Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu di aug 21, 2018 10:10 pm

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
Luc Volders
Bericht  Berichttitel: Forum wijn  |  Geplaatst: wo sep 19, 2007 7:28 pm

Ooit heb ik eens ergens op een forum een idee gezien dat me wel leuk leek om hier op het forum eens uit te voeren.

We maken een Bibere Forum wijn.
Dat wil zeggen we gaan uit van een basis ingredient waar alle forum leden die willen mee doen over kunnen beschikken.

Dan zijn er 2 routes die we kunnen gaan:
a) iedereen maakt dezelfde wijn en we wisselen hier ervaringen uit
en beslissen gezamenlijk wanneer er welke actie ondernomen moet worden (hevelen bijvoorbeeld)
b) vanuit het basis ingredient gaat ieder zijn eigen weg. Ieder kiest zelf welke ingredienten hij gaat toevoegen en wanneer hij welke actie onderneemt.

Je kunt natuurlijk ook beide routes bewandelen, en allebei de projecten meedoen.

Vervolgens spreken we af elkaar ergens te ontmoeten: bijvoorbeeld op pinksteren bij Brouwland in 2008, en ieder neemt dan zijn wijn mee zodat we kunnen vergelijken.

Basis ingredienten waar iedereen van kan uitgaan zijn bijvoorbeeld appelsap, druivensap e.d. uit pakken uit de supermarkt.
Toevoegingen die ook iedereen kan gebruiken zijn bijvoorbeeld vanille of kaneel of bananen etc.

De verschillende routes zijn dan dat je bijvoorbeeld eikenchips kunt toevoegen, of perensap of andere gist en meer of minder suiker etc.

De bedoeling is dan dat we in route a allemaal een identieke wijn krijgen die we dan kunnen proeven of hij inderdaad identiek is.
En in route B gaan we uit van hetzelfde basis ingredient maar kan elke wijnmaker zijn creativiteit uitleven.

Ook is het de bedoeling dat iedereen elke stap die hij neemt publiceerd zodat we allemaal kunnen leren en de verschillende recepten volgen.

Ook ervaringen zijn op deze manier goed uit te wisselen en problemen samen op te lossen.

Nou commentaar is welkom.

Luc

Erik D.
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: wo sep 19, 2007 7:50 pm

Hallo,

Lijkt me wel plezant om eens te doen.
Heb nog enkele lege flessen staan, dus ik doe mee!
Als je punt a wil doen, lijkt het me een hele uitdaging om inderdaad identieke wijnen te verkrijgen (gist, temperatuur,....), maar dat is misschien juist het leuke of de uitdaging aan \"het project\".

Ik zou zeggen komaan mannen, go for it!!

Groeten Erik

bemin ook uw vijand, mens, intens...
Santé!

rik60
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: do sep 20, 2007 6:01 am

Ja beste Luc,

Dit lijkt me een leuk idee.
Zelfs voor de ervaren wijnmakers maar zeker voor de nieuwe.
Mijn medewerking heb je

gr.

Rik60
:lol:

frans
Bericht  Berichttitel: forum wijn  |  Geplaatst: do sep 20, 2007 8:59 am

:D ok luc ik doe mee
frans :lol: :lol:

Joske Klamoske
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: do sep 20, 2007 2:21 pm

Lijkt me ook wel eens leuk. Alleen denk ik dat optie a nogal moeilijk is. Voor optie B ben ik onmiddelijk te vinden.

Luc Volders
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: do sep 20, 2007 7:44 pm

De bedoeling is dat we optie a democratisch doen.

We doen elke keer een stap. Na die stap overleggen we wat de volgende stap zou kunnen zijn bijvoorbeeld:
Stap 1:
Hoeveel liter gaan we maken 20, 10 of 5

Stap 2:
Welk sap gaan we gebruiken appelsap, druivensap, appelsap gemengd met druivensap

Stap 3:
Maken we een giststarter of niet

etc. etc.

Bij elke stap kan iedereen die mee doet een idee aandragen.
Als iemand met een idee voor een ander sap komt dat makkelijk voor alle deelnemers te krijgen is dan kunnen we dat overwegen.

Vervolgens houden we een stemming en democratisch gelden de meeste stemmen.
Op deze manier kom je tot een min of meer uniforme wijn.
Stemmen kunnen we gewoon via het forum doen of een poll opzetten op het forum.

Dingen zijn nooit uit te schakelen zoals temperatuur verschillen bij het brouwen of verschillende gistsoorten die gebruikt gaan worden. Maar de grote lijn doen we samen..

Ik stel voor dat we langzaam aan gaan inventariseren wie mee wil doen en dat we niet te snel na nu van start gaan aangezien ik zo veel mogelijk mensen de kans eigenlijk wil geven om hier aan mee te doen als ze willen.

Dus eerst filosoferen over de algemene opzet en dan over laten we zeggen 2 weken beginnen met de eerste stappen (kiezen van sap etc).

Ok, wie wil hier al over stemmen :lol:

Let er op dat er in het begin actief moet deelgenomen worden daar er in het begin de meeste beslissingen vallen (hoeveelheid, sap, giststarter, zuur, suiker etc. etc.) Later als de boel aan het gisten staat zal er veel langzamer te hoeven worden gereageerd met stemmen etc.

Als de stemming in een bepaalde richting gaat en iemand is het hier absoluut niet mee eens (dat kan) dan kan die persoon natuurlijk in route 2 gaan meedoen.

Leuk is natuurlijk als je aan beide meedoet (hebben we straks ook meer te proeven :P ).
En alles natuurlijk documenteren.........

Luc

rik60
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: vr sep 21, 2007 4:27 am

ok Luc ,laten we beginnen met 10 liter druivensap in rout 1

De verse appels komen er bijna aan, dat kan iedereen wel krijgen, en druiven is niet voor iedereen beschikbaar.
10 liter lijkt me ideaal daar de meeste wel over een DJ van 10 liter beschikken.
Ik ben van mening Luc, dat als een deelnemer een idee doorgeeft, hij/zij dit ook even moet toelichten. Zo ontstaat er op het forum ook een leerrijke discussie.

:wink: Rik60

frans
Bericht  Berichttitel: forumwijn  |  Geplaatst: vr sep 21, 2007 7:52 am

:D hoi luc
ik zou voorstellen dat we appelsap kopen in den aldi die zijn er overal
als we verse appels( wat natuurlijk beter is )dan beginnen we al met een verschillend produkt hoe kun je dan gaan vergelijken en we moeten snel van start gaan willen we iets dat 100% klaar is met pinsteren bij brouwland op tafel zetten :) :) :)
groeten frans

Herman
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: vr sep 21, 2007 9:33 am

Hey mannen,

Dat zie ik (als beginnend wijnmaker) ook wel zitten. Alleen zal (denk ik) iedereen zijn wijn wel lichtjes anders van smaak zijn, soort gist, gistingstemperatuur, nauwkeurigheid der basismetingen e.d. Misschien kan iemand een centrale database bijhouden met de verschillende waarden, maten en gewichten, datums van handelingen e.d.....

Alvast leuk initiatief Luc!

Mvg,

Herman.

Bert
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: vr sep 21, 2007 10:47 am

Hallo allemaal,

Ik wil ook wel meedoen. Ik weet niet of ik goedkoop aan verse appels kan komen maar appelsap van de Aldi kan natuurlijk altijd. Welk merk gaan we nemen of heeft de aldi maar één merk?

Groeten Bert

rik60
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: vr sep 21, 2007 10:53 am

Ja mannen , eigenlijk hebben jullie gelijk.
Appelsap van den Aldi lijkt me in orde.

Dat Luc nu maar het starschot geeft en zegt wat de volgende stap is

Ik hunker er naar om met Pinksteren dit te proeven
In Beverlo bij Brouwland zullen ze een tent moeten zetten
Laat ons ook de wij \" appel bibere \" noemen

rik60 :lol:

frans
Bericht  Berichttitel: forum wijn  |  Geplaatst: vr sep 21, 2007 11:21 am

:D he rik
voor die tent heb ik WAARSCHIJNLIJK wel al een oplossing luc weet daar al meer over en dat komt wel inorde :P :P :P
gr frans

Luc Volders
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: za sep 22, 2007 11:04 am

Jongens dit wordt gezellig :P

Appelsap was inderdaad ook mijn eerste keuze omdat iedereen daar aan kan komen, en omdat het heel goedkoop is zodat iedereen die wil kan meedoen.

Buiten dat heeft niet iedereen een pers dus werken met hard vers fruit zou een paar mensen kunnen uitsluiten en dat is niet de bedoeling.

Ik stel voor dat we de discussie over het te gebruiken sap nog even een paar daagjes laten doorlopen en dan gaan we volgende week de eerste stappen ondernemen.

Graag zou ik wel willen zien dat IEDEREEN die mee doet zich ook even meldt zodat we een lijstje hebben van degenen die mee stemmen.

En inderdaad heeft Rik gelijk als hij zegt dat je je ideeen moet toelichten zodat ook beginners die meedoen inzicht kunnen krijgen waarom je bepaalde dingen wil doen.

Leuk ik heb hier zijn in........ :lol:

Luc Volders

Erik D.
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: za sep 22, 2007 9:33 pm

Zoals hoger al gezegd, ik doe mee. De opzet vind ik een plezant gegeven en ik denk hier nog veel van te kunnen leren.

Groeten Erik

bemin ook uw vijand, mens, intens...
Santé!

Luc Volders
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: zo sep 23, 2007 11:23 am

Goed jongens, ik ben brutaal.

Ik denk dat als we dit goed willen laten verlopen dat we dan als volgt te werk moeten gaan.

We beginnen met een stap, houden daar een discussie over, en gaan dan vervolgens stemmen.
Stemmen kan met een poll op dit forum.

Ik stel voor dat we het weekeinde van 14 oktober echt gaan beginnen. Dat wil zeggen dat we dan onze most aan het gisten gaan brengen wat die most ook moge zijn.

Om de discussies in goede banen te leiden moeten we een discussie leider aanstellen die ook de polls op het forum zet.
Ik werp mij daar nu voor op. Maar mochten jullie vinden dat iemand anders daar beter voor geschikt is, dan gaan we daar over stemmen :P

Als eerste wil ik een poll gaan opstellen over de hoeveelheid van de wijn die we gaan maken.
Er zijn DJ's van 5 liter, 10 liter en 20 liter. Ik denk dat we dar uit moeten gaan kiezen. Als iemand een afwijkende maat wil hoor ik dat graag.

Ik stel nu een poll op voor het kiezen van de hoeveelheid die we gaan maken.
Graag in dat bericht alleen mededelingen plaatsen als ze betrekking op de maat hebben. Anders gaan we hier verder.

Luc

Afdrukweergave