Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu do nov 15, 2018 12:02 pm

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
Bearpaw
Bericht  Berichttitel: Re: Vlierbloesem - groepswijn  |  Geplaatst: za maart 22, 2014 10:33 pm

hey,

Peterselie wijn is gegarandeerd een succes. Neem alleen een de normale en niet de krul variant want krulpeterselie bevat minder smaak en is meer voor de sier. Wat ook goede wijnen zijn, zijn munt, anijs, brandnetel en paardenbloemenwijn. Vooral munt en paardenbloem waren in het verleden een succes.

-bear

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Vlierbloesem - groepswijn  |  Geplaatst: zo maart 23, 2014 8:10 pm

ha, munt dat komt mooi uit dat woekert behoorlijk in mń tuin dus kan ik het mooi gebruiken voor wijn, kan ik dezelfde werkwijze als vlierbloesem gebruiken hiervoor?

Bearpaw
Bericht  Berichttitel: Re: Vlierbloesem - groepswijn  |  Geplaatst: ma maart 24, 2014 3:42 pm

Hey,

Munt op zichzelf heeft niet verschrikkelijk veel smaak, ik geloof dat ik het destijds had gemengd met appelsap, geconsenteerd citroenzuur en rozijnen voor de tannines en body. Bovendien had ik er een licht zoete wijn van gemaakt.

- bear

Kruit
Bericht  Berichttitel: Re: Vlierbloesem - groepswijn  |  Geplaatst: ma maart 24, 2014 9:47 pm

Zelf ben ik niet zo weg van kruidenwijn, heeft te weinig body.
Maar ik had nog een zak anijs over van het kniepertjes bakken (Drents plat nieuwjaarskoekje) en dacht laat ik eens wat gaan experimenteren.
Mvg,
Geert

Bearpaw
Bericht  Berichttitel: Re: Vlierbloesem - groepswijn  |  Geplaatst: di apr 01, 2014 10:46 pm

Hey,

Ik heb nu een nieuw 15 liter vat binnen, ik zit nu te twijfelen of ik 5 of 15 liter vlierbloesem ga maken?! Wat zeggen jullie, ik heb namelijk ooknog een sinaasappel-, een kiwi- en een bosbessen-bramenwijn (deze duurt nog wel even) op de planning staan.
Een ander punt, ik gebruik helemaal geen sulfiet, ook niet bij het schoonmaken, ben ik de enige? Bovendien weet ik dat dit veel gezonder is en dat de kans op infecties in de wijn toenemen, maar wat zijn er verder voor positieve/negatieve dingen aan verbonden??

Mvg,
-bear

Lancer
Bericht  Berichttitel: Re: Vlierbloesem - groepswijn  |  Geplaatst: wo apr 02, 2014 7:39 pm

Hoi allemaal,

Ik wil ook een keer vlierbloesemwijn maken; het wordt voor mij de eerste keer. Mijn eerste uitdaging wordt het herkennen van de vlier die al bloesem heeft. Ik heb begrepen dat dit normaal eind mei is. Klopt dat of staat de vlier nu al in de bloei aangezien het nu al zo warm is?

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Vlierbloesem - groepswijn  |  Geplaatst: wo apr 02, 2014 8:19 pm

Hoi,
nee de vlier staat nog niet in bloesem, als het zover is valt hij echt wel op met grote bloesemschermen vaak aan de rand van weiland.
Hij heeft ook een unieke heerlijke geur, als je op het blog van Luc Volders kijk zie je foto's en heel veel tips om de bloesem makkelijk van de schermen af te halen Vlierbloemen oogsten

Kruit
Bericht  Berichttitel: Re: Vlierbloesem - groepswijn  |  Geplaatst: za apr 05, 2014 8:06 pm

Vorig jaar heb ik 20 liter vlierbloesem gemaakt. Nog niet op maar gaat hier hard. Ik zou dus 15 liter maken ipv 5.

Sulfiet zeker gebruiken ten eerste bij het desinfecteren/schoonmaken ten tweede helpt het bij aanmaak van glyserine in de wijn. Zeker niet te veel gebruiken max 1 gram per 10 liter.

Voor herkennen van plantsoorten tik eens de naam in op google en kies voor afbeeldingen. Printje maken en meenemen op strooptocht ;-)

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Vlierbloesem - groepswijn  |  Geplaatst: wo mei 07, 2014 5:19 pm

He hallo allemaal,

Hebben jullie ook al de eerste bloesem al gezien, dus bij deze wie doet hier nog aan mee?

Kruit
Bericht  Berichttitel: Re: Vlierbloesem - groepswijn  |  Geplaatst: wo mei 07, 2014 8:16 pm

In Groningen al wel de eerste bloesem gezien maar de struiken hebben nog te weinig schermen om een redelijke hoeveelheid te kunnen oogsten. Nog maar een weekje wachten denk ik (misschien wel 2).

Bearpaw
Bericht  Berichttitel: Re: Vlierbloesem - groepswijn  |  Geplaatst: do mei 08, 2014 8:09 pm

Hey allen,
Ik heb de eerste paar bloemen al geplukt. Nu ga ik wekelijks langs en vries ik ze in. Dit omdat ik een best grote hoeveelheid nodig heb en het niet in 1 keer kan plukken (omdat er dan al een paar kaal zijn terwijl andere nog uit moeten komen). Bovendien zijn de andere wijnmakers er ook altijd als de kippen bij. Nou heb ik alvast een voorbereidend stukje geschreven voor jullie: http://vindelafamille.blogspot.nl/ Ik heb de formule nagerekend en ben tot de conclusie gekomen dat er het een en ander niet klopte dus nu heb ik een nieuwe kloppende formule voor jullie waarbij je de hoeveelheid suiker dat jullie toe moeten voegen heel precies kan berekenen.
Succes deze weken met plukken ;)

-bear

Lancer
Bericht  Berichttitel: Re: Vlierbloesem - groepswijn  |  Geplaatst: do mei 08, 2014 8:47 pm

@Bearpaw: Ik heb je blog artikel gelezen over je suikerberekening; heel leerzaam! Het zou interessant zijn als je twee dezelfde wijnen zou maken, maar de een met 18 gram suiker per 1% alcohol, en de andere met 24 gram suiker per 1% alcohol. Als de wijnen klaar zijn meten welke er nou in de praktijk het beste werkt....

Lancer
Bericht  Berichttitel: Re: Vlierbloesem - groepswijn  |  Geplaatst: ma mei 19, 2014 10:26 am

Hoi,

Ik heb de eerste vlierbloesem laten gisten, maar ik zie niet heel veel gistactiviteit. Het gist wel , maar heel rustig (ondanks dat ik een giststarter had gebruikt).
Is dat normaal voor vlierbloesem?

Lanc

Bearpaw
Bericht  Berichttitel: Re: Vlierbloesem - groepswijn  |  Geplaatst: do mei 22, 2014 12:29 am

Hey Lancer (belangrijk voor iedereen, wat feiten op een rij)

Natuurlijk ga ik dit experiment uitproberen om deze theorie te bewijzen. Nou zijn er dus een paar fabels die er op m'n blog de rondte doen: 1. Er kan geen alcohol uit de zuurgraad gehaald worden ofzo (op papier kan dit wel maar in feite vaak niet). Even om terug te komen op het scheikunde praatje, zuur bestaat uit H+ ... Hoe wil je ooit van H+ h20 en co2, c2h5oh krijgen. Het is mogelijk om al die stukjes los te maken en weer opnieuw vast te maken maar dit werkt helaas niet zo. De energie die hiervoor nodig is, is niet uit de stoffen te halen waar wij wijn mee maken, de energie om suiker om te zetten komt uit de suiker zelf. 2. Verschillende gisten geven verschillende percentages. Fout, sommige gisten kunnen beter overleven in een hoger alcohol percentage dan anderen of geven bepaalde aminozuren of andere stoffen af (wat wij als aroma's beschouwen). Elke gistcel maakt van dezelfde hoeveelheid suiker, dezelfde hoeveelheid alcohol en co2... Dit komt doordat er niet opeens extra atomen bij getoverd kunnen worden voor en na de pijl (zie http://www.blogspot.com/VinDeLaFamille voor de uitleg) het is dus belangrijk om te begrijpen dat wanneer mijn theorie klopt, dat het niet uitmaakt wat voor gist je hebt of hoeveel zuur je toevoegt.
Lancer, een vlierbloesemwijn start altijd wat langzaam. Ik voeg daarom inplaats van water vaak appelsap toe. Een dag of 4 in de zon en het borrelt als een gek.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben!
Mvg,
- bearpaw

Frederieke
Bericht  Berichttitel: Re: Vlierbloesem - groepswijn  |  Geplaatst: zo sep 14, 2014 6:14 pm

Bearpaw, ik zat even wat dingen over de vlierbloesemwijn terug te lezen. Ik ben verbaasd over je advies om de wijn in de zon te zetten. Ik heb dit jaar vlierbloesemwijn en -siroop gemaakt. Om te proberen heb ik een deel van de siroop in de zon laten trekken, en het ging wel sneller, maar hij kreeg een muffe smaak. Zoals alles gaat smaken dat je in de zon zet. Ik kan me dus niet voorstellen dat de wijn lekker bloemig blijft als je hem vier dagen in de zon zet.

Afdrukweergave