pruimen, deze moeten altijd lang staan voordat ze enigszins klaren.
Ik zorg altijd dat ik een paar leeg heb voor het geval ik tegen een partij fruit aan loop :lol:

Ben nu bezig met een experimentje in een 5liter fles, heeft niets meer met fruit te maken maar is 100% kruidenwijn (Anijs) en ruikt ook nog eens lekker.

Groetjes,
Geert

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Vlierbloesem - groepswijn  |  Geplaatst: do maart 20, 2014 8:16 pm

Hoi,

nou moet kunnen hoor geert, ik zag vandaag een witte mintwijn bij de aldi en volgens zeggen is die best wel lekker, ik zal hem wel eens proberen maar heb nog mń twijfels he.

Als je dan toch over kruidenwijn praat het schijnt dat peterselie"wijn"ook lekker is dus misschien een idee.

Afdrukweergave