Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu do nov 15, 2018 12:01 pm

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
mheilijgers
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: do jun 21, 2012 1:42 pm

Hallo,
Phili, ja ik haal het uit eigentuin zodat ik weet wat er mee gedaan is en dat het allemaal goed is.
De wijn is nu vlink aan het klaren en doen.

Brenda
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: zo jul 15, 2012 7:59 pm

Phili: droog is een aanduiding dat de wijn uitgegist is.

Vandaag mijn wijn overgeheveld en gelijk even gemeten, inderdaad hij is droog, SG 990. Uiteraard even geproeft, en daarnaast een vlierbloesemwijn uit 2010 gehouden. Deze wijn komt al aardig in de buurt, maar je proeft echt nog wel dat hij jong is. Tevens is de wijn uit 2010 geëindigd op SG 1000 en is dus iets minder droog qua smaak. Hij is al mooi helder, dus zou in principe gebotteld kunnen worden. Ik wacht hier nog heel even mee tot ik weer wat tijd heb, ik heb namelijk nog 2 of 3 wijnen die gebotteld kunnen worden, kan dat mooi in 1 keer door.

Nu bezig om een nieuwe batch gemberwijn op te zetten. Dit was de tweede wijn die ik maakte (3 jaar geleden opgezet) en hij is heerlijk! (ja ik heb nog steeds wijn van 3 jaar geleden).

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: zo jul 15, 2012 8:23 pm

Hoi brenda,
dat is snel bij jouw wijn, ik heb nog een s.g. van 1045 dus hij moet nog even, ligt toch aan die slechte start denk ik.
Heb jij bij je vlierbloesemwijn nog iets van banaan gedaan voor meer body of gewoon naturel met alleen bloesem?
Tjonge nog wijn van drie jaar geleden maar die wordt dan wel lekkerder he, ik moet mijn vlierbessenwijn ook nog zeker een jaartje laten liggen hij proeft nu ook nog te jong.
Gemberwijn nooit geproefd, heeft die niet een uitgesproken gember smaak want dat is niet mijn favoriete smaak.
Ik heb afgelopen weken rabarber verzameld en ingevroren om rabarberwijn te maken, ben heel benieuwd.
Verder is het gewoon een enorm slecht fruit jaar in de tuin dus moet wat alternatieve gaan vinden, heb al wel van sinaasappelen een cointreau gemaakt die moet nog een paar maandjes staan en van de noten ook weer 20 liter rode port aan het maken maar ik wil toch nog wel wat wijntjes maken dat is veel leuker.
Dus mocht je nog wat tips hebben, graag dan

Brenda
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: ma jul 16, 2012 9:05 am

De vlierbloesem heb ik gemaakt van puur de bloemen, ik heb geen banaan toegevoegd.

Heb je er al eens Mede gemaakt?

Gemberwijn heeft een redelijk uitgesproken smaak, nu moet ik zeggen dat de gembersmaak niet overheerst als je hem jong drinkt, hoe ouder deze wijn wordt hoe sterker de gembersmaak.

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: ma jul 16, 2012 5:20 pm

oke, geen banaan dus, ik vroeg dat omdat ik de wijn van vorig jaar wel heel lekker vind en de bloesem proef je heel goed maar de nasmaak is een beetje waterig dit natuurlijk omdat er geen fruit inzit.
Mede heb ik wel willen maken maar vind de honing nogal prijzig en tot nu toe wil ik wijntjes maken waarvan ik het hoofdbestanddeel zo gratis uit de natuur kan halen, dat vind ik het leuke ervan. Daarbij schijnt mede niet de makkelijkste wijn zijn om te maken heb ik gehoord maar wie weet misschien dit jaar het fruit loopt niet over na die best wel late 2 weken vorst.

Brenda
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: ma jul 16, 2012 5:28 pm

Mede moeilijk om te maken?? Dat valt allemaal best mee hoor.

Duur is het ook niet echt. Je kunt om een lekkere mede te krijgen gewoon de euroshopper honing van de albert heijn gebruiken, niets mis mee. Zelf heb ik reeds 2 keer mede gemaakt, mijn allereerste wijn die ik maakte was mede!

Als je wilt zouden we tzt die wijn samen kunnen maken als bribere wijn.

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: di jul 17, 2012 8:21 pm

Hoi brenda
ja leuk idee, moet je nog even wachten moet ik eerst om honing bij appie hein, woon nu eenmaal in winkelloos dorpje.
Probeer a.s. weekend te halen.
groetjes phili

Brenda
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: di jul 17, 2012 8:42 pm

whow phili, dat is wel erg snel!! Ik wacht liever iets langer met het opzetten ervan.

Vind het leuk dat je zo enthausiast bent maar t komt nou eenmaal wat beter uit om te wachten. Zullen we zeggen een maandje vanaf nu? En dan nog even checken of dat inderdaad lukt, of ben je dan met vakantie?

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: wo jul 18, 2012 8:42 pm

Ha ha, sorry hoor ben nu eenmaal een onrustig type, geen zitmens.
Maar prima hoor dan heb ik ook wat meer ruimte om alles in huis te halen laat maar weten wanneer het jou uitkomt.
Nee geen vakantie buitenhuis dit jaar, kids op voortgezet, wasmachine die het bijna begeeft, autokeuring en dikke belastingaanslag van P.G.B, baan, dus maar even niet.
He M.Herygers als je meeleest misschien ook iets voor jou?
groetjes brenda enne ik zie regelmatig foto"s op facebook van jullie kleine wat gaat ze snel he, lief hoor.

mheilijgers
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: vr jul 20, 2012 11:11 pm

Brenda en philli,
Lijkt me leuk om dat samen met jullie te maken, maar bedoelde u dat bericht van die kleine aan mij, want ik ben nog maar 16.
Misschien hebt u iemand anders in uw hoofd doordat u mijn naam fout heeft geschreven. Mijn naan is namelijk Heilijgers en niet herygers. Een fout die vaak wordt gemaakt ;). Maar even terug op de mede, gaan we nog een specifiek recept volgen?? En zo ja, zou u deze dan op het forum kunnen zetten of de link kunnen sturen.
Mheilijgers

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: zo jul 22, 2012 8:53 pm

Ha ha, nee bedoelde echt de kleine van brenda en sorry voor je naam, m'n vroegere buurman heete zo dus vandaar.
Ik hoop dat brenda het recept heeft en anders staat het vast wel ergens hier.
groetjes phili

Brenda
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: zo jul 22, 2012 9:05 pm

Uiteraard heb ik een recept. Ik heb deze mede al 2 keer eerder gemaakt.

Allereerst zou ik graag willen weten hoeveel jullie willen maken. Mijn eerste keer heb ik met 5 liter gedaan en dat ging goed.

Voor 5 liter mede heb ik in totaal 5 potten honing van 450 gram gebruikt (1 hiervan voor het bijzoeten aan het einde). Ik heb het Euroshopper merk van de Albert Heijn gebruikt (bloemenhoning).
1 tl citroenzuur (ongeveer 3 gram)
Water aanvullend tot 5 liter.

Zodra we er uit zijn hoeveel we willen maken zal ik de werkwijze op het forum zetten, maar ik wil dat eerst even op mijn gemak uittypen.

Zelf zal ik tijdens het maken van deze wijn een andere soort honing gebruiken, ik heb namelijk nog een emmer met 10 kg fruithoning staan welke ik graag wil gebruiken. De werkwijze zal alleen het zelfde zijn. (het SG zal misschien iets anders zijn maar daar zal ik jullie niet mee lastig vallen, we gaan uit van de euroshopperhonging van de Albert Heijn.)

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: zo jul 22, 2012 9:43 pm

is prima brenda, we horen het wel, veels te goed weer nu.

mheilijgers
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: za sep 08, 2012 9:52 pm

Hey allemaal,
Kom ik terug van vakantie, is mijn wijn uitgegist... Totaal onverwachts want had nog geen flessen en kurken in huis. Bij de geweldigge chinees om de hoek kreeg ik 20 flessen mee, en had wat kurken besteld. Maar wegens verbouwingen in mijn huis is alles stoffig en lijkt mij het niet slim om te gaan werken in die lucht, wat is slimmer ; wachten tot na de verbouwing in december of het buiten proberen?? Bovendien heb ik van een leraar van mij 30 kg druiven gehad en wou daar met z'n allen weer een gemeenschappelijke wijn van maken. Hoe geet het met jullie vlierbloesemwijnen??

Brenda
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: di sep 11, 2012 10:48 am

ben nu op vakantie.

ik zou wachten tot december!

heb je ruimte in een vriezer om jedruiven te bewaren?

Afdrukweergave