Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu za feb 24, 2018 1:20 pm

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
Luc Volders
Bericht  Berichttitel: Nieuwe Forum wijn  |  Geplaatst: za maart 01, 2008 12:01 pm

Een aantal van het forum hebben meegedaan met het maken van een Bibere-Forum appelwijn.

Uiteraard zitten we niet stil. Maar er komen nieuwe mogelijkheden aan........

Binnenkort bloeien de paardenbloemen weer.
Daar heb ik vorig jaar een overheerlijke wijn van gemaakt en ga ik weer maken. Het recept zet ik binnen een paar weken op mijn web-log.

Daarna is de vlierbloesem aan de beurt.
Ik maak daar elk jaar siroop van, maar ik ben van plan er dit jaar ook wijn van te maken.
Ik heb wel al wijn van de siroop gemaakt maar dat is dus een omweg.

Zijn er mensen die ook nu weer gezamenlijk wijn willen maken en hier weer een project van willen opzetten ?????

Vlier is iets minder uitgesproken als paardenbloemen.
Maar beide planten zijn bij iedereen inde buurt wel te vinden.

Laat maar eens horen.
We hebben nog wat tijd, maar paardenbloemen beginnen eind van deze maand te bloeien. Vlier is wat verder weg in de tijd.

Luc

Jeroen
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: zo maart 02, 2008 10:12 pm

Hallo Luc,

Lijkt mij erg leuk en wil ook zoveel mogelijk smaaksensaties opdoen met het wijnmaken.
Ben momenteel mijn eerste wijnen (vlier, vlier + aardbei en Elstar) inclusief de forumwijn aan het bottelen, dus er komen weer wat DJ's leeg te staan :)

Gr. Jeroen

Herman
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: di maart 04, 2008 12:07 am

Hey mannen,

Ik wil ook wel meedoen, gewoon uit nieuwsgierigheid, doch wat wordt het? Een droge, medium of zoete wijn? Kan mij moeilijk de smaak van paardenbloemenwijn voorstellen, is misschien lekkerder droog dan zoet, wie weet? Dus dat zouden we nu best op voorhand weten, zodat niet iedereen terug de gisting gaat stoppen of overhevelen op andere tijdstippen, alhoewel dat niet makkelijk zal zijn, daar bij ieder de gistingstemperatuur anders zal zijn, dus het verloop van de gisting zal terug niet bij iedereen gelijk lopen denk ik, ook de soort gist die er gebruikt gaat worden geeft waarschijnlijk een verschil in het eindresultaat. Hard of zacht water kan nl. ook wel verschillen denk ik..? Misschien een bep. soort SG opgeven op voorhand waarbij de wijn gestopt moet worden, dat zou misschien beter zijn dan een datum of periode afspreken? Ook, worden er rozijnen, bananen en/of druivenconcentraat gebruikt ivm de body? Ik vind het wel een raar idee om paardenbloemen te gebruiken, doch wie het al gemaakt heeft zal wel weten dat het loont zeker...? ;-)

Allez, nu iets anders: vandaag (in de vooravond) wa zitten 'experimenteren' met mijn 'Porto', blijkt nu dat de 3 soorten die ik heb opgezet gemengd (in gelijke delen) het lekkerst blijkt te zijn, dus wie op 10 en 11 mei te Brouwland 'te gast' is kan zijn smaakpapillen de vrije loop laten en een 0,5 literflesje meenemen naar huis....... ;-)

Groetsels,

Herman.

Laatst bijgewerkt door Herman op wo maart 12, 2008 10:46 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Jeroen
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: di maart 04, 2008 12:26 am

Ik denk dat we met de vorige forumwijn een goede en vooral leuk start hebben gemaakt met het gezamelijk wijnmaken en zullen toekomstige 'projecten' steeds beter gestructureerd worden en vooral leerzaam.

Gr. Jeroen

Herman
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: di maart 04, 2008 12:43 am

Inderdaad Jeroen, niks dan lof voor het initiatief van Luc (ken hem nl. ook persoonlijk, toffe gast, en zeker niet te vergeten toffe vriendin Els, hihi....), doch zoals in vorige post aangehaald, het zal bijna niet mogelijk zijn om allemaal dezelfde smakende wijn voort te brengen (mocht dit de bedoeling zijn), daarvoor zijn de omstandigheden bij iedereen te verschillend en ook heeft iedereen een verschillende smaak wat soort wijn (droog tot zoet) betreft... ;-)

Grtz,

Herman.

Luc Volders
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: wo maart 05, 2008 8:42 pm

We kunnen natuurlijk ook allebei doen:
vlierbloesemwijn en paardenbloemenwijn.

Ik moet het eind SG van mijn paardenbloemen wijn
eens meten (als ik een fles opentrek binnenkort) maar
ik geloof dat het een droge wijn is geworden.

Het probleem is dat de paardenbloemen wijn
echt een heel jaar moet liggen wil hij op dronk zijn
anders is hij niet weg te krijgen.
Ik heb hem geproefd toen ik hem bottelde en
datcht dat het afgrijselijk was. In augustus was hij al beter
en in december was hij lekker.
maar ik heb geduld.

Een flesje kan ik wel meenemen op Pinksteren.

Vlierbloesemwijn moet denk ik semi-zoet zijn.

Maar we kunnen natuurlijk (en dat is altijd de
beste methode) een droge wijn maken, dan proeven en dan
eventueel bijzoeten.

Ik ga zo wie zo beide wijnen maken.

Wie doet mee ????

Luc

Jeroen
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: wo maart 05, 2008 8:59 pm

Luc, ik doe mee!
Ik heb net mijn eerste vlierbessenwijn gebotteld en daar gaan ook een paar flessen pas volgend jaar open, een klein flesje wil ik zelfs nog wat langer gaan bewaren, als is het als experiment. Geduld is een schone zaak.

Verder wil ik graag de fijne kneepjes van het vak leren en hoe kan dat beter door gewoon alles te proberen! jammer dan als er af en toe wat mis gaat, volgens mij leer je het meest van de fouten die je maakt.

Gr. Jeroen

Afdrukweergave