Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu zo feb 25, 2018 6:59 am

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
monique
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: ma okt 15, 2007 8:47 pm

hai even een kattebelletje van mij er tussen zetten.
Mijn bol staat tussen de huiskamer en keuken in en prutteld er lekker op los als ik de bol schut wordt het heel heftig. :) ik lees dat jullie er zo'n beetje allemaal 1 a 2 liter toegevoegd hebben,denk dat ik dat ook maar moet doen om op dezelfede hoogte te blijven als de restbij mij staat regelmatig de deur open en het is dus niet erg warm in huis 18 a 19 graden. groetjes Monique.

Swaken
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: ma okt 15, 2007 9:14 pm

Hallo wijnmakers,bij mij loopt alles schijnbaar goed :D ,ik heb zoogauw het eerste overtollige schuimen voorbij was , alle resteerende suiker en sap toegevoegd , zodanig dat mijn DJ (10 liters) goed vol is .De gisting loopt goed verder, een bijna kontinue stroom van koolzuur bellen ik hou wel mijn sap temperatuur op 21° C door middel van een aqarium verwarmer.Ik ben benieuwd hoe lang die gisting gaat duren aan dit tempo.Swa :wink:

Bert
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: di okt 16, 2007 7:52 am

Helaas bij mij nog weinig tot geen activiteit. :cry:
Misschien vanavond tijdelijk in een 15 liter DJ doen met daarbij 1,5 liter appelsap? Of heeft iemand anders nog andere ideeen?

Bert

Erik D.
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: di okt 16, 2007 9:03 am

Vanmorgen is bij mij ook alles stilgevallen, heb er nu ook 1 liter sap bij gedaan, temperatuur in de kelder zat nu wel nog maar op 15°C heb het raampje maar dichtgedaan, dan wordt het terug iets warmer.

De giststarter die ik gisteren heb opgestart voor route B vertoont weinig leven. Denk dat ik hier met te oude gist zit. Ik wacht nog tot vanavond, als er dan nog geen leven in zit dan gaat alles de gootsteen in. En is het wachten op mijn bestelling van Brouwland.

Groeten Erik

bemin ook uw vijand, mens, intens...
Santé!

Jeroen
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: di okt 16, 2007 11:04 am

Kleine update: De hevige gisting met veel schuim is nu voorbij, ik heb nu +/- elke 15 seconden een blupje (andere wijnen die ik aan het maken ben gingen langer door met hevig 'bluppen'; om de 2 à 3 seconden) dus weet niet of het goed gaat. Ik zie wel veel koolzuur opstijgen in de fles die nu gevuld is met 10 liter sap + (restant) suiker

Gr. Jeroen

Bert
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: wo okt 17, 2007 7:46 am

Gistermiddag 16 okt. alles vanuit de 10 liter DJ in een 15 liter DJ gegoten. Hierbij nog een pak appelsap van 1,5 liter. Gisteravond een electrische kussentjes vlak bij de fles gedaan op de laagste stand (een kleine electrische deken van ongeveer 20 bij 40 cm). Nu is het tenminste niet te koud. Maar vanmorgen nog geen activiteit!!!. Wat gaat er nu fout? Misschien te veel sulfiet toegevoegd? Mijn digitale weegschaal is voor het gebruik in de keuken, misschien niet nauwkeurig genoeg om 1 gram af te wegen. Misschien heb ik i.p.v. 1 gr wel 2 of 3 gr. sulfiet toegevoegd. Heeft iemand nog tips voor mij?

Bert

Herman
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: wo okt 17, 2007 9:07 am

Hey Bert,

Ik heb even 1 gram sulfietpoeder op een koffielepeltje gedaan, ziet er dus ongeveer zoveel uit:

Afbeelding

Is dus iets minder dan een halve afgestreken koffielepel eigenlijk.....

Grtz,

Herman.

PS: Weegschaaltje is een Escali, High Precision Pocket Scale, gekocht bij Brouwland. Een keukenweegschaal zal wel iets onnauwkeuriger wegen denk ik... :roll:

Bert
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: wo okt 17, 2007 9:30 am

Hallo Herman,

Bedankt voor je reactie. Ik heb dan denk ik ook zo'n 1 gr sulfiet toegevoegd.
dus daar kan het niet aan liggen.

Herman
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: wo okt 17, 2007 10:06 am

Hey Bert,

Bij mij gist hij nog steeds, +/- om de 5 sec een blub. Zie dit zopas genomen filmpje ervan:
(opgelet voor mensen met een gewone inbel modem, filmpje is 11 Mb!)
http://www.beetlecabrio.be/wijn_maken/forumwijn/forumwijn.AVI

Geen schuim meer te bespeuren nu....

Heb je giststarter en voeding vóór de toevoeging van de gist zelf in het sap gedaan? Ik heb bij de opgeloste gist eerst lepel bij lepel wat appelsap gedaan, telkens met een paar minuten tussentijd. Zo kon de gist wat gewennen alvorens ik hem bij de rest heb gedaan.

Grtz,

Herman.

Bert
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: wo okt 17, 2007 10:39 am

Ik heb één liter appelsap met 150 gram suiker gekookt. Na afkoeling 2 gr citroenzuur en 2 gr gistvoeding toegevoegd. Verder gist opgelost in afgekoeld uitgekookt water, dit na 15 minuten toegevoegd aan het sap.
Mijn zo verkregen giststarter kwam goed op gang (veel activiteit) Na twee dagen heb ik in 6 liter appelsap 1 kg suiker opgelost plus 1 gr sulfiet, hieraan toegevoegd mijn giststarter.

rik60
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: wo okt 17, 2007 12:58 pm

Wel wel wel

Herman , dit vindt ik nu eens ferm zeg. Een filmke op ons forum.
Prachtig.
Bert, ik heb jou doen en laten ,qua tekst dan toch, eens gevolgd.
Je hebt precies gedaan wat voorgeschreven stond enkel ik kook mijn citroenzuur mee met de sap en de suiker.
Als alles aan het afkoelen is, voeg ik de gistvoeding erbij.
Mijn gist ( champagnegist) heb ik niet eerst opgelost in water , maar dadelijk in de starter gekieperd nadat deze op kamertemperatuur was.
Flink schudden en na 2 dagen gewoon bij het sap gedaan, samen met de opgeloste suiker ( 1 kg 130 gr) in sap.
Mijn most blubt om de 5 à 7 seconden.
Het rare is wel, ik heb er eens een uur naar staan kijken, toevallig hoor want ik was met notenwijn bezig.
Eerst schuimt het en na 5 minuten is de schuim weg, na 10 minuten schuimt het weer en dat gaat zo al van zaterdag namiddag. Ik was s'morgens om 5 uur begonnen.
Ondertussen heb ik er ook al 1 liter sap bijgevoegd.
Wat me wel opvalt , jullie spreken van 1,5 liter verpakking.
Ik heb thans ook Goldhorn sap van de Aldi , maar in 1 liter.
Zou daar het verschil zitten ?
:| ,

rik60

Bert
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: wo okt 17, 2007 6:24 pm

Rik, ik weet niet of daar verschil in zit. Het is van hetzelfde merk en de hoeveelheid suiker komt overeen met wat Luc laatst schreef. 9,8 gr suiker per 100 ml. Ik heb net weer even gekeken en zag dat de buitendruk zelfs groter is dan de binnendruk :?: Terwijl ik het nu een beetje verwarm met een electrische kussen. Als laatste redmiddel ga ik nog één keer een gisstarter toevoegen. Help!! Help!! anders zal ik alles weg moeten gooien, en het leek me zo lekker een appelwijntje.

Bert

Luc Volders
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: wo okt 17, 2007 7:42 pm

Het Goldhorn appelsap zit bij mij in 1,5 liter pakken.

ik neem aan dat je je giststarter van hetzelfde sap hebt gemaakt als de rest van je most ??? Anders kan daar een afwijking in zitten.

Je kunt een nieuwe giststarter gaan maken en dan wachten tot hij flink schuimt. Dan doe je (zoals ik op mijn web-log beschrijf ) elke keer een deel van je most aan de starter toevoegen in plaats van de starter aan de most toevoegen. Op die manier krijg je een steeds grotere massa die aan het gisten is.
Begin met kleine beetjes toe te voegen en geleidelijk aan meer zodat je gist kan wennen aan de most.

Het kan zijn dat je gist gevoeliger is voor sulfiet dan de gist die wij hebben gebruikt, hoewel dat niet zou mogen. Maar dan zou het heen en weer gieten (wat je gedaan hebt) de sulfiet hebben gebonden aan de zuurstof die je in de most bracht.

Een sterke giststarter desnoods van 2 liter in plaats van 1 liter zou mijn voorkeur hebben.

Je most is voorlopig door de sulfiet wel veilig, dus weggooien hoeft nog niet !!!!

Luc

Erik D.
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: wo okt 17, 2007 11:06 pm

rik60 schreef:
Eerst schuimt het en na 5 minuten is de schuim weg, na 10 minuten schuimt het weer en dat gaat zo al van zaterdag namiddag. Ik was s'morgens om 5 uur begonnen.
Ondertussen heb ik er ook al 1 liter sap bijgevoegd.
Wat me wel opvalt , jullie spreken van 1,5 liter verpakking.
Ik heb thans ook Goldhorn sap van de Aldi , maar in 1 liter.
Zou daar het verschil zitten ?
:| ,

rik60

Bij mij hetzelfde verhaal, schuimen en dan weer weg, terug schuimen en weer weg, raar hé. Heb het daarstraks eens staan bekijken, de toevoer van belletjes is constant en toch dat afwisselende schuim. :?:

Ook hier 1 liter verpakkingen, Rode verpakkingen van het merk Goldhorn.

Groeten Erik[/img]

bemin ook uw vijand, mens, intens...
Santé!

monique
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: do okt 18, 2007 7:01 am

goedemorgen luitjes vandaag een dag om eropuit te gaan maar nog even dit, ik heb gistermiddag 1,5 liter appelsap toegevoegd en het pruttelen gaat vrolijk verder, ik heb hem wel midden op tafel gezet (met de gedachten van wat ik van Luc gelezen had) dat hij erg kon gaan schuimen. nou deze komt en zakt weer af en komt weer en zakt wederom weer af. conclusie bij mij gaat alles er rustig maar goed aan toe. groetjes Moniue. :D

Afdrukweergave