Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu ma mei 21, 2018 4:20 am

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
Bert
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: di maart 04, 2008 8:32 am

Hallo collega wijnmakers,

Mijn bibere wijn is nog steeds troebel. En volgens mij staat het niet meer te gisten. Ik heb later nog 20 liter rozenbottelwijn opgezet en dat is al een hele tijd kraakhelder. Moet ik gewoon geduld hebben? Ik zag dat Jeroen alles al in de fles heeft. Hoe gaat het met de rest van de biberewijnen? Hoe is de smaak, is alles al gebotteld? Misschien een idee om dat van iedereen te horen/lezen. Hoe ver is iedereen?

Groeten Bert

Herman
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: di maart 04, 2008 9:29 am

Bert,

Mijn Biberewijntje staat nog op DJ, ga hem binnenkort ook op flessen doen denk ik, daar hij nog even zal moeten rusten na botteling. Die koude dagen over een paar weken hebben er zeker geen slecht aan gedaan, ben op 26/2 verhuist en heb nu een ruime aparte dubbele garage waar ik al mijn DJ's heb ondergebracht (gedurende de wintermaanden, deze zomer gaan ze naar de berging in huis), zie deze foto:http://www.beetlecabrio.be/wijn_maken/forumwijn/routeA/dj_s.php Hij heeft dus op +/- 'buitentemperatuur' kunnen staan, dus met die lichte vorst (0°C in garage) zal het hem zeker ten goede gekomen zijn, ga een dezer nog eens proeven, de zure smaak van bij de eerste overheveling was over 't laatst al een stuk minder, ga binnenkort dus nog eens 'nippen', daarna dus op flessen doen. Was reeds helder bij eerste overheveling, hier een foto welke ik zopas heb genomen: http://www.beetlecabrio.be/wijn_maken/forumwijn/routeA/forumwijn_4_3_08.php Hoe het komt dat die van u nog troebel is...? Staat hij koud of nog op kamer t°?

Grtz,

Herman.

rik60
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: di maart 04, 2008 4:13 pm

Bert,

Ook mijne Chateau Bibere is klaar en klaar om te bottelen.
Heb in het weekend de proeverij nog gedaan van appelwijn geperst uit appelen , oogst 2006 en deze bibere gemaakt van Aldi sap 2007
Om heel eerlijk te zijn , zijn de 2 wijnenzeer goed van smaak, bouqueten kleur.
Ik ,en trouwens ook mijn vrouw die blind heeft geproeft , geven de voorkeur aan de bibere wijn.
Wat bij jou de oorzaak is dat de wijn troebel blijft na zo een lange tijd, is mij een raadsel. Ik veronderstel dat je dezelfde stappen hebt ondernomen dan voorgeschreven werd.Misschien nog eens overhevelen en buiten zetten.

Ps: Herman!! ferme auto in uw garage. :P

rik60

O! Miserabele sterveling...Open uw ogen

frans
Bericht  Berichttitel: biberewijn  |  Geplaatst: di maart 04, 2008 8:12 pm

:D :D :D :D
hoi rik
we hebben het verkeerde beroep gekozen jong
we hadden machinist moeten worden bij de spoorwegen
daar krijg je dan zo'auto om naar u werk te rijden en voor s'zondags nog iets beter :D :D :D :D :D :D :D :D :D
de frans

Herman
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: di maart 04, 2008 11:38 pm

Hey Frans en Rik,

Ja, een auto om jaloers op te zijn hé, 170 pk onder de kap en alle dagen tussen de DJ's staan, de gelukzak!! Maar allez, laat ons da doen en na een paar weken blijft er niks meer over dan een paar lege vuile flessen en een stukgekauwde hevelslang hé... ;-) Mé wa rijden die 'echte' wijnboeren dan al nie, als wij als amateur 'wijn maker' daar al kunnen mee rijden....;-) Vive la France! (of kies er maar een ander lekker wijnland uit!) het kan uw auto maar ten goede komen, hihi... :-)

Grtz, Herman.

Bert
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: wo maart 05, 2008 8:46 am

Hallo allemaal,

Ik heb gisteren mijn 5 opgezette wijnen, waaronder de bibere-wijn overgeheveld. 10 liter eikenbladwijn, 2 x 10 liter rozenbottel, 15 liter kersenwijn en 10 liter biberewijn. Eikenblad viel wat tegen maar ik mocht het niet weggooien van mijn vrouw. Rozenbottel als vanouds, lekker en ook de kersenwijn gaat de goede kant op. En de bibere-wijn was lekker, misschien iets te zuur, maar toch een lekkere appelcidersmaak. Alleen het is nog steeds troebel. Ik heb het gisteren in een onze schuur in de kou gezet, misschien gaat het klaren daar beter.

Groeten Bert

Luc Volders
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: wo maart 05, 2008 8:46 pm

Ik ga dit weekeinde ook bottelen.

Heb ik weer een DJ vrij om de nieuwe forum wijnen
in te maken :wink:

Luc

Herman
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: wo maart 05, 2008 11:27 pm

Hey Luc,

Ik doe zowiezo mee, gelijk wat het wordt. Hoeveel liter speelt eigenlijk geen rol denk ik, als de verhoudingen maar kloppen hé, ik heb 2, 5, 10, 15, 20, 25 en 34 literflessen staan, dus ik drink er wel eentje leeg op een paar avonden als 't moet... :-) Als we resoluut kiezen voor terug een 10-literfles, geen probleem, dan nemen we die wel. We kunnen van alles eigenijk 'wijn' maken, doch bij sommige dingen die je op het WWW tegenkomt moet je wel erg veel fantasie hebben, bvb 'wijn' van tarwekorrels, gerst, maïs en dergelijke meer lijkt mij gewoon gegist water, deze dingen horen misschien beter thuis in bier en aanverwanten.... ;-) Ik zou eigenlijk ook wel eens willen proberen met echte druiven (ga nog verstand krijgen precies.... ;-) ), alleen is het probleem denk ik dat de meeste druiven in de winkel 'eetdruiven' zijn, dus zou er moeten aangeraken bij mensen die ze zetten om wel degelijk wijn van te maken, iemand suggesties???

Allez, ben al benieuwd hoe het verder gaat verlopen.....

Grtz,

Herman.

Ber
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: do maart 06, 2008 12:11 pm

.beste herman als de tijd rijp is weet ik wel plaatsen waar men druiven
rechtstreeks kan plukken van de struik hier in belgie
oudenaarde is niet ver van het hageland ik heb er vrienden wijnboeren
die dan druiven verkopen. ik zal u dan wel contacteren langs deze weg.
groetjes

Herman
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: do maart 06, 2008 12:35 pm

OK Ber, alvast heel erg bedankt voor de moeite!

Grtz,

Herman.

Bert
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: wo mei 14, 2008 7:37 am

Ik weet even niet onder welk onderwerp ik deze vraag moet posten. Maar mijn bibere wijn is nog steeds niet helemaal helder. Ik heb het een tijd geleden een paar weken in de vrieskou (schuurtje) gehad, maar dit heeft niet geholpen. Ra ra hoe kan dat?

Gr. Bert

rik60
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: wo mei 14, 2008 11:47 am

Beste Ber,

Probeer eens \"KLARVIT\" van Vinoferm of als je de wijn nog koud hebt staan of kan koud zetten \"Vislijm\";en als hij klaar geworden is, dadelijk overhevelen.
Ik hoop dat het echt lukt, want hij is lekker. Nog enkele flessen en de mijne is al op, maar ja, wat wilt ge als je een bende drinkers loslaat op een berg van 100meter hoog in de blakende zon(pinksterweekend op de bibere camping) :oops: :!: :?: :twisted: :roll: :P

Ber
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: wo mei 14, 2008 12:01 pm

beste rik ik heb deze informatie niet gevraagd
maar filteren kan ook nog.waarom altijd produkten gebruiken als het zonder ook gaat.

rik60
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: wo mei 14, 2008 3:05 pm

:roll: :roll: OEI OEI

Bert
Bericht  Berichttitel: Mousserende wijn???  |  Geplaatst: ma jan 19, 2009 9:25 am

Hallo allemaal,

Vraagje: Ik heb mijn biberewijn 4 november 2008 gebotteld. Vergeleken met de rest is dat erg laat, de meesten van jullie hadden in maart/april alles al in de fles gedaan. Vorige week zag ik in al mijn flessen wat neerslag (gist ??) Na openen van een fles zag ik wat bubbeltjes naar boven komen. Het is een mousserende wijn geworden. Wat is er nu gebeurd? Opnieuw gaan gisten of een omzetting van appelzuur naar melkzuur? Ik denk het laatste want ik vind de wijn minder zuur. Ik vraag me af of bij deze onmzetting ook neerslag ontstaat?

Mvg Bert

Laatst bijgewerkt door Bert op do feb 12, 2009 4:38 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Afdrukweergave