Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu zo nov 18, 2018 1:02 am

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
phili
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: di sep 11, 2012 9:02 pm

mijn vlierbloesem is nog niet uitgegist, zal deze week eens meten.
verder stik druk met oogsten en verwerken[jam, picalily,brandewijntjes enz.] nog steeds bramen en vlierbessen aan het plukken voor de vlierbessenwijn en de appels en peren beginnen nu ook, moet eens kijken of ik al iets kan bottelen om flessen vrij te maken.

mheilijgers
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: ma okt 15, 2012 9:00 pm

Hey, leven we allemaal nog?
Grapje, hebben er al mensen van vorig jaar of misschien van dit jaar de vlierbloesemwijn al geproefd? Bij mij is hij lekker maar iets wat zuur (ondanks dat ik al minder had toegevoegd) en wat waterig. Volgende x met wat bananensap of rozijnen ofzo. Bovendien kunnen we misschien binnenkort rond kerst een nieuwe gezamenlijke wijn starten.
Mvg maurice

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: do okt 18, 2012 7:20 pm

hoi maurice,
bij mij staat hij nog te gisten, maar dat waterige had ik vorig jaar ook ik denk dat het komt omdat je met bloesem werkt en je mist dan toch iets wat bij fruit wel aanwezig is, en ja hij is wat aan de zure kant maar ik schonk hem vorig jaar uit op een verjaardag aan iemand die alleen maar hele droge wijn drinkt en die was er helemaal weg van vooral de smaak van de vlierbloesem vond ze fantastich en zelf houd ik ook wel van een droog wijntje je moet er aan wennen.
Misschien wel een leuk idee met de kerst, heb je al iets in gedachten?
groetjes phili

mheilijgers
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: wo okt 24, 2012 11:04 pm

Hoi phili
Mijn plan was een wijn te maken van fruit dat opdat moment van het jaar in overvloed aanwezig is namelijk: LYCHEE'S. Ik ben er dol op en heb zelf een recept met lychee's, banaan en vanille bedacht en wou die eigenlijk gaan maken. Verder had ik niet echt een idee.
P.S. Het is mij nogsteeds niet gelukt een recept te vinden van lychee's. Iemand enig idee? Als basis voor mijn recept dan ;)
Maurice

phili
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: do okt 25, 2012 9:34 pm

hee herman,
euh overvloed van lychees, kweek jij die zelf? Volgens mij zijn die nogal prijzig en je hebt er nogal wat voor nodig dus twijfel alom, hoe ga jij die vanillesmaak eraan brengen dan?
Ik kan trouwens mijn 60 liter vlierbloesem gaan bottelen hmm ik geniet nu al en het werd tijd want het wordt een beetje vol afgelopen weekend nog 40 kilo appels verwerkt voor een appelwijn, die van vorig jaar is helaas verloren gegaan ik stoote iets tegen de 25 literfles en pats een appelwijnfontein, snik.
Hoor het nog wel van die lychees he.
groetjes phili

mheilijgers
Bericht  Berichttitel: Re: Met z'n allen wijn maken, 2012  |  Geplaatst: vr okt 26, 2012 11:47 pm

Hey phili
Als je de lychee's inkoopt met acties en je bent van plan eerst 5 liter te maken valt de prijs nog mee. En de vanille smaak krijg je door een vanille stokje toe te voegen tijdens het pulp gisten of de kern eruit te halen met een klein mesje en dat toe te voegen als ingredient. Ik ben er dol op en naar mijn mening geeft het bij sommige wijnen de smaak die je soms mist in bloemwijnen zoals vlierbloesemwijn. Wat we anders met kerst konden gaan maken is een mandarijnwijn van luc. Dan hebben we volgend jaar een speciale wijn voor met kerst.
Maurice

Afdrukweergave