Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu zo dec 16, 2018 2:24 pm

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
mheilijgers
Bericht  Berichttitel: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: vr mei 18, 2012 5:30 pm

Hallo, ik ben 16 en heb met mijn grootvader wijn gemaakt. Het is echt een hobby voor mij en heb me er dan ook in verdiept. Na 7 dikke boeken wil ik samen met anderen die onervaren zijn, een wijn maken. Zo kunnen we de uitkomst vergelijken enzo. Ik zat te denken aan een seizoenwijn. Wie zou hier samen met mij aan willen beginnen??

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: ma mei 21, 2012 8:20 pm

hoi,
ja leuk even afwachten of er meer komen, anders zetten we samen iets op kan ook he
Binnenkort ga ik met vlierbloesem beginnen, misschien een idee?
groetjes phili

mheilijgers
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: ma mei 21, 2012 9:40 pm

Ja goed idee, heeft u daar een recept van?? En zo ja zou u die met mij en misschien met nog anderen willen delen?? Ik was van plan om 5 liter te maken.
Ik hoor het wel van u of van anderen.

Mheilijgers

Iedereen is welkom

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: di mei 22, 2012 8:38 pm

hoi,
http://www.wijnmaker.blogspot.com/
op deze site staat het recept en nog vele andere tips en recepten.
groetjes phili

Brenda
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: wo mei 23, 2012 7:38 am

Ik wil best meedoen met het maken van vlierbloesemwijn.

Ik heb de wijn al eens eerder gemaakt, volgens mij was dat 2010 of 2011, weet niet meer precies, en van de week nog een flesje opengetrokken. Hij is nog steeds erg lekker.

Ik weet alleen niet zeker het red om het gelijktijdig te maken. Ik ga het proberen.

mheilijgers
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: wo mei 23, 2012 9:40 pm

Wanneer gaan we beginnen met het maken van deze wijn dan?? Zou dinsdag jullie uitkomen? En anders zit er mogenlijk een paar dagen verschil tussen, maakt ook niet uit.

Brenda
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: vr mei 25, 2012 1:49 pm

Wat mij betreft kunnen we direct beginnen, ik heb zojuist in mijn vriezer nog genoeg vlierbloesem gevonden voor 40 liter o.i.d. Dus roepen jullie maar.

Ik neem aan dat we een enigszins handzaam formaat maken? Laten we zeggen 10 liter?

Btw, hier de directe link naar het recept waar phili op doelde:
http://wijnmaker.blogspot.com/2009/05/v ... ine-2.html

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: ma mei 28, 2012 8:06 pm

dank je wel brenda, jij bent beter met linken dan ik dus.
Ik wil morgen di. 29 mei vlierbloesem gaan plukken, moet wel even kijken of die al goed is, maar zover ik hier in de buurt heb gezien wel.
Nou wil ik wel 60 liter gaan maken, want ik heb een mooie fles van 60 liter voor 2,50 euro kunnen kopen en omdat vlierbloesem niet zo vaak overgeheveld hoef te worden, wil ik die fles gebruiken, niet zoveel til werk dan.
Dus ik hoor wel wat jullie doen.

mheilijgers
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: di mei 29, 2012 5:09 pm

ik ben ook wezen plukken, maar wacht nogsteeds op mijn bestelling van mijn gist, dus wordt opnieuw plukken danmaar he. Waarschijnlijk krijg ik het morgen binnen (woensdag) kan niet wachten om te beginnen. ik had besloten om 5 liter te maken maar waneer moet deze wijn geheveld worden? na het klaren of vlak voor het bottelen? of misschien niet?

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: di mei 29, 2012 8:15 pm

hoi,
je kunt de bloesem ook invriezen zolang, en heb je de blog gelezen die brenda heeft doorgestuurt? Daar kun je alles lezen over het maken van de vlierbloesemwijn en dat hevelen daar zijn we nog niet.
Ik heb vandaag geplukt en heb eerst de giststarter gemaakt:
! liter appelsap
120 gram suiker oplossen in de appelsap
3 gram citroenzuur
gistvoeding 3 gram per 5 liter is voor 60 liter dus 36 gram
5 gram gist
De bloesem zit nu in vuilniszak na 24 uur ga ik hard schudden om de bloesem er af te halen

mheilijgers
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: di mei 29, 2012 10:42 pm

Hoi phili
Ik heb de bloesem (geprobeerd) er op die manier eraf te krijgen maar het lukte bij mij niet zo... Ik kreeg van mijn grootvader de tip een vork te pakken en alles eraf te roetsche, volgens hem hebben kleine stukjes groen niet zoveel verandering in de smaak.

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: wo mei 30, 2012 10:20 pm

oke, zo kan het ook, gelukkig ging het bij mij prima met de vuilniszak, scheelt een hoop werk.
vandaag in gistingsvat gedaan nu 4 dagen wachten dan kan het onder waterslot.
Ik heb mijn bloesem in ontsmette pantiekousjes gedaan dan hoef ik dadelijk niet te zeven, scheelt ook weer werk he.
heb je de gist al binnen?
groetjes phili

Brenda
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: vr jun 01, 2012 9:36 am

Bij mij staat 20 liter te gisteren. Gisteren opgezet.

Voor het recept heb ik die van de link (die ik hier boven al eens gepost heb) gebruikt.

Hierin staat ook het e.e.a. over hevelen e.d.

Ik had geen pantykousjes voor handen, dus ik heb het gewoon in de fles gedaan, maar vorige keer ging het zeven best makkelijk.

Phili, hoeveel heb jij nou gemaakt? Die 60 die je wou? In 1 fles? Dat is toch niet te tillen?

mheilijgers
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: vr jun 01, 2012 3:12 pm

ben eindelijk van start gegaan en mijn wijn staat volop te gisten en te doen. moet hem zondag filteren en bijvullen. ik ben hardstikke blij omdat mijn brandnetel-munt wijn geklaard is. benieuwd hoe hij zal smaken. De vlierbloesemmost is bij mij alleen ONGELOVENLIJK POEP BRUIN geworden van de vriezer, maar volgens mijn grootvader veranderd dat de smaak ook niet.

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: za jun 02, 2012 7:43 pm

hoi,
Brenda, waarom zou ik die 60 liter optillen, ik heb de most verdeeldt over twee tonnen en als het tijd is om onder waterslot te zetten dan gaat het in de 60 liter fles, daar blijft hij in tot ik hem kan bottellen, van vlierbloesem had ik vorig jaar weinig droesem dus vandaar.
Hoe lang laat jij de bloesem erin zitten, ik dacht aan 4 dagen.
Heb alleen problemen met de gisting die komt slecht op gang, ik denk teveel suiker ineens dat schijnt de gist te verstikken dus heb de most nog wat verdunt even afwachten nu.

Afdrukweergave