Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu do nov 15, 2018 8:25 pm

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
Brenda
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: zo jun 03, 2012 5:05 pm

Phili, heb je een giststarter gebruikt? Waarschijnlijk wel, maar toch even checken. Deed deze giststarter het goed?

Ik had helemaal geen probleem met het opstarten van de gisting, en had toch ook in een keer al de suiker toegevoegd.

M.b.t. de bloemen eruit halen, volgens het recept is het inderdaad 4 dagen, dus dat betekend dat ik morgenavond hem ervanaf kan halen.

M, hoe gaat het bij jou?

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: zo jun 03, 2012 6:08 pm

vandaag aan de gang om de wijn in fles te hevelen, maar bij ontsmetten van de fles zag ik een plekje op de fles wat ik niet vertrouwde dus de 60 l. fles toch maar niet gebruikt, stel je voor dat hij barts met zoveel inhoud.
Ik had nog een 30l. en 27l. fles staan dus die maar gepakt en gelukkig is de gisting aan de gang, wel heel rustig niet dat ontstuimige maar vind ik prima. Morgen kan ik ze wel tot de schouder vullen en dan het s.g. en de z.g. meten.

mheilijgers
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: ma jun 04, 2012 8:36 pm

Ik heb vandaag de wijn in een gistinsvles gestopt en het is vlink aan het gisten. Vreemd genoeg ligt er aleen dun laagje sediment op de bodem. Bij mij komt er een "blob" om de 9 seconden... Hoeveel is dat bij jullie?? En lukt het allemaal bij jullie??

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: di jun 05, 2012 9:02 pm

Hoi,
bij mij ligt er ook een dun laagje op de bodem, zal wel gist zijn, de wijn gaat goed ik heb ook regelmatig een blubje in waterslot, ik denk dat de wijn in het begin te koud stond, ik heb hem verplaats naar warmer plek.
Heb nog wat bloesem geplukt om vlierbloesem siroop te maken, altijd makkelijk zo'n voorraadje.

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: vr jun 08, 2012 7:01 pm

hoi,
ha de wijn had het dus duidelijk gewoon te koud, heb hem wat warmer gezet en hij blubt nu als een gek, hij bruist dat het een lieve lust is ben helemaal blij nu, hoe is het met jullie wijntjes?

Brenda
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: zo jun 10, 2012 6:27 pm

Bij mij gaat het prima met de wijn.

Toen ik hem gisteren de SG had gemeten zat deze nog op iets van 1014, dus dat gaat de goede kant op.

Op welk SG zitten jullie inmiddels?

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: ma jun 11, 2012 7:13 pm

hoi brenda,
mijn s.g zit op 1080 dus een stuk hoger dan bij jou.
de wijn gist in ieder geval nog fel.
groetjes phili

mheilijgers
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: di jun 12, 2012 10:03 pm

Hallo allemaal,

Ligt het aan mijn wijn of hoort het zuur te ruiken?? Als ik me neus boven het waterslotje hang, ruikt het ongelovenlijk zuur. Verder gaat mijn wijn als een speer en mijn sg zit op 1024.
Hebben jullie nog een tip hoe je een kurk in een fles kan krijgen zonder apparaat??

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: wo jun 13, 2012 8:28 pm

Hoi,
bij mij ruikt de wijn meer naar gist, volgens mijn man dan, zelf zit ik midden in m'n hooikoorts aanvallen dus mijn reukvermogen is nu nihil.
Zelf doe ik in het water van het waterslot altijd een beetje sulfiet dan ruik je de inhoud niet via je waterslot.
Wel oppassen als je de stop van je fles houd want die trekt dan vacuum en het water uit je waterslot komt dan in de wijn.
Ook goed oppassen voor de fruitvliegjes nu als je fles openstaat anders kun je de inhoud als azijn gaan gebruiken als er een vliegje inkomt.
Hoe ruikt jouw most Brenda?

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: wo jun 13, 2012 8:42 pm

sorry je vraag over kurken vergeten, zelf heb ik via marktplaats een kurkapparaat met hefbomen gekocht, koste een prikje, maar met de hand heb ik ergens gelezen dat je de kurk er met een rubber hamertje erin kunt meppen, maar wel risico op breuk.
Bij brouwland hebben ze ook handapparaatjes niet zo duur, maar weet niet of die goed werken.

mheilijgers
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: vr jun 15, 2012 5:35 pm

Hey allemaal,
Ik ga ervan uit dat het bij iedereen goed gaat, en phili bedankt voor uw tip, de rubbere hamer werkt prima. Bij mij gaat de gisting langzaam maar zeker wat langzamer. Dit komt onderandere doordat ik 5 liter heb inplaats van grote hoeveelheden zoals jullie. De laag op de bodem word ookal wat dikker en de wijn gaat klaren, toch zie ik nu en dan wat bubbels.
Nu mijn vraag, hoelang moet hij rijpen, want volgensmij lees ik er elke keer er overheen als ik het recept lees.

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: ma jun 18, 2012 8:51 pm

Hoi,
hoe ruikt je wijn nu, nog zurig? Anders moet je er even van proeven hoe hij smaakt.
Het rijpen duurt zolang de gisting duurt dus zolang er bubbels zijn is er gisting en wordt er alcohol gemaakt, je S.G. gehalte moet zekers beneden de 1000 zitten, maar wil je een zoetere wijn kun je de gisting stopzetten met een beetje sulfiet, zelf doe ik dat nooit ik wacht gewoon de gisting af en dat kan nog wel een tijdje duren, wil je dan toch een zoetere wijn kun je hem bijzoeten met een niet vergistbare suiker.
Gewoon geduld hebben.

mheilijgers
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: ma jun 18, 2012 10:41 pm

Hallo allemaal,
Mijn wijn ruikt weer wat zoetig en gaat verder goed. Bedankt voor uw tips Philli, ik wil zo nu en dan iets wat te snel.

Brenda
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: di jun 19, 2012 6:02 pm

Afgelopen tijd geen tijd gehad om te kijken of meten. Beetje druk gehad, zal eerdaags wel even meten e.d.. Ik denk dat mijn wijn ondertussen wel droog zal zijn.

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: di jun 19, 2012 9:34 pm

Hoi,
wat bedoel je met droog brenda, gewoon een lekker droog wijntje of dat hij al klaar is?
Fijn M.Herreygers dat je wijn nu beter ruikt en ja geduld is een must bij wijn maken, maar her resultaat is er naar.
Haal jij je ingrediënten uit eigen tuin?

Afdrukweergave